Piaţa de logistică, în atenţia investitorilor imobiliari, după ani în care a fost ignorată

Piaţa spaţiilor logistice a revenit în atenţia investitorilor imobiliari în acest an, după o lungă perioadă de timp în care a fost ignorată de către aceştia, segment care a adus şi nume noi, în afară de fondul sud-african NEPI şi omul de afaceri Ioannis Papalekas.

Urmărește
361 afișări
Imaginea articolului Piaţa de logistică, în atenţia investitorilor imobiliari, după ani în care a fost ignorată

Piaţa de logistică, în atenţia investitorilor imobiliari, după ani în care a fost ignorată (Imagine: Silviu Matei/Mediafax Foto)

"Valoarea tranzacţiilor a depăşit 1,2 miliarde de euro, al doilea cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată în România. De asemenea, 2014 a marcat câteva recorduri. NEPI a cumpărat Promenada Mall de la Raiffeisen Evolution pentru aproximativ 148 milioane de euro, cea mai valoroasă proprietate tranzacţionată în Bucureşti vreodată, iar după o lungă perioadă în care a fost ignorată, piaţa spaţiilor logistice a revenit în atenţia investitorilor. Achiziţia Europolis Park din portofoliul CA Immo reprezintă cea mai mare tranzacţie pe segmentul industrial semnată în România şi marchează intrarea pe piaţă a unui nou nume, P3", a declarat pentru MEDIAFAX Andrei Văcaru, Head of Research & Consultancy în cadrul JLL.

Pe segmentul industrial s-au înregistrat în total patru tranzacţii, preluarea Europolis Park fiind cea mai mare dintre ele, în jurul a 100 de milioane de euro. Celelalte tranzacţii au fost preluarea de către compania Globalworth, controlată de omul de afaceri grec Ioannis Papalekas, a Timişoara Airport Park, a parcul logistic Innovations din Clinceni de către Secure Property Development & Investment (SPDI) din Cipru (12,6 milioane de euro). De asemenea, producătorul german de componente auto, Kromberg&Schubert, a cumpărat de la firma Solvency Project spaţiul în care funcţionează unitatea de producţie din Chişineu Criş (Arad), pe care îl ocupă cu chirie de zece ani.

Cel mai activ cumpărător de pe piaţă a fost Globalworth Real Estate, care a achiziţionat clădirile de birouri BOB şi BOC, împreună cu proiectul rezidenţial UpgroundTowers din Pipera, Tower Center International din Piaţa Victoriei, Green Court şi NuscoTower din Floreasca dar şi Unicredit HQ de la Piaţa Presei.

Acesta este urmat îndeaproape de fondul sud-african de investiţii NEPI, care a cumpărat în acest an Promenada Mall, dar şi o galerie comercială în Alba Iulia şi un centru comercial în Buzău. Un volum important al investiţiilor din acest an a fost reprezentat şi de achiziţia de către Auchan a 12 spaţii în care funcţionează hipermarketuri operate de grupul francez, în valoare estimată de circa 260 milioane de euro.

"În afara volumului record de active vândute, 2014 s-a remarcat şi prin mărimea şi calitatea produselor tranzacţionate. Astfel, pe fiecare segment de piaţă s-a înregistrat cel puţin o tranzacţie de referinţă cu proprietăţi de top. Segmentul industrial a avut cu siguranţă cea mai spectaculoasă evoluţie. După ani de linişte pe această piaţă, 2014 a confirmat creşterea apetitului investitorilor pentru proiecte industriale cu peste 4 vânzari înregistrate în anul acesta", a declarat Sânziana Frangeti, associate director în cadrul Departamentului Investment al Colliers.

În ultimii ani, NEPI şi Papalekas, care au cumulat în acest an circa 40% din piaţă, au fost principalii cumpărători de produse imobiliare, însă consultanţii imobiliari sunt optimişti în ceea ce priveşte intrarea unor nume noi în România în viitor.

"România a început deja să atragă mai mulţi investitori pe piaţa de real estate. Chiar dacă în final multe din tranzacţiile mari din piaţă au fost încheiate de NEPI şi Globalworth, dinamica pieţei şi concurenţa pentru proiectele bune deja a crescut. Sunt investitori noi în piaţă care au finalizat deja achiziţii, cel mai notabil fiind investitorul şi dezvoltatorul de proiecte industriale P3. Ne aşteptăm ca atât numărul cât şi diversitatea investitorilor care vor încheia tranzacţii în 2015 să crească", consideră reprezentantul Colliers.

Indicatorii macroeconomici buni, creşterea optimismului şi încrederii în economie, stabilizarea pieţelor ocupaţionale atât pe birouri, cât şi pe spaţii comerciale, dar şi nivelul ridicat al tranzacţiilor din acest an sunt motive puternice pentru creşterea apetitului investiţional, afirmă consultanţii.

Pe de altă parte, Horaţiu Florescu, directorul executiv al companiei The Advisers/Knight Frank consideră că interesul unor investitori noi pentru piaţa din România ar putea fi alimentat de proiecte imobiliare performante, de clasa A, la nivelul ofertei din celelalte ţări din regiune.

În ceea ce priveşte sustenabilitatea investiţiilor din acest an pe termen scurt şi mediu, consultanţii afirmă ca va fi dificil de atins valoarea din 2014.

"Volumul ridicat al investiţiilor înregistrat în 2014 a fost influenţat de unele tranzacţii mari precum achiziţia de către Auchan a 12 centre comerciale sau achiziţiile iniţiale ale Globalworth. Este puţin probabil ca acest tip de tranzacţii să mai aibă loc şi în 2015, iar valoarea lor nu va fi uşor de compensat. Pe termen mediu însă, România, a doua cea mai mare ţară din Europa Centrală şi de Est şi pe cale să devină a doua cea mai mare economie din regiune (ca nivel al PIB), ar trebui în mod logic să fie pe locul al doilea si în ceea ce priveşte şi volumul investiţiilor imobiliare", apreciază reprezentantul JLL.

În opinia sa, evoluţia pozitivă recentă a pieţei locale este asemănătoare cu progresele înregistrate în Cehia şi Polonia în urmă cu 2-3 ani.

"Ne aşteptăm ca piaţa că continue să crească ca şi dinamism şi nivel de activitate. Deşi estimăm că numărul de tranzacţii va rămâne pe un trend ascendent, evoluţia volumului total este dificil de previzionat, deoarece în 2014 au fost mai multe achiziţii de volume mari, care vor fi greu de replicat", afirmă şi reprezentantul Colliers.

Produsele de tip retail au reprezentat în 2014 circa 40% din total, urmate de clădirile de birouri - 29% şi spaţiile logistice şi industriale - 12%, iar aproximativ 8% din totalul proiectelor vândute în acest an au fost de tip distressed.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici