Accidentul SpaceShipTwo: Anchetatorii cercetează deblocarea prematură a eleroanelor navetei

Anchetatorii americani dispun, începând de luni, de o cronologie exactă a comenzilor care au condus la activarea prematură a eleroanelor navetei SpaceShipTwo, construită de compania Virgin Galactic, care s-a prăbuşit vineri în deşertul Mojave din California, informează AFP.

Urmărește
155 afișări
Imaginea articolului Accidentul SpaceShipTwo: Anchetatorii cercetează deblocarea prematură a eleroanelor navetei

Accidentul SpaceShipTwo: Anchetatorii cercetează deblocarea prematură a eleroanelor navetei (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Anchetatorii spun că nu ştiu deocamdată care dintre cei doi piloţi a activat acele eleroane şi nici nu cunosc motivul pentru care acesta a făcut-o.

Naveta SpaceShipTwo s-a prăbuşit vineri în cursul unui zbor de testare la nord de oraşul Los Angeles, la puţin timp după ce s-a desprins de lansatorul ei, avionul WhiteKnightTwo.

Accidentul, care s-a finalizat cu moartea copilotului Michael Alsbury şi cu rănirea gravă a pilotului Pete Siebold, ridică numeroase semne de întrebare asupra viitorului pe care îl are industria turismului spaţial.

Ancheta ar putea să dureze mai multe luni sau chiar un an, a declarat într-o conferinţă de presă, luni, directorul Agenţiei naţionale pentru siguranţa transporturilor (NTSB), Christopher Hart.

Anchetatorii dispun totuşi de informaţii care i-au îndreptat spre ipoteza unei anomalii tehnice - activarea prematură a sistemului de stabilizare şi de încetinire a aeronavei în timp ce coboară spre sol. "Acestea sunt fapte, nu cauza" accidentului, a insistat Christopher Hart.

Ancheta a arătat că vineri, la ora locală 10.07 şi 19 secunde, SpaceShipTwo s-a separat cu succes de lansatorul WhiteKnightTwo.

Apoi, la 10-12 secunde, când vehiculul spaţial a atins viteza Mach 1.02, sistemul de rotaţie a cozii, conceput t pentru a crea un efect de "frunză moartă" în timpul coborârii spre sol, a trecut de la stadiul de "blocat" la stadiul de "deblocat", a dezvăluit Christopher Hart.

Această manevră are loc în mod normal la o viteză de Mach 1.4, a precizat duminică acelaşi oficial american.

"Foarte repede după aceea", sistemul de pivotare a cozii s-a activat, în condiţiile în care nicio a doua manetă, în mod normal necesară pentru a-l face să funcţioneze, nu a fost acţionată.

La ora locală 10.07 şi 34 de secunde, înregistrările cu datele tehnice şi video ale aparatului "au fost pierdute", a precizat Christopher Hart.

El precizează că mai multe fragmente din vehicul au fost găsite "până la o distanţă de 50 de kilometri la nord-est" de baza de la care a decolat SpaceShipTwo.

Cel mai mare fragment recuperat, "o parte a fuselajului aripilor, va trebui să fie tăiat pentru a putea fi evacuat", au precizat autorităţile americane.

Luni seara, Christopher Hart a spus că nu ştie care dintre cei doi piloţi au deblocat eleroanele, precizând totuşi că acea comandă a fost executată de "pilotul care era aşezat în partea dreaptă a cabinei".

"Aceasta va fi una dintre întrebările pe care le vom pune pilotului" supravieţuitor, "atunci când el va fi pregătit" pentru a fi chestionat de experţii de la NTSB, a precizat Christopher Hart.

Compania Virgin Galactic a început să primească tot mai multe critici după accidentul navetei SpaceShipTwo.

Tom Bower, autorul unei biografii a miliardarului Richard Branson, care deţine Virgin Galactic, a dezvăluit sâmbătă pentru postul de radio BBC că mai mulţi ingineri de la această companie britanică au părăsit firma în ultimii ani, din cauza îngrijorărilor lor legate de normele de securitate, în special după un alt accident mortal, produs în 2007.

Carolynne Campbell, specialistă în lansările de vehicule spaţiale şi membru al Asociaţiei Internaţionale pentru Promovarea Securităţii Spaţiale (IAASS), cu sediul în Olanda, a dezvăluit pentru AFP că a avertizat compania Virgin Galactic în legătură cu faptul că "motorul navetei era potenţial periculos".

Tabloidul Daily Mail citează la rândul său un alt expert, care a acuzat compania Virgin Galactic, spunând că aceasta "joacă ruleta rusească".

"Nu am văzut niciodată atât de multe aluzii şi declaraţii iresponsabile şi nefaste", a reacţionat miliardarul Richard Branson, într-o declaraţie acordată pentru postul de televiziune britanic Sky News.

"Nu vom lansa niciun zbor pentru public atât timp cât eu şi membrii familiei mele nu vom fi în măsură să ajungem în spaţiu, dar sunt convins că Virgin Galactic are în faţă un viitor mare, după ce NTSB va indica în mod exact ceea ce s-a petrecut", a adăugat Richard Branson.

Intervievat luni de postul american NBC, miliardarul britanic a spus că Virgin Galactic implementează "un program spaţial foarte mare, care a cunoscut o involuţie oribilă".

"Cu toate acestea, nu cred că cineva care examinează acest program va dori ca noi să îl stopăm", a adăugat miliardarul britanic.

Grupul Virgin Galactic, un pionier în domeniul turismului spaţial, a primit deja peste 700 de cereri de rezervare - inclusiv din partea unor vedete de prim rang precum Ashton Kutcher şi Leonardo DiCaprio - pentru viitoarele zboruri orbitale pe care le va opera prin intermediul unor vehicule denumite "taxiuri spaţiale". Biletele pentru un loc la bordul unui astfel de vehicul spaţial costă 250.000 de dolari de persoană.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici