Cannes 2013: Bollywood-ul, invitat de onoare pe Croazetă, cu ocazia centenarului său

Cinema-ul de la Bollywood, invitat de onoare la Cannes cu ocazia centenarului său, rămâne foarte "tânăr", deşi anumiţi critici, în India, îl acuză că produce filme care "bat câmpii" şi care ignoră cu dispreţ realităţile sociale.

Urmărește
222 afișări
Imaginea articolului Cannes 2013: Bollywood-ul, invitat de onoare pe Croazetă, cu ocazia centenarului său

Cannes 2013: Bollywood-ul, invitat de onoare pe Croazetă, cu ocazia centenarului său (Imagine: AFP/ Mediafax Foto)

Bollywod-ul va fi prezent pe Croazetă cu ocazia celei de-a 66-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes (15-26 mai) - unde India are statutul de invitat de onoare -, în special prin proiecţia a două filme: "Bombay Talkies", o serie de patru scurtmetraje, şi "Bollywood, The Greatest Love Story Ever Told", un lungmetraj ce va fi prezentat în afara competiţiei.

Înainte de Cannes, oraşul New Delhi îşi deschide cinematografele şi muzeele pentru a celebra "acest cinema care a contribuit la înfiinţarea identităţii Indiei în lume şi care a făcut din Bollywood una dintre capitalele mondiale ale istoriei cinematografice", afirmă organizatorii festivalului.

Potrivit producătorului de film Skhekhar Kapoor, "fie că Bollwyood-ul are ceva de ariergardă, fie că are ceva definitiv modern (...), la noi se spune că el este singurul tip de cultură care este capabil să îi unească pe toţi indienii".

Bollywood-ul nu a dus-o niciodată atât de bine: India a produs aproape 1.500 de filme în 2012, iar industria cinematografică va obţine încasări de 3,6 miliarde de dolari peste cinci ani. În 2012, încasările industriei de film indiene au fost de 2 miliarde de dolari, potrivit cabinetului de expertiză KPMG.

Bollywood ("B" de la Bombay) este mai întâi un cinema popular în limba hindi, cele mai multe dintre aceste filme fiind musicaluri în care se cântă şi se dansează într-un decor colorat şi înflorat, pe ritmuri dezlănţuite.

Însă pentru puriştii şi criticii care provin din clasa medie, Bollywood-ul ignoră total evoluţiile sociale care au marcat şi marchează intrarea Indiei în cel de-al treilea mileniu din era noastră.

"Există tendinţa de a face rabat în ceea ce priveşte conţinutul. Cred că suferim de ceea ce se numeşte criză narativă", afirmă regizorul şi producătorul Mahesh Bhatt.

Actul de naştere al Bollywood-ului este datat 3 mai 1913. Cinema-ul, pe atunci, era mut. "Părintele" său, Dhundiraj Govind Phalke, a adaptat pentru marele ecran "Mahabharata", o epopee sanscrită din mitologia hindusă.

Filmul său, "Raja Harishchandra", se bucură de un succes răsunător, chiar dacă personajele feminine sunt interpretate de bărbaţi - cinema-ul era o profesie interzisă femeilor.

Dhundiraj Govind Phalke a făcut aproximativ 100 de filme înainte de a fi îndepărtat de cinema-ul vorbit, apărut în anii 1930.

Pentru mulţi, anii 1950 au consacrat "epoca de aur" a cinema-ului indian, prin apariţia marilor regizori ai vremii, precum Satyajit Ray, considerat cel mai mare cineast indian, originar nu din Mumbai (Bombay), ci din studiourile concurente din Bengalul occidental.

India, proaspăt independentă (1948), îşi căuta un "liant", o identitate post-colonială.

În anii 1970 şi 1980 , acest sector de activitate a câştigat în profesionalism, dar şi în producţii mai comerciale. Era epoca "masala", acele filme aproape facile, care combinau romantismul cu scenele de acţiune, cântec şi melodramă, până la inevitabilul "happy end".

La limită, regizorii au abordat stilul cinema-ului realist, precum "Arth", de Mahesh Bhatt (1982), care prezintă o legătură adulteră şi în care se evidenţiază rolurile unor femei cu caractere puternice.

Cinema-ul indian a traversat apoi un deceniu dificil: televizorul color, pirateria online şi dependenţa de banii unor mafioţi i-au periclitat avântul.

Apoi, economia indiană a început să se deschidă la începutul anilor 1990. Sursele de finanţare s-au diversificat. Studiorile Fox şi Disney şi-au deschis filiale la Mumbai. Zece ani mai târziu, cinema-ul indian era o industrie.

Bogat, popular, el trebuie de acum să se diversifice, să iasă de pe făgaşul american pe care îl urmase puţin cam prea facil, afirmă anumiţi critici.

Clasa medie, care trăieşte la oraş şi călătoreşte în străinătate, "vrea să vadă altceva decât aceste inepţii care plac posesorilor de ricşe", spune actorul Rishi Kapoor.

Cineaşti inovatori încep să îşi facă un nume în industria mondială, precum Anurag Kashyap, al cărui film "Hindi indie" face în prezent turul marilor festivaluri din lume.

Potrivit lui Raj Nidimoru, coregizor al filmului "Go Goa Gone", unul dintre primele filme indiene cu zombie, cinema-ul alternativ din India se află abia la primii lui paşi: "Acum, e doar o undă, dar în curând va deveni un val".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici