Financial Times: Fostul ministru grec de Finanţe Yanis Varoufakis crede că Google nu ne oferă "nimic în schimb"

Capitalul este produs în mod colectiv, un lucru recunoscut de tot mai mulţi specialişti, dar companii precum Google privatizează profiturile şi nu oferă "nimic în schimb", afirmă politicianul Yanis Varoufakis, într-un editorial despre politici distributive finanţate din dividendul universal de bază.

Urmărește
1585 afișări
Imaginea articolului Financial Times: Fostul ministru grec de Finanţe Yanis Varoufakis crede că Google nu ne oferă "nimic în schimb"

Financial Times: Yanis Varoufakis crede că Google nu ne oferă nimic în schimb

Yanis Varoufakis, un politician de stânga care a fost ministru de Finanţe al Greciei, a publicat un editorial în revista New Statesmen. "Fostul ministru de Finanţe al Greciei este recunoscut pentru multe lucruri - un element rebel pentru UE, o persoană abilă, un economist capabil (...) şi un prieten al actualului lider laburist britanic, Jeremy Corbyn. Însă nu pare a fi un expert în afacerile din domeniul tehnologiei informaţionale. Într-un editorial publicat în New Statesmen la rubrica intitulată «Corbynomics 2.0», Varoufakis a făcut o afirmaţie mai degrabă bizară în prezentarea modalităţilor de finanţare a politicii distributive numită dividentul universal de bază: «capitalul este produs la nivel colectiv. Eu ofer mereu exemplul Google: cea mai mare parte a capitalului Google este produsă de utilizatori - de fiecare dată când faceţi căutări online produceţi capital care ajunge în stocul companiei Google. Totuşi, profiturile sunt privatizate apoi de acţionari şi nu primiţi nimic în schimb. De fiecare dată când capitalul ajunge la burse, un procent din acţiuni ar trebui să meargă într-un fond public de bunăstare»", notează Financial Times.

"Nu avem nicio problemă cu crearea unui fond de bunăstare publică care să le plătească dividende cetăţenilor, ci cu ideea că acţionarii Google acumulează «capitalul» utilizatorilor fără ca utilizatorii să primească «nimic în schimb». Pe scurt, este absurd. În schimbul utilizării Google, un utilizator Google primeşte (...) acces la cel mai popular motor de căutare de pe Internet", argumentează Financial Times.

"Cel puţin 78% dintre utilizatorii Internetului recurg la Google, conform Cotelor Nete de Piaţă, iar acest lucru include şi China, unde motorul online este interzis acum (deşi se pare că nu va mai fi mult timp). Comisia Europeană a stabilit că (Google) a deţinut o cotă de piaţă de peste 90% pe continentul european în perioada 2009-2017. Sigur că utilizatorii pot trece la alte servicii, precum Bing, Yahoo (da, încă există) sau la serviciul care oferă protecţia vieţii private DuckDuckGo, dar problema este că nu o fac. Cel puţin nu în mod cantitativ. Şi nu doar din cauza obişnuinţei, ci deoarece obişnuinţa consolidează poziţia dominantă a Google", subliniază FT.

"Există şi bariere majore la intrarea pe aceste pieţe, mai ales din cauza efectelor reţelei: cu cât consumatorii folosesc mai mult un motor de căutare online, cu atât devine mai atractiv pentru firmele de publicitate. Ulterior, profiturile generate pot fi folosite pentru atragerea unui număr mai mare de utilizatori. În mod similar, datele pe care un motor de căutare online le colectează despre clienţi pot fi folosite pentru îmbunătăţirea rezultatelor. Aceasta este acumularea de capital despre care vorbeşte Varoufakis - căutările consolidează continuu calitatea căutării. Dar acest lucru înseamnă şi că Google are cel mai bun motor de căutare şi că poate fi folosit gratuit pentru a explora poate cea mai importantă invenţie din ultimii 50 de ani, Internetul. De asemenea, poţi accesa hărţile Google, Gmail, Google Drive şi YouTube. Deci, primeşti ceva în schimb. Poate că o întrebare mai bună ar fi dacă serviciile furnizate reprezintă un schimb corect cu datele noastre personale", explică FT.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici