Raport DTZ: Dezvoltatorii au mizat pe deschideri de centre comerciale în prima jumătate a anului

Dezvoltatorii imobiliari au mizat pe deschiderea de centre comerciale în prima jumătate a anului, când stocul spaţiilor moderne de retail din România a depăşit trei milioane de metri pătraţi, potrivit unui raport al companiei DTZ Echinox.

Urmărește
149 afișări
Imaginea articolului Raport DTZ: Dezvoltatorii au mizat pe deschideri de centre comerciale în prima jumătate a anului

Raport DTZ: Dezvoltatorii au mizat pe deschideri de centre comerciale în prima jumătate a anului (Imagine: Arhiva Mediafax Foto)

La finalul lunii iunie, centrele comerciale reprezintă 60% din stoc, parcurile de retail 25%, iar diferenţa de 15% este reprezentată de galeriile comerciale.

În prima jumătate a anului au fost finalizate două centre comerciale, Mega Mall (Bucureşti) şi Coresi SC (Braşov), care însumează o suprafaţă închiriabilă de 117.000 de metri pătraţi.

Densitatea spaţiilor moderne de retail din România la mia de locuitori este de 151 de metri pătraţi, iar Bucureştiul, cu un stoc de un milion de metri pătraţi, are o densitate de 537 de metri pătraţi de retail modern la mia de locuitori.

În trimestrele viitoare, spaţiile comerciale moderne programate pentru livrare totalizează peste 100.000 mp. Cel mai activ investitor de retail va rămâne NEPI, care are în curs de dezvoltare un centru comercial în Timişoara şi extinde anumite centre comerciale din portofoliul său.

Ţinând cont de faptul că în România în majoritatea oraşelor cu o populaţie de peste 100.000 de locuitori au fost dezvoltate proiecte moderne de retail, pe termen mediu, specialiştii DTZ Echinox se aşteaptă ca noile dezvoltări să fie direcţionate spre oraşele terţiare. Ca şi în alte ţări din Europa Centrală şi de Est (de exemplu Polonia), parcurile de retail de dimensiuni reduse ar putea deveni formatul preferat al dezvoltatorilor.

Totodată, principalii retaileri de FMCG au continuat să-şi mărească reţeaua, Profi fiind cel mai activ, cu 40 de supermarketuri şi magazine de proximitate deschise, în prima jumătate a anului. Pe segmentul de hipermarketuri, Kaufland, Auchan şi Carrefour şi-au extins reţeaua locală cu o unitate fiecare.

La sfârşitul primului semestru al anului, Kaufland operează 103 hipermarketuri în România, Auchan are 33 de unităţi, în timp ce Carrefour are 28 de hipermarketuri.

Strategiile de expansiune ale retailerilor de fashion au continuat să vizeze proiectele existente cu performanţe dovedite. Mai mult, odată cu deschiderea Mega Mall şi Coresi SC, o serie de retaileri de fashion şi-au lărgit reţeaua.

De-a lungul primelor şase luni, Inditex a fost cel mai activ retailer pe segmentul fashion. Grupul spaniol a deschis zece unităţi noi, ajungând la sfârşitul lunii iunie la o reţea de 108 magazine. Cel de-al doilea retailer de modă activ a fost grupul polonez LPP, cu şase noi magazine deschise, operând astfel 21 de unităţi.

Rata de neocupare în proiectele dominante este sub 4%, în proiectele secundare între 10-15%, iar în cele terţiare între 20-25%.

Nivelul chiriilor prime a fost stabil în ultimii patru ani, iar în acest an nu va înregistra modificări semnificative. Începând cu trimestrul al patrulea, este aşteptată o presiune ascendentă asupra nivelului prime de închiriere, având în vedere că spaţiile comerciale de 100 de metri pătraţi situate la parterul centrelor comerciale dominante sunt din ce în ce mai limitate, numărul de intrări noi este în creştere, iar retailerii - în special brandurile de modă - raportează creşteri solide ale vânzărilor.

La sfârşitul lunii iunie, pentru proiectele de retail performante din Bucureşti, chiriile prime continuă să se situeze între 60 şi 70 de euro/metru pătrat/lună, în timp ce în proiectele secundare chiria prime variază între 25 şi 45 de euro. În afara Capitalei, chiria în centrele dominante variază între 20 şi 25 de euro. În oraşe precum Timişoara, Cluj Napoca, Iaşi sau Constanţa chiriile prime sunt cu 20-30% mai ridicate. În oraşele terţiare, chiria prime este de 12-18 euro pe metrul pătrat.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici