Spotlight / Ce sunt influenţatorii în România şi cu ce se mănâncă ei

Starcom MediaVest a lansat ieri un studiu pe nume „Influence Me”, care clasifică şi defineşte ceea ce se cheamă, mai nou, influenţator online. Din studiu reies două tendinţe ale Netului autohton: rolul important al Facebook-ului şi nişarea sau specializarea.

Urmărește
495 afișări
Imaginea articolului Spotlight / Ce sunt influenţatorii în România şi cu ce se mănâncă ei

Spotlight / Ce sunt influenţatorii în România şi cu ce se mănâncă ei

Studiul împarte influenţatorii în trei categorii: profesionişti, celebrităţi şi aşa-numiţii „oameni ca noi”. Primii sunt cei care se manifestă pe un anumit segment (de la marketing la IT sau modă), iar ultimii sunt utilizatorii de reţele şi forumuri activi, fără un profil public clar.

Profesioniştii par a fi cei mai eficace influenţatori, pentru că studiul notează în privinţa lor un „grad de conectare” de 80% cu publicul lor (de ambele sexe şi relativ tânăr – 25-44 de ani în medie). Acelaşi grad de conectare este mediu în cazul „oamenilor ca noi” (42%, cu un public mai matur, peste 35 de ani) şi mai redus la celebrităţi (19%, pentru un target preponderent masculin).

Influenţatorii se manifestă mai ales prin intermediul Facebook, cea mai populară reţea socială din România, cu peste 8,5 milioane de utilizatori, dar şi pe bloguri, care au început să se înmulţească în România acum 10 ani şi reprezintă, în momentul de faţă, un fenomen în descreştere cantitativă. În cazul „oamenilor ca noi”, contează şi tradiţionalele forumuri.

Starcom explică gradul de conectare scăzut al celebrităţilor prin faptul că publicul lor caută mai degrabă entertainment şi nu informaţii utile sau sfaturi. Şi celebrităţile, şi profesioniştii reprezintă însă categorii de influenţatori care merită luate în considerare de branduri, din cauza prezenţei mult mai masive pe care o au pe reţele celebrităţile. La un public între unu şi două milioane de fani de Facebook şi un reach al postărilor de câteva sute de mii de afişări, gradul de conectare de 19% poate reprezenta peste 100 de mii de „influenţaţi”. În cazul profesioniştilor, numărul de fani este de regulă de numai câteva mii, pe care, e drept, aceştia îi influenţează aproape integral prin intermediul blogurilor şi, adesea, al profilurilor personale de Facebook.

Clasificarea celebrităţi/profesionişti se suprapune oarecum peste opozţia presă mondenă/presă serioasă din media tradiţională. „Oamenii ca noi” reprezintă în schimb noutatea tipică în social media, consumatorii care devin producători de informaţie şi judecăţi de valoare – în terminologia online-ului, prosumeri care realizează user-generated content.

Constatările din studiul „Influence Me” au relevanţă în primul rând pentru brandurile care urmăresc să îşi promoveze calităţile în mediul online, mai ieftin şi măsurabil decât presa tradiţională, care de altfel se află într-un regres marcat în România şi e un vehicul din ce în ce mai puţin interesant de publicitate.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici