Orban: Nu e prima dată când Ponta îşi foloseşte poziţia de premier pentru a-şi ataca competitorii

Deputatul PNL Ludovic Orban a declarat, marţi, pentru MEDIAFAX, despre sesizarea DNA de către Corpul de control al premierului pe marginea Contractului Transalpina, din perioada în care era ministru, că nu e prima oară când Victor Ponta îşi foloseşte poziţia pentru a-şi ataca competitorii politici.

Urmărește
343 afișări
Imaginea articolului Orban: Nu e prima dată când Ponta îşi foloseşte poziţia de premier pentru a-şi ataca competitorii

Orban: Nu e prima dată când Ponta îşi foloseşte poziţia de premier pentru a-şi ataca competitorii (Imagine: Marius Dumbraveanu/Mediafax Foto)

”Nu e prima oară când Victor Ponta îşi foloseşte poziţia de prim-ministru pentru a-şi ataca competitorii politici şi când îşi foloseşte poziţia guvernamentală în avantaj personal”, a precizat Orban, despre acuzaţiile care i se aduc de către Corpul de Control al premierului Ponta, pentru perioada 2008, când era ministru al Transporturilor.

Deputatul PNL a arătat că, din ceea ce a apărut public din raportul Corpului de Control al premierului, ”este profund surprins că s-a luat decizia de a se sesiza Direcţia Naţională Anticorupţie”.

”Nu găsesc niciun fel de element de ilegalitate care să mă privească pe mine. Mi se impută că aş fi provocat un prejudiciu de aproape 400 de milioane de lei, ca urmare a deciziei pe care am luat-o de a se realiza Transalpina prin intermediul contractului de credit-furnizor. Singurul element al acestei convingeri prezentate de membrii Corpului de Control al premierului este menţionarea unei discuţii verbale între mine şi un reprezentant al companiei, care este într-o notă transmisă de un adjunct al companiei, spre aprobare”, a afirmat Ludovic Orban.

El a mai menţionat că, şi ”dacă ar fi luat el decizia să se realizeze acest contract prin credit- furnizor, el ar fi putut cel mult să ia decizia de a nu se face de la bugetul de stat pentru că nu există resurse de la buget pentru a se realiza o astfel de investiţie”.

”Sincer, nu reuşesc să îmi amintesc cu precizie care au fost exact discuţiile pe tema aceasta, dar admit că este posibil să nu fi făcut opoziţie la o posibilă finanţare prin contractul de credit-furnior. Nu e nimic ilegal aici, acest tip de contract este perfect legală, care practic este folosit atunci când nu există posibilitatea unei finanţări imediate din bugetul unei companii sau de la stat şi care implică o terţă parte, care este o bancă, care finanţează lucrările, aceasta urmând a-şi recupera într-o perioadă de timp banii de la companie. Să consideri prejudiciu costul finanţării prin intemediul unui credit de acest tip este o noutate absolută, pe care am întâlnit-o până acum într-un act oficial. Atunci, ar trebui să intre în puşcărie toate guvernele care au făcut credite, care au plătit dobânzi aferente creditelor pe care le-au angajat pentru finanţarea cheltuielilor publice”, a mai declarat Ludovic Orban.

Liberalul a menţionat că ”nu există niciun fel de element care să poată ridica semne de întrebare privind implicarea sa în vreo decizie ilegală”.

”Nu am absolut niciun motiv să nu răspund unei solicitări din partea DNA, dacă vor considera că este necesar, pentru că este de discutat acest lucru. Dacă Corpul de Control trimite o sesizare, nu e în mod obligatoriu ca DNA să considere că există elementele pentru realizarea unei anchete penale”, a mai spus Orban.

Guvernul va sesiza DNA pentru încălcarea unor prevederi legale privind contractul de modernizare a DN 67C Bengeşti-Sebeş ("Transalpina") cu firma Romstrade, arătând că proiectul a fost promovat de foştii miniştri PNL Ludovic Orban şi Varujan Vosganian şi a generat pagube de peste 388 milioane lei.

Firma Romstrade era condusă şi atunci de omul de afaceri Nelu Iordache, judecat în prezent pentru fapte de corupţie în acest contract.

Într-o notă redactată de către Corpul de Control al premierului, inspectorii arată că Ludovic Orban, atunci ministru al Transporturilor, a fost cel care în 2008 a dispus executarea lucrărilor în sistem de credit-furnizor, respectiv pe baza unui împrumut contractat de constructor de la o instituţie de credit, care să fie rambursat ulterior de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) cu plata unor costuri suplimentare de finanţare, ceea ce a generat o pagubă de 388,7 milioane lei.

Inspectorii mai arată că Ludovic Orban a promovat în Guvern o hotărâre având ca scop finanţarea de la buget a acestui proiect, act normativ care, deşi nu a avut avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, a fost contrasemnată, pentru ministrul Transporturilor, de către secretarul de stat Septimiu Buzaşu şi de ministrul de atunci al Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.

Astfel, în şedinţa de Guvern din 18 septembrie 2008, Ludovic Orban ar fi solicitat includerea pe lista suplimentară a agendei de lucru a unei hotărâri prin care se prevedea ca modernizarea Transalpina să se realizeze de bugetul de stat, prin bugetul Transporturilor.

Corpul de Control arată că hotărârea nu a fost semnată de ministrul de resort, ci de secretarul de stat Septimiu Buzaşu, deşi nu fusese emis niciun act administrativ având ca obiect preluarea atribuţiilor ministrului Transporturilor de către secretarul de stat.

Vosganian a semnat şi nota de fundamentare, deşi nu exista avizul ministerului prin direcţiile de specialitate.

Potrivit Guvernului, la scurt timp, în sedinţa de Guvern din 4 noiembrie 2008, a fost adoptată, tot prin introducerea pe lista suplimentară a agendei de lucru, o nouă hotărâre care o modifica pe cea anterioară şi stabilea ca finanţarea proiectului să se realizeze şi din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Autostrăzi Drumuri Naţionale.

Noua hotărâre a fost semnată de secretarul de stat Barna Tanczos, deşi nici în acest caz nu a fost emis niciun act administrativ pentru preluarea atribuţiilor ministrului Transporturilor şi nici nu a fost supusă avizării Ministerului Economiei şi Finanţelor, potrivit legii, mai arată Corpul de Control al Guvernului.

După aprobarea Guvernului, CNADNR a achitat 49,9 milioane lei, reprezentând de asemenea o pagubă la buget.

Conform Corpului de Control al Guvernului, executarea lucrărilor în sistem de credit-furnizor a fost dispusă de Ludovic Orban înaintea aprobării celor două hotărâri de Guvern, respectiv în urma unei discuţii cu conducerea CNADNR, discuţie menţionată într-o notă a companiei din 14 februarie 2008.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici