Google a lansat, în mai 2024, o nouă funcționalitate, AI Overviews, care oferă rezumate generate de inteligența artificială pentru anumite căutări, fiind disponibilă deja în câteva țări europene, dar încă nu și în Franța. AI Overviews folosește modelul de inteligență artificială generativă Gemini, care analizează milioane de site-uri pentru a crea aceste rezumate.
Editorii de presă francezi sunt îngrijorați de impactul acestei funcții asupra traficului și veniturilor lor din publicitate, având în vedere că două treimi din trafic sunt generate de Google.
În ciuda promisiunilor Google că AI Overviews nu va afecta indexarea site-urilor, există temeri că editorii ar putea suferi o scădere a vizibilității lor online și a veniturilor din publicitate, din cauza „eliminării intermediarilor”.
În plus, nu există încă un acord clar în Franța privind utilizarea articolelor de presă de către Google, iar autoritățile de reglementare din domeniul concurenței au sancționat compania pentru că nu a informat editorii despre utilizarea conținuturilor lor pentru antrenarea IA.
Deși Google se străduiește să liniștească îngrijorările editorilor, pe termen lung, editorii își doresc negocierea unui acord în care să fie prevăzute compensații financiare pentru utilizarea conținutului lor. Unele publicații ar putea încerca negocieri individuale cu Google, însă nu este sigur dacă gigantul căutării va fi dispus să le accepte, având în vedere că, în Franța, știrile constituie mai puțin de 2% din căutările sale.