Concret, spre deosebire de un automobil nou, o maşină rulată va avea nevoie de o atenţie sporită din partea viitorului proprietar. Mai mult, etapa de căutare este vitală, iar pentru o decizie mai uşoară, trebuie ţinut cont de sfaturile profesioniştilor.
Sfaturi pentru persoanele care vor să achiziţioneze o maşină second-hand
Verificarea dealerilor auto şi a seriei maşinii
Pentru a cumpăra un automobil second-hand, cumpărătorii au la dispoziţie două variante: dealerii autorizaţi şi particularii. Aceştia din urmă vor oferi mereu un preţ mai mic, dar costurile de reparaţie, inclusiv piesele de schimb, vor trebui să fie suportate de cumpărător. Pe de altă parte, dealerii autorizaţi vor avea preţuri mai piperate, însă vor oferi şi garanţii.
Seriozitatea unui dealer auto este dată de transparenţa contractuală şi de autenticitatea documentelor care însoţesc maşinile din portofoliul său. Pentru a evita situaţiile neplăcute, cumpărătorul trebuie să se informeze cu privire la companiile autorizate care vând astfel de automobile.
Următorul pas este ca viitorul proprietar să se asigure că seria de pe caroseria maşinii pe care vrea să o cumpere se regăseşte în baza de date a producătorului, respectiv că nu a fost obţinută în mod ilegal - furată sau împrumutată, iar mai apoi vândută. Un instrument necesar în acest demers sunt portalurile online prin care pot fi accesate informaţii precum istoricul maşinii în ceea ce priveşte daunele înregistrate în bazele de date ale asiguratorilor şi valorile lor.
Un service auto de încredere
După ce contractul de vânzare-cumpărare a fost semnat, primul lucru care trebuie făcut este o revizie completă a maşinii. În funcţie de diagnostic, poate fi necesară schimbarea lichidelor (uleiul de motor, lichidul de parbriz şi frână, antigelul), a filtrelor de ulei, de aer din habitaclu şi de polen, a cauciucurilor şi bateriei, precum şi îndepărtarea suprafeţelor acoperite de rugină sau a îndoiturilor care apar pe caroserie.
Atenţie însă la service-urile auto ilegale, unităţi apărute odată cu explozia importului de maşini second-hand, care efectuează reparaţii folosind piese auto care nu sunt originale, fără a oferi vreo garanţie pentru acestea. Un service autorizat are staţie ITP (inspecţia tehnică periodică) şi, la fel de important, oferă garanţie şi bon fiscal.
„Ideal ar fi să vă orientaţi către service-uri profesioniste, care folosesc piese de schimb originale şi echipamente de ultimă generaţie precum truse pentru detectarea scurgerilor de freon, soluţii software pentru un diagnostic cât mai exact al maşinii şi pistoale pneumatice de înşurubat pentru turisme. Desigur, preţurile vor fi peste media pieţei, dar justificat, căci profesionalismul angajaţilor şi calitatea echipamentelor sunt la standarde înalte”, recomandă Adina Magdalinoiu, Director Operaţiuni Mogo, IFN care activează în România de 4 ani, specializat în finanţarea pentru achiziţia de maşini second-hand pentru persoane fizice şi persoane fizice autorizate.
Alinierea şi echilibrarea roţilor
O operaţiune esenţială după achiziţia unei maşini la mâna a doua o reprezintă alinierea şi echilibrarea roţilor. Alinierea acestora cu direcţia de mers „înainte” este necesară după impactul maşinii cu borduri sau alte obstacole de pe partea carosabilă, când se observă apariţia unor probleme de direcţie sau manevrare, dar şi în urma operaţiunilor de schimbare a componentelor sistemelor de direcţie sau suspensie. Scopul final este reducerea gradului de uzură al anvelopelor, respectiv a consumului de carburant, precum şi creşterea nivelului de confort şi siguranţă al conducătorului auto şi al pasagerilor.
În ceea ce priveşte echilibrarea roţilor, prin acest procedeu se asigură acurateţea manevrelor realizate în trafic, dar şi protecţia împotriva eventualelor incidente care pot apărea. Procedeul elimină dezechilibrul balansului normal al roţilor cauzat de deformarea lor sau de uzura anvelopelor.
Ca frecvenţă, alinierea roţilor se face o dată pe an, iar echilibrarea lor, în cazul în care urmează o călătorie lungă sau în momentul în care sunt schimbate anvelopele de vară cu cele de iarnă.
Menajarea maşinii
Pentru a funcţiona în parametri optimi, fiecare maşină, mai ales dacă este una cu mulţi ani de utilizare, trebuie să fie atent întreţinută. În acest scop, trebuie luate în calcul câteva criterii, toate având la bază însă aceeaşi idee: abordarea unui stil de şofat preventiv.
În primul rând, se recomandă evitarea supraîncărcării maşinii cu bagaje sau pasageri căci riscul de a avea un accident creşte exponenţial din cauza greutăţii excesive care poate face imposibilă efectuarea unor manevre rutiere de urgenţă. Cu cât sunt mai multe bagaje sau persoane într-un vehicul, cu atât se creează mai multă fricţiune între roţi şi drum, consecinţa fiind forţarea pedalei de acceleraţie.
Un alt lucru important de luat în seamă este ca iarna, motorul să fie lăsat să se încălzească înainte de a porni la drum. În acest fel, uleiul atinge temperatura optimă pentru lubrifierea eficientă a pieselor şi motorului. Timpul necesar este unul scurt - undeva la 30 de secunde- căci astăzi, majoritatea maşinilor nu mai au carburator, ci sisteme electronice de injecţie directă. Dacă motorul este lăsat să se încălzească prea mult timp, maşina va consuma mai mult combustibil.
Un mit: „Maşina care nu circulă, nu se strică”
Pe de altă parte, deşi mulţi oameni ar crede că menajarea maşinii, respectiv scoaterea ei mai rar în trafic, o scuteşte automat de posibile defecţiuni, lucrurile nu stau tocmai aşa. Luându-se după vorba din bătrâni „maşina care nu circulă, nu se strică”, unele persoane aleg să nu îşi folosească maşina pe timpul iernii, fără să realizeze că acest lucru ar putea genera cheltuieli substanţiale pentru repunerea ei în funcţiune. Un autoturism care stă pe loc, chiar şi numai timp de o lună, poate avea probleme mai mari decât unul care este folosit zilnic. Staţionarea îndelungată afectează bateria şi aerul condiţionat, anvelopele, garniturile, pompa de apă, termostatul, discurile de frână, dar provoacă şi depuneri de rugină pe caroseria maşinii.
În România, 3 din 4 maşini rulate au kilometrajul dat înapoi
Pentru majoritatea persoanelor, poate cel mai determinant factor în alegerea maşinii rămâne preţul. În acest sens, de mare ajutor poate fi un credit auto oferit de bănci sau de IFN-uri, unele dintre acestea din urmă fiind specializate în credite auto la care pot aplica şi persoane fizice nebancabile.
Mai sunt importante şi alte aspecte, precum numărul de proprietari pe care maşina i-a avut (este de preferat să fie maxim 2-3), cât şi numărul de kilometri pe care aceasta îl are la bord. O practică des întâlnită în cazul automobilelor second-hand aduse din străinătate este modificarea kilometrajului, pentru a ascunde cât de uzate sunt de fapt. Autoturismele cu un kilometraj mai mare sunt cumpărate la un preţ mic, iar apoi revândute la un preţ mult mai ridicat după ce kilometrajul a fost dat înapoi. Cele mai recente date ale Registrului Auto Român (RAR) arată că 3 din 4 maşini rulate înmatriculate în România sunt în această situaţie. Iar o astfel de intervenţie este greu de detectat, mai ales la prima vedere.
Piaţa maşinilor second-hand, o piaţă dinamică
Dincolo de aceste sfaturi, trebuie reţinut şi că marele avantaj al pieţei maşinilor second-hand este organizarea proprietarilor în comunităţi online. Astfel, pentru orice problemă, există forumuri unde oricine poate să găsească răspunsuri la întrebările pe care le are. Piaţa maşinilor second-hand este destul de ofertantă pentru toate nevoile şi dorinţele, iar aceste automobile pot avea o viaţă lungă dacă cei care le cumpără se informează în legătură cu ele înainte, respectiv dacă le îngrijesc aşa cum trebuie.
Fiecare bun de larg consum merită o a doua şansă la viaţă, fie prin reutilizarea pieselor pentru noi produse, fie prin reintroducerea lor în economia circulară, iar maşinile second-hand nu sunt o excepţie de la această regulă.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.