Dan Costescu, fost ministru al Transporturilor: Situaţia CFR Marfă este dificilă, sunt pierderi lună de lună. Avem şi presiunea Europei

Situaţia companiei CFR Marfă este dificilă, întrucât acumulează pierderi lună de lună, în acest caz existând şi "presiunea Europei", mai precis a DG Competition, soluţia fiind privatizarea, a spus vineri, la Mediafax Live, fostul minstru al Transporturilor, Dan Costescu.

Urmărește
1529 afișări
Imaginea articolului Dan Costescu, fost ministru al Transporturilor: Situaţia CFR Marfă este dificilă, sunt pierderi lună de lună. Avem şi presiunea Europei

MEDIAFAX LIVE | Fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu vorbeşte despre reformarea căii ferate

"De ce privatizare? Pentru că deocamdată nu suntem în situaţia lejeră de a aştepta şi a avea foarte mult timp la infinit. Suntem într-o situaţie dificilă cu CFR Marfă, compania creează pierdere lună de lună, acumulează pierderi lună de lună şi în plus avem presiunea Europei, mai precis a DG Competition. La începutul mandatului meu, am primit o scrisoare de la comisarul european, care îmi cerea nici mai mult, nici mai puţin, decât lichidarea companiei de Marfă, închiderea şi vânzarea activelor", a spus fostul ministru Costescu.

Dan Costescu, care este şi vicepreşedinte al Comunităţii Căilor Ferate Europene, a explicat şi motivele "presiunii" exercitate de Bruxelles în privinţa CFR Marfă: "Au avut o privatizare ratată, cea de care vorbeaţi, din 2013, unde au fost ba două milioane, ba 140 de milioane, aşa au primit un ajutor de stat, aşa a fost înregistrată ştergerea datoriilor de către stat pe care le avea Marfa şi pe care le-a acumulat din nou. Şi această ştergere urma să nu fie considerată ajutor de stat dacă se finaliza privatizarea. Privatizarea a fost ratată. DG Competition s-a întors la noi şi a spus :« aţi favorizat un operator, fără să atingeţi obiectivele pe care le-aţi spus». Erau de acord dacă reuşeam să eficientizăm şi să scoatem această sursă de datorii şi această gaură neagră pentru bugetul naţional. Ce faceţi? Alternativa este ca Marfa să-şi plătească acea datorie, care acum este pe undeva la 300 şi ceva de milioane de euro. Ei fac deja pierdere, nicidecum nu au şansa de a economisi şi plăti această datorie nici în sute de ani".

"Deci, singura cale pentru a evita încadrarea ca ajutor de stat şi returnarea datoriei este în acest moment privatizarea şi atunci se va şterge şi această datorie. Europa a zis : «v-aţi atins obiectivul, mai târziu, dar l-aţi atins, ei nu sunt absurzi puteţi să mergeţi înainte, privatizarea urmând să se facă în condiţiile pieţei»", a adăugat fostul ministru.

Dan Costescu a remarcat că un "preţ corect" al unei asemenea privatizări va fi stabilit "în momentul în care calea ferată va fi restructurată".

"M-aţi întrebat de preţul corect. Preţul corect? Am lucrat, înainte de a intra în sistemul de stat aproape 15 ani în consultanţă, în achiziţii, în fuziuni şi am învăţat acolo că nu există un preţ corect care să se menţină mai mult de o lună sau două pe o piaţă dinamică, piaţa transporturilor este o piaţă dinamică. Preţul corect va fi stabilit în momentul în care calea ferată va fi restructurată, gata de privatizare, supusă unui proiect de restructurare, de creştere,de pregătire pentru vânzare, pentru că aşa fac toate companiile. Şi cele private, când au de vândut o filială, o fac frumoasă, vandabilă şi ţi-o oferă, şi de acolo vine talentul de a obţine un preţ bun. Atunci vom putea să stabilim un preţ corect, care să intre", a mai spus, la Mediafax Live, fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu.

El a explicat şi că privatizarea CFR Marfă nu înseamnă o "înstrăinare totală a companiei": "Privatizarea, trebuie să lămurim, nu înseamnă o înstrăinare totală a companiei. Putem foarte bine să privatizăm o companie oferind un pachet minoritar spre vânzare şi să lăsăm pachetul majoritar în proprietatea statului. Putem chiar să oferim un pachet majoritar la exterior, pentru că nu ştiu căţi ar dori să ia un pachet minoritar ştiind că majoritar este statul, cu viteza lui de reacţie şi cu talentul lui managerial. Deci putem oferi şi mai mult de jumătate, punând condiţii foarte clare pentru componenta strategică".

Fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, a fost prezent, vineri, în studioul Mediafax Live, pentru o discuţie despre reformarea căii ferate, alături de redactorul-şef al Mediafax, Indira Crasnea.

Dan Costescu este vicepreşedinte al Comunităţii Căilor Ferate Europene.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici