Celebrităţile din Iran s-au mobilizat după seismul devastator. FT: Situaţia evidenţiază clivaje sociale şi politice

Academicieni, actori şi fotbalişti s-au mobilizat pentru a le oferi asistenţă persoanelor sinistrate în urma seismului din Iran, soldat cu sute de morţi, reuşind să colecteze milioane de dolari pentru reconstrucţie, situaţie care evidenţiază clivaje sociale şi politice, comentează Financial Times.

Urmărește
1708 afișări
Imaginea articolului Celebrităţile din Iran s-au mobilizat după seismul devastator. FT: Situaţia evidenţiază clivaje sociale şi politice

Celebrităţile din Iran s-au mobilizat după seismul devastator. FT: Situaţia evidenţiază clivaje sociale şi politice (Sursa: Merced Sun-Star)

Imediat după seismul produs pe 12 noiembrie în vestul Iranului, celebrul fost fotbalist Ali Daei a lansat un apel la donaţii adresat celor aproape trei milioane de persoane care îi urmăresc postările pe reţeaua de socializare online Instagram. În doar o săptămână, a reuşit să colecteze peste 60 de miliarde de riali (1,7 milioane de dolari) şi cel puţin 15 camioane de haine, alimente şi pături. A mers şi a distribuit ajutoarele în regiunea Kermanshah, zona cea mai afectată de cutremurul de 7,3 grade.

Imediat după seismul soldat cu cel puţin 540 de morţi şi 8.500 de răniţi, liderii Iranului au promis asistenţă umanitară de urgenţă şi credite pentru reconstrucţia celor 15.000 de case prăbuşite. Însă oficialii iranieni au fost luaţi prin surprindere, în contextul în care, până să fie deblocate fondurile guvernamentale pentru calamităţi naturale, mii de oameni au donat bani grupurilor organizate de celebrităţi precum fostul fotbalist Ali Daei, starul de cinema Niki Karimi şi profesorul de Ştiinţe Politice Sadegh Zibakalam.

Fondurile de milioane de dolari donate în ultimele zece zile reflectă lipsa de încredere în instituţiile din Iran, precum şi amplificarea clivajelor sociale şi politice, comentează Financial Times.

"Nivelul de susţinere pentru persoanele afectate de cutremur este fără precedent şi arată în ce măsură oamenii sunt furioşi din cauza corupţiei şi ineficienţei sistemului instituţional", apreciază analistul reformist Saeed Laylaz.

Mii de grupuri au fost formate pe platforma de socializare online Telegram. "Reţelele de socializare online au acţionat precum sistemul nervos al societăţii, mobilizând rapid structuri publice. Cutremurul a evidenţiat şi mai mult clivajul dintre popor şi instituţiile guvernamentale", explică un sociolog care preferă să rămână anonim.

Chiar şi preşedintele Hassan Rouhani, un politician moderat reales în luna mai, a fost vizat de critici. Preşedintele s-a deplasat cu o maşină de teren în regiunea Kermanshah. "Suntem în slujba dumneavoastră, nu vă vom abandona, vă suntem alături", le-a spus preşedintele, fără a coborî din maşină, zecilor de sinistraţi cu care s-a întâlnit.

Oamenii au considerat că preşedintele a făcut prea puţin. "Nici măcar nu s-a obosit să coboare din maşină", a remarcat Maryam, o femeie în vârstă de 40 de ani din Teheran care votase cu Hassan Rouhani.

Pe fondul valului de critici, liderul suprem al Iranului, ayatollahul Ali Khamenei, s-a deplasat şi el în regiune pentru a discuta cu sinistraţii. "Ţinând cont de vârsta avansată, 78 de ani, şi de starea de sănătate, este semnificativ că Ali Khamenei a simţit nevoia de a merge personal în zonă", a explicat un expert care a preferat să păstreze anonimatul.

Analistul a admis că multe dintre criticile privind întârzierea ajutoarelor umanitare oferite de Guvern sunt nefondate. "Însă percepţia publică este că fenomenul corupţiei a pătruns în sistem, iar oamenii nu prea pot spera că problema se va rezolva", precizează el.

 

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici