OUG - Legea audiovizualului: Licenţele de TV vor fi acordate doar societăţilor fără datorii la stat

CNA va acorda licenţe audiovizuale de televiziune doar societăţilor care la data solicitării nu au restanţe faţă de bugetul de stat, iar serviciile de programe generaliste nu mai sunt considerate ca având pondere semnificativă în formarea opiniei publice, conform modificăriii Legii audiovizualului.

Urmărește
463 afișări
Imaginea articolului OUG - Legea audiovizualului: Licenţele de TV vor fi acordate doar societăţilor fără datorii la stat

OUG-Legea audiovizualului: Licenţele de TV vor fi acordate doar societăţilor fără datorii la stat

Potrivit OUG de modificare a Legii audiovizualului, adoptată marţi de Guvern, "procedura şi condiţiile de eliberare şi modificare a licenţei audiovizuale se stabilesc prin decizie a Consiliului", iar "solicitanţii au obligaţia să depună declaraţii notariale, emise la momentul solicitării licenţei audiovizuale, prin care societatea comercială care solicită acordarea licenţei, precum şi fiecare asociat sau acţionar care deţine o cotă mai mare de 20% din capitalul social ori din drepturile de vot ale unei societăţi titulare de licenţă audiovizuală declară pe propria răspundere dacă este investitor sau acţionar direct ori indirect la alte societăţi comerciale de comunicaţie audiovizuală, cu precizarea procentului deţinut din capitalul social al acestora, precum şi să depună certificate fiscal din care să rezulte că la data solicitării licenţei audiovizuale, societatea care solicită acordarea licenţei nu înregistrează obligaţii restante la bugetul de stat".

Până în prezent nu era necesar ca societăţile care cereau licenţă de la CNA să facă dovada că nu au datorii la stat.

O altă prevedere a OUG este aceea conform căreia "serviciile de programe cu pondere semnificativă în formarea opiniei publice sunt serviciile de programe de ştiri, de analize şi dezbatere pe teme politice şi/sau economice de actualitate". Astfel, OUG modifică actuala Lege a audiovizualului, potrivit căreia "serviciile de programe cu pondere semnificativă în formarea opiniei publice sunt serviciile de programe generaliste, de ştiri, de analize şi dezbatere pe teme politice şi/sau economice de actualitate".

Această prevedere influenţează modul de calcul a poziţiei dominante pe piaţă a unui proprietar de servicii de televiziune. Astfel, Legea audiovizualului în forma sa actuală prevede că "în procedura de evaluare a poziţiei preponderente în formarea opiniei publice, unei persoane fizice sau juridice i se iau în considerare acele servicii de programe din categoria celor definite la alin. (2) lit. d) (servicii de programe cu pondere semnificativă în formarea opiniei publice, n.r.) pe care aceasta fie le furnizează în calitate de titular de licenţă audiovizuală, fie la care aceasta deţine, direct sau indirect, o cotă mai mare de 20% din capitalul ori drepturile de vot ale unei societăţi titulare de licenţă audiovizuală".

Pe de altă parte, OUG prevede şi faptul că "licenţa audiovizuală analogică sau digitală poate fi cedată către un terţ numai cu acordul Consiliului, cu asumarea de către noul titular a tuturor obligaţiilor decurgând din licenţa şi cu prezentarea certificatelor fiscale din care să rezulte că la data solicitării acordului Consiliului pentru cedarea licenţei, atât societatea titulară cedentă a licenţei, cât şi societatea cesionară nu înregistrează obligaţii restante la bugetul de stat".

De asemenea, OUG prevede că licenţa audiovizuală analogică se retrage de Consiliu dacă "titularul nu depune la Consiliu, în termen de 6 luni de la data aplicării unei amenzi, dovada achitării acesteia, cu excepţia situaţiilor în care titularul a contestat decizia de sancţionare aplicată de Consiliu, caz în care obligaţia achitării amenzii este suspendată de drept până la pronunţarea hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile de soluţionare a contestaţiei". Până acum, CNA putea retrage o licenţă dacă titularul acesteia nu depunea la Consiliu, în termen de 6 luni de la data aplicării unei amenzi, dovada achitării acesteia.

Legea audiovizualului mai prevede că în procedura de evaluare a poziţiei preponderente în formarea opiniei publice se vor cuantifica şi influenţele determinate de legăturile de familie personale care se vor lua în considerare potrivit legislaţiei existente în domeniul comercial şi economico-financiar. În sensul prezentei legi, prin familie se înţelege soţ, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv.

De asemenea, potrivit Legii audiovizualului, "se consideră că o persoană fizică sau juridică deţine o poziţie preponderentă în formarea opiniei publice în cazul în care cota de audienţă ponderată a serviciilor de programe ce îi sunt atribuite depăşeşte 30% din piaţa semnificativă".

Guvernul a modificat, marţi, prin Ordonanţă de Urgenţă, Legea audiovizualului, unul dintre obiective fiind, potrivit purtătorului de cuvânt al Executivului, "combaterea corupţiei şi a sistemelor subterane" de achiziţionare a spaţiului media prin practici netransparente şi anticoncurenţiale. Alte obiective enunţate în expunerea de motive a OUG, sunt stimularea dezvoltării economiei, inclusiv dezvoltarea pieţei audiovizuale din România, prin încurajarea producţiei locale de televiziune, precum şi protejarea interesului consumatorilor. Alte argumente se referă la necesitatea stabilirii unor reguli clare de acces al titularilor la deţinerea unei licenţe audiovizuale, "eliminând agenţii economici care înregistrează obligaţii restante la bugetul de stat" şi la necesitatea stabilirii unor reglementări pentru serviciile media audiovizuale, care să permită sectorului audiovizual să realizeze schimbările necesare pentru a se adapta la evoluţia pieţei.

Ordonanţa a provocat reacţii critice din partea preşedintelui CNA Răsvan Popescu, a International Advertising Association România şi a Uniunii Agenţiilor de Publicitate din România.

Răsvan Popescu, preşedintele CNA, a declarat, marţi, că Ordonanţa adoptată de Guvern pentru modificarea Legii audiovizualului ţine cont de unele observaţii făcute de CNA, existând însă şi aspecte asupra cărora se mai poate reflecta atunci când Ordonanţa va fi dezbătută în Parlament.

IAA România spune, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că Ordonanţa de Urgenţă de modificare a Legii audiovizualului "este de natură să afecteze în mod negativ funcţionarea normală şi competitivă a industriei de marketing, media şi comunicare", cerând Guvernului consultări pe acest document.

Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) îşi exprimă, într-un comunicat remis MEDIAFAX, nemulţumirea faţă de decizia Guvernului de a aproba ordonanţa de urgenţă (OUG) care modifică Legea audiovizualului nr. 504/2002.

"Suntem consternaţi că ordonanţa de urgenţă a trecut într-o manieră netransparentă, în timpul şedinţei de guvern de marţi", a declarat Radu Florescu, preşedinte al Uniunii Agenţiilor de Publicitate din România.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici