Primul an de mandat la Primăria Capitalei. Gabriela Firea, la bilanţ. Ce a promis şi ce a realizat. Care sunt problemele curente de care se lovesc bucureştenii

Precum toţi candidaţii la Primăria Capitalei, Gabriela Firea le-a promis bucureştenilor, printre altele, că va descongestiona traficul, va acorda beneficii tinerilor şi va creşte nivelul de siguranţă al elevilor în şcoli. Cel puţin o promisiune, cea a unui trafic decent, nu a fost încă îndeplinită.

Urmărește
2475 afișări
Imaginea articolului Primul an de mandat la Primăria Capitalei. Gabriela Firea, la bilanţ. Ce a promis şi ce a realizat. Care sunt problemele curente de care se lovesc bucureştenii

Înainte de a deveni primar general al Capitalei, în campania electorală Gabriela Firea a promis că va moderniza reţeaua de energie termic din Capitală şi că va înlocui actualele conducte îmbătrânite cu unele noi, "preizolate şi la dimensiuni adecvate traficului de agent termic".

1. RADET

După ce a preluat conducerea Capitalei, Firea a demarat procedurile de intrare în insolvenţă a Regiei Autonome de Distribuţie a Energiei Termice (RADET) Bucureşti, care acumulase datorii totale către furnizorii de utilităţi de aproape patru miliarde de lei. Ca parte a procesului de insolvenţă, conducerea Regiei a demarat un program de disponibilizări voluntare şi se preconizează că urmează o a doua etapă de concedieri, pe care le va decide administratorul judiciar. În paralel, conducerea RADET şi-a propus ca anul acesta să realizeze un amplu program de investiţii, care ar trebui să includă modernizarea a 17 centrale termice, finalizarea dispeceratului pentru monitorizarea parametrilor sistemului de termoficare şi realizarea a peste 100 de lucrări la reţeaua de termoficare.

O altă promisiune făcută în campania electorală de Gabriela Firea a fost cea referitoare la parcări.

2. Parcări

"Pentru parcările publice de suprafaţă va fi introdus sistemul de taxare automată, cu plata online sau prin sms. Astfel, în afara optimizării încasărilor, se crede că va fi eliminat şi fenomenul parcagiilor ilegali. Începerea unui amplu program, împreună cu primăriile de sector, de amenajare şi construire de locuri de parcare de reşedinţă, astfel încât să fie descongestionate arterele de circulaţie. Va fi continuat proiectul parcărilor de tip Park&Ride, amplasate la toate porţile de intrare în oraş, unde cei care fac naveta în Bucureşti să-şi poată lăsa autoturismele pe timpul zilei, având la dispoziţie mijloace de transport în comun (ideal metroul). Începând cu primăvara anului 2017, va începe construcţia de parcări, astfel încât, în vara anului viitor, să existe deja primele parcări finalizate", erau o parte din promisiunile Gabrielei Firea, în 2016, înainte de a deveni primar general.

Toate aceste puncte sunt cuprinse în Planul de Mobilitate Urbana Durabilă 2016-2030, aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucureşti în luna martie.

Această strategie, care ar urma să fie implementată în următorii 15 ani, propune dezvoltarea transportului public prin extinderea metroului şi a liniilor de tramvai, crearea unor culoare rapide care să tranziteze Bucureştiul de la est la vest şi de la nord la sud, benzi unice pentru transportul public, realizarea unei reţele de 250 de kilometri de piste pentru biciclete, eliminarea parcărilor fără plată şi creşterea tarifului pentru parcările publice de la 1,5 lei/oră, cât este în prezent, până la 4,5 lei/oră. În plus, se prevede construirea de noi parcări subterane şi amenajarea unor parcări de tip Park & Ride (Pachează şi pleacă - n.r.) la punctele cheie de intrare în oraş, unde cei care vin din afara Bucureştiului îşi vor putea lăsa maşinile pentru a-şi continua drumul cu un mijloc de transport în comun.

Concret însă, în oraş nu s-a schimbat nimic. Nici măcar nu au fost demarate studiile de fezabilitate pentru aceste parcări.

3. Chirii reduse pentru studenţi, patrule de poliţie, construirea de grădiniţe

Mai mult, actualul edil promitea şi "acordarea de reduceri în ceea ce priveşte costurile chiriilor pentru studenţii din universităţile de stat care nu au reuşit să obţină un loc în cămin, după model irlandez; înfiinţarea unui departament de patrulare permanentă în cadrul Poliţiei Comunitare care să asigure şi să supravegheze zonele cu un înalt grad de insecuritate urbană; modernizarea zonei Centrului Vechi; construirea de grădiniţe cu program prelungit şi renovarea spitalelor".

Ce s-a realizat:

1. S-au înfiinţat 30 de companii în subordinea Primăriei

Până în acest moment însă, municipalitatea nu a demarat în mod direct un program care să răspundă acestor promisiuni, dar, la solicitarea Gabrielei Firea, în subordinea Primăriei Generale a Capitalei au fost înfiinţate aproximativ 30 de noi companii. Unele dintre aceste companii au ca principal obiect de activitate construcţia de locuinţe pentru tineri, renovarea sau reconsolidarea imobilelor vechi, precum şi asigurarea protecţiei şi siguranţei obiectivelor de interes public şi privat.

2. Stimulente pentru tinerii căsătoriţi

De asemenea, Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) a aprobat acordarea unui stimulent de 1.500 de lei tinerilor (18-35 de ani) aflaţi la prima căsătorie, iar în următoarea şedinţă de Consiliu de pe 8 iunie, se propune acordarea unui stimulent de 2.500 de lei pentru fiecare nou-născut.

"Voi lansa programul «Siguranţă în şcoli». Îmi propun ca, până la sfârşitul anului, toate şcolile din Bucureşti să fie echipate cu sisteme de supraveghere video, cuplate la unităţi de intervenţie rapidă ale poliţiei locale. Şcolile din Bucureşti au nevoie de clădiri curate, amenajate şi echipate corespunzător, în care vor preda profesori competenţi", declara Gabriela Firea în 2016.

2. De la sisteme de supraveghere la....cazul tavanului căzut integral la o şcoală din sectorul 5

Până în acest moment, nu s-a reuşit conectarea tuturor sistemelor de supraveghere video din şcolile din Capitală la dispeceratele Poliţiei Locale, iar modernizarea clădirilor unităţilor de învăţământ a rămas, în mare parte, în sarcina primăriilor de sector.

Iar prăbuşirea tavanului şcolii nr. 141 din Sectorul 5 al Capitalei a scos la iveală că, în continuare, în Bucureşti sunt unităţi de învăţământ unde autorităţile locale fie nu au mai făcut nicio investiţie de modernizare de peste un deceniu, fie lucrările au fost unele de mântuială, iar siguranţa elevilor este în continuare pusă în pericol.

"Şcolile sunt în administrarea primăriei de sector. Eu am discutat cu toţi primarii de sectoare şi le-am transmis rugămintea ca, deşi Primăria Capitalei nu este legal implicată direct în administrarea şcolilor, să ne transmită toate problemele pe care le întâmpină, eventual deficitul financiar pentru rezolvarea unor probleme la şcoli, grădiniţe şi creşe, astfel încât să putem susţine prin asociere unele tipuri de lucrări", a declarat Firea la o zi după producerea incidentului.

3. Deschiderea parţială a pasajului Sudului 

Finalizarea lucrărilor de renovare a vechiului sediu al Primăriei Capitalei, deschiderea parţială a Pasajului Auto de la Piaţa Sudului şi reluarea lucrărilor de amenajare a Spitalului de Copii "Dr. Victor Gomoiu" se numără, de asemenea, printre proiectele pe care noul aparat administrativ le-a realizat în primul an de la preluarea mandatului.

4. Demararea unui concurs de branding pentru noul logo al Capitalei

La acestea se adaugă demararea, în premieră, a unui concurs de "branding", prin care s-a ales noul logo al Bucureştiului şi a unui concurs de "frumuseţe a faţadelor", prin care vor fi premiate cele mai frumoase balcoane, ferestre şi curţi.

Cum arată Bucureştiul la un an după ce a câştigat adminsistraţia Gabriela Firea?

Problemele cu care Capitala se confruntă, în continuare, sunt cele ale traficului sufocant, ale gropilor din asfalt, ale arborilor care se prăbuşesc la fiecare vânt mai puternic, ale transportului public ce se realizează cu tramvaie vechi şi de 50 de ani, troleibuze care ar fi trebuit date la casat de mai bine de 10 ani şi autobuze care funcţionează cu piese luate de la alte maşini.

Consiliul General al Municioiului Bucureşti a alocat deja fonduri pentru demararea unei licitaţii internaţionale de achiziţie a 400 de noi autobuze, 100 de troleibuze şi 100 de tramvaie noi, dar această achiziţie ar urma să se facă eşalonat, pe o perioadă de patru ani.

Cât priveşte crearea de benzi de circulaţie destinate exclusiv transportului public de persoane, un experiment făcut de Primăria Capitalei la mijlocul lunii mai, prin care în nordul Bucureştiului au fost instituite astfel de tronsoane, a produs haos în trafic şi a determinat conducerea Primăriei Generale să amâne înfiinţarea acestor benzi unice până la începerea vacanţei de vară pentru elevi şi studenţi. Practic, banda unu de circulaţie de pe marile bulevarde va deveni bandă RATB şi nu vor mai avea dreptul de circulaţie pe acest tronson decât autobuzele, troleibuzele şi taxi-urile. Astfel, circulaţia autovehiculelor se va restricţiona, în cele mai multe cazuri, la una sau două benzi pe fiecare sens de mers. În luna mai, ca urmare a acestor restricţii, coloana de maşini de pe DN1, la intrare în Bucureşti, a depăşit 16 kilometri, iar conducătorii auto au stat blocaţi în trafic mai bine de două ore, circulând bară la bară până la Casa Presei.

Gabriela Firea a anunţat că va face o conferinţă de presă pentru a puncta realizările pe care le-a avut în primul an de mandat.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici