Preşedintele Partidului Mişcarea Populară îl avertizează pe Ponta că depune plângere penală dacă nu publică HG 526 privind CFR Marfă

Preşedintele Partidului Mişcarea Populară (PMP), Eugen Tomac, îl avertizează pe premierul Victor Ponta că, dacă nu publică HG 526/2013 privind privatizarea CFR Marfă, va depune plângere penală împotriva sa pentru "abuz în serviciu contra intereselor publice".

Urmărește
793 afișări
Imaginea articolului Preşedintele Partidului Mişcarea Populară îl avertizează pe Ponta că depune plângere penală dacă nu publică HG 526 privind CFR Marfă

Eugen Tomac (Imagine: Marius Dumbraveanu/Mediafax Foto)

Preşedintele PMP i-a trimis, vineri, o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta.

"În primul rând vreau să vă urez bun venit din concediu. În al doilea rând doresc să vă atrag atenţia că sunt câteva probleme restante şi câteva priorităţi pentru România pe care Guvernul pe care îl conduceţi le-a neglijat în ultima perioadă", se arată în scrisoarea lui Tomac, remisă agenţiei MEDIAFAX.

Liderul PMP enumeră problemele la care face referire, între care privatizarea CFR Marfă, rata şomajului, rata de absorbţie a fondurilor europene, Acordul de parteneriat cu Comisia Europeană, perspectiva de introducere de noi taxe, revizuirea Constituţiei.

"Dintre acestea, chestiunea cea mai arzătoare este finalizarea procesului de privatizare a CFR Marfă. Din acest motiv, îmi permit să vă avertizez că, în cazul în care veţi obstrucţiona în continuare publicarea în Monitorul Oficial a HG nr.526 din 24.07.2013, voi depune o plângere penală împotriva dumneavoastră, în calitate de prim-ministru, pentru abuz în serviciu contra intereselor publice", îi scrie Eugen Tomac premierului Victor Ponta.

Preşedintele Traian Băsescu a declarat luni că Guvernul ar trebui să desfăşoare toate demersurile pentru a nu bloca privatizarea CFR Marfă, respectiv să publice în Monitorul Oficial hotărârea de Guvern privind compania feroviară şi să nu pună statul în situaţia de a plăti despăgubiri.

"Ce este important acum e ca Guvernul să nu blocheze procedurile, pentru că statul român va plăti dacă el blochează procedurile. Dacă este să se rateze privatizarea, ca reprezentant al statului, aş vrea să se rateze din cauza partenerului şi nu din cauza lipsei de curaj pe care eu, statul, o am la un moment dat în a continua procesul. Pentru că blocarea procesului de privatizare din cauza Guvernului României nu va face decât să aducă daune de milioane în procese care vor dura ani, dar vor fi extrem de costisitoare la final", a afirmat Băsescu.

El a menţionat că "modul cum s-a desfăşurat procesul de licitaţie prefigura un eşec" în cazul CFR Marfă, iar în privinţa câştigătorului licitaţiei a rămas la fel de sceptic în ceea ce priveşte posibilitatea acestuia de a asigura banii pentru cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni.

"Şi acum sunt sceptic că (GFR, n.r.) va găsi banii. Însă blocarea procesului de către Guvern îi va da domnului Stoica toate motivele să spună «Păi, fraţilor, dacă îmi semnaţi contractul în cele 60 de zile care mi-ar fi rămas...», că avea 30 de zile să mai depună 10,2 milioane şi încă 30 de zile ca să depună diferenţa de 181 de milioane. Omul, oricât ar căuta, dacă nu are contractul în mână, semnat, nu-l ia în seamă nicio bancă în mod serios. Dincolo de faptul cunoscut că ar avea probleme, dar Guvernul îi creează condiţii să arate că nu avea cum să facă rost de bani pentru că nu are contractul. Deci aici e eroarea pe care, din punctul meu de vedere, o face Guvernul", a precizat preşedintele.

CSAT nu a emis, în urma şedinţei de săptămâna trecută, nicio nouă decizie privind privatizarea CFR Marfă, informează Preşedinţia, menţionând că strategia de privatizare a companiei a fost avizată de către Consiliu prin hotărârea din 5 februarie.

Potrivit unui comunicat de presă transmis de Administraţia Prezidenţială după încheierea şedinţei, discuţiile din cadrul CSAT privind privatizarea CFR Marfă au fost "constructive".

"Membrii CSAT au avut o discuţie constructivă legată de acest proces de privatizare având ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» - S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat strategia de privatizare a CFR Marfă prin Hotărârea CSAT nr. 23/5.02.2013. Nu s-a emis o altă decizie CSAT", se afirmă în comunicatul menţionat.

În comunicat se menţiona că şedinţa de vineri a fost convocată de preşedintele Traian Băsescu în urma solicitării Guvernului transmisă joi de a introduce pe ordinea de zi a unei viitoare şedinţe a Consiliului subiectul HG din 24 iulie referitoare la aprobarea contractului de privatizare a CFR Marfă cu Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător.

GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

Preşedintele şi premierul au o dispută privind privatizarea CFR Marfă, Traian Băsescu cerând ca Victor Ponta să îşi asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.

Guvernul a aprobat contractul cu GFR, în 24 iulie, susţinând însă că tranzacţia trebuie aprobată de CSAT. Preşedinţia a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitaţiei.

Potrivit Executivului, neformularea unei poziţii a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat şi restructurarea companiei.

Miercuri a fost publicată pe site-ul Preşedinţiei, la secţiunea CSAT - hotărâri emise de Consiliu, hotărârea Consiliului din 5 februarie privind avizarea privatizării CFR Marfă, în document afirmându-se că "modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României".

Potrivit hotărârii menţionate, CSAT avizează proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă şi a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.

În articolul 2 al hotărârii se arată că "modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României".

Hotărârea CSAT mai cuprinde şi solicitarea către Ministerul Transporturilor de a include în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancţiunea rezoluţiunii contractului şi plata unor daune interese, să menţină obiectul de activitate al CFR Marfă şi să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existenţă, a obligaţiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislaţiei în vigoare, protocoalelor şi acordurilor naţionale şi internaţionale.

Aceste obligaţii menţionate în hotărâre sunt nevoile de apărare a ţării, transportul trupelor şi materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamităţi naturale, situaţii de criză şi de război sau alte situaţii deosebite, angajamentele asumate de România prin Tratatul NATO şi convenţiile încheiate cu SUA.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici