„Zborul MH370 a pus în lumină necesitatea ameliorării supravegherii aparatelor de zbor”, a anunţat într-un comunicat Tony Tyler, directorul IATA.
„Într-o lume în care fiecare mişcare a noastră pare a fi urmărită, este dificil de crezut că un aparat poate să dispară pur şi simplu, iar datele despre zbor şi înregistrările vocale din cabina piloţilor să fie atât de greu de recuperat”, a adăugat el.
Tyler s-a exprimat în cursul unei conferinţe IATA, la Kuala Lumpur, unde autorităţile continuă să ancheteze asupra cauzelor dispariţiei zborului MH370 al companiei Malaysia Airlines, la 8 martie.
Un avion Boeing 777 a dispărut de pe ecranele radarelor în timp ce se îndrepta de la Kuala Lumpur către Beijing cu 239 de persoane la bord.
Autorităţile malaysiene consideră că zborul a fost deturnat în mod deliberat de către unul dintre pasageri. Potrivit autorităţilor malaysiene, avionul a fost detectat ultima dată de un satelit în apele Oceanului Indian.
Experţi în aviaţie apreciază că misterul care planează asupra zborului MH370 ar putea duce la o transformare profundă a domeniului, în special la ameliorarea supravegherii aparatelor, chiar în cazurile dispariţiei lor de pe radarele civile şi dezactivării sistemelor de semnalizare.
Malaysia afirmă că sistemul de comunicare ACARS (Aircraft Communication Addressing and Reporting System), care permite schimbul de informaţii între aparatul de zbor şi centrul operaţional al unei companii aeriene, a fost întrerupt în momentul în care avionul a dispărut de pe ecranele radarelor.
Tony Tyler a mai amintit că guvernele trebuie să utilizeze mai eficient anumite surse de informare, precum baza date a Interpolului, care conţine paşapoartele pierdute şi furate.
Doi pasageri ai zborului dispărut călătoreau cu paşapoarte furate, ceea ce a alimentat un timp temeri privind o acţiune teroristă. Interpolul a anunţat că cei doi pasageri iranieni erau doar simpli imigranţi ilegali.
Malaysia a fost nevoită să se confrunte cu un val de critici după ce s-a adeverit că paşapoartele pasagerilor nu au fost comparate cu baza de date a Interpolului înainte de îmbarcare. Autorităţile malaysiene au răspuns că astfel de verificări durează prea mult timp şi ar cauza întârzieri în aeroporturi.
Tyler a explicat că verificarea paşapoartelor ţine de „responsabilitatea guvernelor”.
„Este important de amintit că societăţile aeriene nu sunt gărzi de frontieră sau poliţişti”, a adăugat el.
Căutările în Oceanul Indian continuă, autorităţile sperând să intre în posesia cutiei negre a avionului, care conţine datele înregistrate pe parcursul zborului şi ar permite stabilirea cauzelor accidentului.