Cristian Tudor Popescu, despre concertul Roger Waters: Marele şi micii licurici

Ultima dată când am fost la un concert în aer liber se balansau deasupra capetelor, în ritmul muzicii, brichete aprinse. Acum am văzut o mare de licurici la picioarele Marelui Licurici, cu toate că Roger Waters e britanic, nu american. Mii de oameni erau ocupaţi să filmeze cu telefoanele şi aifoanele spectacolul, nu să privească, să asculte, să înţeleagă.

Urmărește
4688 afișări
Imaginea articolului Cristian Tudor Popescu, despre concertul Roger Waters: Marele şi micii licurici

Cristian Tudor Popescu

Nu le  erau de ajuns creierul şi inima ca să înregistreze The Wall, aveau nevoie, ca la nunţi botezuri, de o amintire, ceva frumos, tras pe mobil.  De asta nici nu puteau să aplaude, că aveau mâinile ocupate.

The Wall e mai mult decât muzică, foarte bună – parcă pentru prima dată, ascultându-l live, mi-am dat seama ce voce extraordinară are Waters şi la 69 de ani. E multă imagine imensă, de ecran, în acest spectacol, imagine care copleşeşte uneori muzica, e multă politică, militantism, propagandă.  (Îmi vine în minte, în timp, ce scriu Baba Fellini, o doamnă venerabilă şi corpolentă, aşezată lângă mine, străduindu-se în tot momentul să filmeze cu un telefonaş amărât nu numai scena, dar şi, cu o întoarcere „profesionistă”, spectatorii).  Lasere, grafică, roboţi umanoizi de 5 m, porci carnivori plutitori peste mulţime.

Secera şi ciocanul, dolarul, steaua evreiască, semiluna, crucea se amestecă într-un ameţitor dans al morţii,  acompaniate de scoica Shell şi cercul cu trei raze Mercedes.

Roger Waters este antidictatură, anticorporaţii, antistat, anticapitalism. În privinţa capitalismului, scrie limpede: „Dacă nu-ţi iese din prima,  cere o lovitură aeriană”.

Toate bune şi frumoase, dar, în ciuda faptului că a rostit câteva fraze în limba română, plăcut surprinzător de inteligibile,  domnul Waters habar n-are ce înseamnă să te trezeşti dimineaţă după dimineaţă într-o dictatură adevărată.  E un muzician excepţional, dar nu are cum să simtă ce ecou a avut The Wall în România anilor `80. Ceea ce pentru publicul din epoca Thatcher, adică privatizarea statului şi promovarea libertăţii individului, era o fantezie distopică interesantă, un show, pentru români era realitatea cruntă a zilei.

Citeşte continuarea materialului pe www.gandul.info

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici