IAA România: Legea ce interzice publicitatea pentru medicamente la TV şi radio va avea un impact devastator

IAA România spune că implementarea Legii ce interzice publicitatea pentru medicamente la televiziune şi radio va avea un impact profund negativ asupra industriei de media, având în vedere că în 2014 suma totală investită în acest sector a reprezentat circa 19% din totalul pieţei de publicitate.

Urmărește
295 afișări
Imaginea articolului IAA România: Legea ce interzice publicitatea pentru medicamente la TV şi radio va avea un impact devastator

IAA România: Legea ce interzice publicitatea pentru medicamente la TV şi radio va avea un impact devastator

International Advertising Association (IAA) România spune, într-un comunicat remis miercuri agenţiei MEDIAFAX, că a luat cunoştinţă cu surprindere de votul Senatului din 14 decembrie privind proiectul de lege 546 din 2015, care prevede interzicerea publicităţii pentru medicamentele fără prescripţie şi a tratamentelor medicale în televiziune şi radio.

IAA România mai spune că, aşa cum a argumentat în consultările cu Comisiile pentru Cultură şi Media şi de Sănătate Publică din Parlament, dar şi în toate documentele de poziţie emise pe această temă, proiectul de lege votat în Senat reprezintă "o nouă intervenţie nenecesară a statului în modul de operare al unor industrii cu capital privat şi cu investiţii importante în România ce va avea consecinţe economice negative fără a aduce niciun beneficiu cetăţeanului român".

"Măsura propusă este fără precedent în Europa şi contrară Directivei 2001/83/CE care permite statelor europene publicitatea la medicamentele de uz uman disponibile fără reţetă şi exclude posibilitatea ca statele membre să introducă în legislaţia internă restricţii în această privinţă. Aşa cum a confirmat şi Curtea Europeană de Justiţie, introducerea unor restricţii în alte cazuri decât cele permise expres de directivă compromite obiectivul de armonizare a pieţei interne şi echivalează cu o încălcare a obligaţiilor asumate în baza tratatelor Uniunii Europene", afirmă IAA România.

Totodată, potrivit IAA România, legea adoptată "limitează fără un motiv clar dreptul consumatorilor de a se informa în privinţa ofertei farmaciilor şi a tratamentelor medicale disponibile fără reţetă, drept susţinut şi de politicile guvernamentale de creştere a sănătăţii publice, politici susţinute la nivel european de AESGP (Association of the European Self-Medication Industry)".

IAA România precizează că nu există studii care să ateste o tendinţă de consum exagerat şi nejustificat de medicamente în România.

"Proiectul legislativ a fost aprobat în Senat, deşi Guvernul României, Ministerul Sănătăţii, CNA, Comisiile de Cultură şi Media şi Comisiile de Sănătate din ambele Camere ale Parlamentului au emis rapoarte negative. Pe de altă parte, publicitatea la medicamente şi suplimente este deja reglementată strict prin 6 acte normative la nivel naţional, 3 directive europene, un Regulament al Comisiei Europene, dar şi 3 acte şi mecanisme de autoreglementare ale industriei de publicitate şi media. Legislaţia actuală solicită în mod obligatoriu ca orice formă de comunicare comercială la medicamente să fie avizată de Agenţia Naţională a Medicamentelor şi a Dispozitivelor Medicale, înainte de expunerea acesteia către consumatori. Pe lângă acest filtru foarte necesar, există coduri şi documente de autoreglementare şi coreglementare detaliate care funcţionează şi sunt respectate de toate companiile active din industrie", explică IAA România.

Totodată, IAA România precizează că "implementarea propunerii legislative nu va duce la o mai bună protecţie a consumatorului împotriva abuzului de medicamente, aşa cum precizează iniţiatorul legii în expunerea de motive, întrucât propunerea legislativă în forma actuală nu va împiedica accesul consumatorilor la comunicarea produselor medicale în totalitate, ci doar la cea difuzată prin canale aflate sub jurisdicţia română".

"Implementarea propunerii legislative va avea un impact profund negativ asupra industriei de publicitate, având în vedere că în 2014 suma totală investită în publicitatea media pentru medicamentele fără prescripţie şi suplimente s-a ridicat la 57,5 milioane de euro (sursa Kantar Media şi estimări IAA), ceea ce reprezintă aproximativ 19% din totalul pieţei de publicitate (estimată în total la 313 milioane de euro pentru 2014 - sursa MediaFactBook- Initiative Media 2015). Implementarea propunerii legislative ar avea un impact devastator într-o piaţă ale cărei bugete s-au redus deja cu 50% faţă de 2009 şi va conduce la scăderea încrederii investitorilor în mediul de afaceri din România", susţine IAA România.

Asociaţia mai spune că această măsură va determina în mod direct o scădere a nivelului taxelor şi impozitelor, ceea ce va afecta major bugetul de stat. "În acelaşi timp, având în vedere că publicitatea este esenţială pentru susţinerea televiziunilor independente în România, efecte negative se vor produce şi asupra posturilor de radio şi TV", afirmă IAA România.

Totodată, IAA România solicită preşedintelui României să nu promulge această Lege şi să o trimită Parlamentului pentru reexaminare.

"Limitarea accesului la informaţie pe canalele media (TV şi radio) este contrară misiunii Parlamentului de a veghea asupra interesului cetăţeanului şi a libertăţii de exprimare. IAA România va continua dialogul cu autorităţile competente pentru remedierea efectelor aprobării proiectului L546/2015 şi rămâne în continuare deschisă pentru orice informaţii pe această temă", concluzionează IAA România.

IAA România este asociaţia profesională a companiilor din industria de marketing şi comunicare.

Pe de altă parte, şi Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) a transmis marţi, printr-un comunicat remis MEDIAFAX, că proiectul legislativ prin care se interzice publicitatea la medicamente în cadrul programelor de televiziune şi radiodifuziune reprezintă o limitare nejustificată a accesului la informaţie.

Totodată, marţi, Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis să transmită o scrisoare preşedintelui Klaus Iohannis prin care să îi solicite şefului statului să nu promulge legea prin care este interzisă difuzarea la televiziune şi radio a publicităţii pentru medicamente.

CNA a avizat negativ, încă din şedinţa din 2 iulie, un proiect de lege care se referă la interzicerea publicităţii pentru medicamente şi tratamente medicale la televizune şi radio, avizul fiind însă unul consultativ. La momentul respectiv, proiectul se afla în consultare publică la Camera Deputaţilor.

Iniţiativa legislativă a fost adoptată tacit de Camera Deputaţilor şi are caracter organic. Senatul a adoptat, luni, acest proiect de lege, cu 100 de voturi "pentru" şi şapte voturi "împotrivă", deşi a primit un raport comun de respingere de la Comisia pentru cultură şi Comisa pentru sănătate publică, pentru că iniţiativa "impune restricţii excesive şi nejustificate care încalcă dispoziţiile constituţionale şi, pe de altă parte, contravine unor directive europene".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici