Munca la distanţă: Avantajele, beneficiile şi dezavantajele acestor contracte atât pentru angajat, cât şi pentru angajator

Munca de la distanţă are avantajul reducerii de cheltuieli pentru angajator, dar prezintă lipsa de control asupra angajatului, în timp ce comoditatea şi timpul economisit reprezintă beneficii din perspectiva angajaţilor, a declarat, pentru MEDIAFAX, Raluca Peneş, coordonator de resurse umane.

Urmărește
1785 afișări
Imaginea articolului Munca la distanţă: Avantajele, beneficiile şi dezavantajele acestor contracte atât pentru angajat, cât şi pentru angajator

Munca la distanţă: Avantajele, beneficiile şi dezavantajele acestor contracte atât pentru angajat, cât şi pentru angajator (Imagine: 123rf.com)

Pentru angajat, avatantajele unui contract de tip teleworking sau muncă la distanţă sunt reprezentate de timpul economisit şi comoditatea pe care o oferă mediul ales pentru lucru. Dezavantajul acestui contract de muncă vizează comunicarea, absenţa din mediul în care se creează cultura organizaţiei şi tendinţa de a avea alte activităţi în timpul zilei.

„De partea angajatului, avantajul este, în primul rând, economisirea timpului pe care îl petrece pe drum până la birou. În momentul în care face o oră şi jumătate pe drum până la birou, deja nu mai este aşa eficient. Dezavantajul ar fi comunicarea, partea de apartenenţă la cultura organizaţională. Cultura, în general, depinde foarte mult de partea informală, de modul cum comunică oamenii între ei”, a spus Raluca Peneş, reprezentant al Smartree - companie care activează pe piaţa de externalizare a serviciilor de salarizare şi administrare de personal.

Un alt avantaj al angajatului este flexibilitatea, în special pentru persoanele care au copii. Angajaţii din această categorie îşi permit să îi ducă la grădiniţă sau să desfăşoare alte activităţi alături de ei, a adăugat Peneş.

Beneficiile de partea angajatorului sunt reprezentate de o chirie mai mică şi de reducerea de costuri în ceea ce priveşte maşina de serviciu, iar dezavantajele vizează comunicarea şi controlul asupra angajatului.

„Avantajul angajatorului este, în primul rând, chiria. Spaţiile de birouri sunt mult mai mici având în vedere că o parte din oameni lucrează de acasă, iar astfel sunt reduse costurile privind chiria. Instrumentele de muncă, în schimb, sunt aceleaşi. Dezavantajele sunt comunicarea şi controlul asupra angajatului. Dacă angajatul este acasă, angajatorul nu are un control puternic asupra timpului de muncă sau a rezultatului”, a menţionat Peneş.

Familiştii şi tinerii sunt categoriile cele mai avantajate de contractele de muncă la distanţă. „Tinerii pun mult mai mult accent pe viaţa personală. Acceptă mult mai greu un job care presupune o deplasare pe o distanţă mai mare. Dacă vorbim de categoria oamenilor de peste 35-40 de ani, aceştia sunt puţin mai reţinuţi, deoarece ei au evoluat profesional în altă structură. Aceştia asociază eficienţa muncii cu un control din partea superiorului direct”, a precizat reprezentanta Smartree.

Contractul de muncă la distanţă vizează, în primul rând, domeniul IT. Alte domenii vizate sunt call-centerele, telemarketingul şi contabilitatea. Companiile mici, în special cele româneşti, sunt reţinute în ceea ce priveşte contractul de teleworking, deoarece vor să deţină controlul asupra angajatului, a spus Peneş.

Pe plan internaţional, există companii care au renunţat la politica de muncă de acasă. IBM le-a cerut angajaţilor ca începând din luna mai să revină la birouri şi să renunţe la munca de acasă. În cazul în care angajaţii nu acceptă, alternativa oferită este căutarea unui alt loc de muncă, potrivit Business Insider.

Aproape 2.600 de oameni din departamentul de marketing al IBM, plus un număr încă necunoscut de angajaţi din alte departamente, printre care şi IT, au aflat, în februarie, că nu li se va mai permite să lucreze de acasă şi li se va cere să lucreze într-unul din cele şase oraşe din Statele Unite, unde compania are sedii (Atlanta, Austin, Boston, New York, Raleigh şi San Francisco).

Cele mai multe cercetări din domeniul telecomunicaţiilor indică faptul că politica de telemuncă aduce mai multe beneficii angajaţilor şi angajatorilor decât dezavantaje. Datele analizate de Global Workplace Analytics din peste 4.000 de studii au identificat de două ori mai multe avantaje decât dezavantaje. Astfel, angajaţii care lucrează de la distanţă sunt, în general, mai veseli, mai productivi şi părăsesc compania într-o rată mult mai mică. Pe de altă parte, munca de la distanţă poate aduce invidie în rândul colegilor, prezintă riscuri de securitate şi amplifică neîncrederea managerilor, potrivit site-ului citat.

Guvernul României a aprobat, la începutul lunii august, introducerea unui nou contract de muncă - de tip teleworking, respectiv munca de la distanţă folosind tehnologia informaţiei, care permite angajatului să îşi desfăşoare activitatea acasă, prin intermediul internetului şi telefonului. Proiectul de act normativ aprobat de Guvern urmează să fie trimis Parlamentului, spre a fi supus dezbaterii şi adoptării.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici