Viteză, măiestrie, rezistenţă, la Campionatul naţional de atelaje pentru doi şi patru cai - GALERIE FOTO

Cai care valorează zeci de mii de euro, atelaje şi harnaşamente scumpe, viteză, măiestrie, rezistenţă. Sunt ingredientele unui spectacol autentic oferit de oameni şi de animale la a doua etapă a Campionatului naţional de atelaje cu doi şi patru cai care are loc la Herghelia din Beclean.

Urmărește
667 afișări
Imaginea articolului Viteză, măiestrie, rezistenţă, la Campionatul naţional de atelaje pentru doi şi patru cai - GALERIE FOTO

Viteză, măiestrie, rezistenţă, la Campionatul naţional de atelaje pentru doi şi patru cai (Imagine: Cristina Sabau/Mediafax Foto)

Etapa a doua a Campionatului naţional de atelaje cu doi şi patru cai la care s-au înscris 14 echipaje cu doi cai şi două cu patru cai a început, vineri, la Herghelia Beclean, cu proba de dresaj. Într-un careu de 40×100 metri, driverii au arătat cât de bine sunt dresaţi caii, lucru care s-a văzut din relaxare, ritm, flexibilitate.

Arbitrii Kelemen Melinda, Nagyalasony Gyula, Alexandru Iavarovski, Antal Istvan şi Anca Bogdan au verificat stilul şi acurateţea figurilor la fiecare concurent şi au acordat punctaje.

În cea de-a doua zi de concurs, adică sâmbătă, a avut loc maratonul, cea mai grea probă fiindcă presupune, potrivit organizatorilor, "rezistenţă fizică, tehnică perfectă, harnaşamente şi dotare tehnică adecvate".

Proba de maraton a început la ora 10.00 şi s-a desfăşurat pe un traseu de 15,7 kilometri împărţit în trei părţi. În prima fază, atelajele au parcurs cinci kilometri cu o viteză medie de 15 kilometri pe oră. În a doua fază, au mers la pas pe distanţa de un kilometru, viteza medie fiind de şapte kilometri pe oră. După efectuarea traseului, atelajele s-au oprit pentru odihna cailor, obligatoriu timp de zece minute, timp în care s-a făcut şi controlul sanitar-veterinar al animalelor. În faza a treia s-a mers la trap pe opt kilometri, viteza fiind de 15 kilometri pe oră. În această fază s-a trecut prin opt obstacole naturale şi artificiale, construite din lemn, fân, cu luciu de apă. Arbitrii au cronometrat timpul fiecărui concurent petrecut în traversarea obstacolului.

Duminică va fi ultima probă, cea de obstacole.

Alexandru Iavorovski, arbitru de teren la această etapă din campionat, a declarat corespondentului MEDIAFAX, că în fapt, este vorba de un triatlon.

"Se verifică trei parametri importanţi, gradul de dresaj al calului, cum răspunde calul sau mai precis caii fiindcă vorbim de doi sau de patru, la comenzile driverului, cum sunt pregătiţi din perspectiva impulsiei, contactului, ritmului şi aşa mai departe. Se mai verifică rezistenţa în regim de viteză fiindcă nu e suficient să fie rezistent, trebuie să parcurgă într-un timp limită. Regula jocului este că la orice secundă pierdută undeva, într-un obstacol, se ia 0,2 puncte penalizare. Se mai testează şi măiestria. În ultima zi este aşa-numita probă de obstacole, impropriu numită aşa. Este de fapt proba de conuri, cea în care se verifică viteza, dar obstacolele nu mai sunt naturale, sunt conuri dispuse pe teren în diferite formule, slalom, zig-zaguri şi aşa mai departe şi acolo se verifică în ce măsură caii sunt rapizi, îndemânatici şi dacă reuşesc să se recupereze foarte repede după efortul din primele două zile", a spus el.

În ceea ce priveşte preţurile cailor folosiţi la concursurile de atelaje, Iavorovski a spus că un echipaj complet format din cai, atelaj, harnaşamente şi toate cele necesare pentru un concurs poate ajunge să coste chiar şi 80.000 de euro.

"Un atelaj foarte bun care a participat, de exemplu, la concursuri în Olanda, în Franţa şi în Germania, am înţeles că, la un moment dat, se discuta că ar valora în jur la 80.000 de euro, cu trăsură, hamuri şi doi cai. E vorba de un echipaj care venea cu un portofoliu. E suma cea mai mare pe care am auzit-o în România, dar se poate vinde şi cu 5.000 de euro un cal", a spus el.

Arbitrul a afirmat că, spre deosebire de concursuri de sărituri peste obstacole, campionatele de atelaje nu se bucură de un public atât de numeros, întrucât regulile după care se desfăşoară aceste concursuri sunt greu de înţeles de neiniţiaţi.

"Dimensiunea spectacolului există, dar nu e pentru oricine fiindcă acest sport este extrem de costisitor. Nici nu vă daţi seama ce eforturi fac proprietarii să vină la astfel de concursuri, să vină cu două atelaje, cu minimum doi cai. Pe de altă parte, regulile sunt foarte complicate. Nu e chiar atât de simplu ca la fotbal: mingea intră în plasă şi e gol. Lumea vine, vede, dar nu înţelege de ce arată aşa clamasentul fiindcă e mai complicat", a spus Iavorovski.

Etapa a doua a Campionatului naţional de atelaje cu doi şi patru cai are loc la baza hipică de la Herghelia Beclean, unul din cele mari centre de creştere a cailor de rasă din ţară. Aici se află 310 cai: 158 din rasa Semigreu Românesc, 91 din rasa Lipiţan şi 61 de cai din rasa Furioso Northstar, aduşi de la Herghelia Slatona (judeţul Olt). În ceea ce priveşte rasa Lipiţan, la Beclean sunt exemplare din liniile Neapolitano, Siglavy-Capriola, Maestoso şi Incitato.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici