Incidentul aviatic din Bacău este al treilea în care este implicat un subsonic IAR Şoim

IAR-99 Şoim este un avion subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol, proiectat integral în România şi construit la Avioane Craiova S.A.

Urmărește
1618 afișări
Imaginea articolului Incidentul aviatic din Bacău este al treilea în care este implicat un subsonic IAR Şoim

Incidentul aviatic din Bacău este al doilea în care este implicat un avion subsonic IAR Şoim

Caracteristicile sistemelor sale de avionică şi armament ale avionului permit antrenarea piloţilor pentru zboruri atât pe supersonicele MIG-21 Lancer, cât şi pe F-16.

Varianta modernizată este IAR 99 Şoim TD, un avion de generaţie 2015, care ar putea avea "o viaţă" până după 2025, ca avion de şcoală, antrenament avansat şi alte misiuni.

În luna martie a acestui an, premierul Viorica Dăncilă anunţa, la congresul extraordinar al PSD că " modernizarea avioanelor IAR -99 Şoim se numără printre cele o sută de măsuri care vor fi puse ân practică de Executiv în acest an" . "Programul de modernizare a avioanelor Şoim - Aici e Mihai Fifor! Unde eşti Mihai? Ai pe mână 2% din PIB - deci chiar ai resurse să relansezi industria noastră de apărare", spunea Dăncilă în discursul pe care l-a susţinut la congresul formaţiunii social-democrate.

TITLURILE ZILEI

Luna trecută, ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor, a trimis Birourilor Permenente ale Senatului şi Camerei Deputaţilor o scrisoare în care cerea Parlamentului să aprobe procedurile de modernizare a aeronavelor IAR-99 .

"Dotarea Forţelor Aeriene cu avioane multirol F-16 impune asigurarea unei platforme de antrenament avansat prin reconfigurarea sistemelor de avionică şi de control al zborului aeronavelor IAR-99. Totodată, noua configuraţie a platformei va avea în vedere creşterea fiabilităţii instalaţiilor şi sistemelor de bord, extinderea duratei de viaţă a aeronavelor, formarea deprinderilor , abilităţilor şi aptitudinilor necesare îndeplinirii cu succes a misiunilor şi pilotării în siguranţă a avioanelor multirol, precum şi diminuarea riscurilor asociate obolescenţei componentelor şi echipamentelor tehnice", susţinea ministrul Mihai Fifor în scrisoarea referitoare la procedurile de modernizare a aeronavelor IAR-99.

El preciza că prin Hotărârea CSAT din 4 aprilie 2018 s-a aprobat iniţierea Programului de înzestrare pentru modernizarea aeronavelor IAR-99 (21 de aeronave) din dotarea MApN în configuraţia IAR-99 Super Şoim, fondurile estimate necesare derulării şi realizării acestui program fiind în valoare de 124.000.000 de euro fără TVA.

Tot ministrul Mihai Fifor evoca, la sfârşitul săptămânii trecute posibilitatea asocierii subsonicelor IAR Şoim la misiunile de poliţie aeriană.

"După tragedia de săptămâna trecută de la mitingul aviatic, conform procedurile pe timpul investigaţiei aparatele MiG rămân la sol. În momentul de faţă poliţia aeriană o realizează partenerii noştri britanici de la baza Mihail Kogălniceanu cu cele patru aparate Typhoon. Dacă este nevoie putem să ne asociem cu aparatele Şoim pe care Forţele Aeriene Române le au", declara ministrul Apărării, Mihai Fifor.

În august 2012, un IAR 99 Şoim cu dublă comandă pe care îl pilota se prăbuşea în timpul unui zbor de antrenament, la scurt timp după decolare, în zona aeroportului Craiova. La manşă se afla generalul de flotilă aeriană (p.m.) Aurelian Cojocaru, şeful Secţiei piloţi încercare, navigaţie şi meteorologie Centrul de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, pilot cu o experienţă de peste 25 de ani şi care avea la activ 900 de ore de zbor pe aeronava IAR 99 Şoim.

La momentul impactului, avionul a luat foc, fiind distrus complet.

În iunie 2014, avion de tip IAR 99 cu dubla comanda, pilotat de comandorul Leonard Baraboi impreuna cu un elev al Scolii de Aplicatie pentru Fortele Aeriene de la Baza aeriana de la Boboc, din judetul Buzau, a aterizat fortat la scurt timp de la decolare, echipajul nefiind rănit.

O aeronavă de tip IAR 99 Şoim cu dublă comandă din Baza 95 Aeriană ”Erou căpitan aviator Alexandru Şerbănescu” de la Bacău s-a prăbuşit luni, 16 iulie, în zona localităţii Nicolae Bălcescu din judeţul Bacău, cei doi piloţi catapultându-se.

 

 

 

 

 

 

.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici