ONG-urile numără banii adunaţi în campania doi la sută prin beneficiarii sprijiniţi

Campania de redirecţionare a doi la sută din impozitul pe venit este extrem de importantă pentru organizaţiile neguvernamentale, sumele adunate de acestea numărându-se prin copiii trataţi sau educaţi, prin comunităţile în care s-a intervenit şi prin animalele fără stăpân sterilizate sau salvate.

Urmărește
465 afișări
Imaginea articolului ONG-urile numără banii adunaţi în campania doi la sută prin beneficiarii sprijiniţi

ONG-urile numără banii adunaţi în campania doi la sută prin beneficiarii sprijiniţi (Imagine: Shutterstock)

Acţiunea anuală a organizaţiilor din mediul nonguvernamental pentru redirecţionarea a doi la sută din venit către acest sector a început.

Aproape 50 de organizaţii neguvernamentale şi întreprinderi sociale din toată ţara au participat miercuri la târgul organizat la Petrom City pentru sectorul nonguvernamental din România, cu scopul de a promova prevederea doi la sută în rândul angajaţilor.

Fiecare participant are povestea lui şi o cauză clară pentru care luptă, însă scopul este acelaşi: să atragă cât mai multe fonduri prin campania "doi la sută", misiune deloc uşoară într-o asemena "bătălie".

De la asociaţii şi fundaţii care susţin copiii cu autism sau pe cei bolnavi de cancer, care educă sau militează pentru respectarea drepturilor celor mici în România, până la cele care susţin dezvolarea comunităţilor mici sau care protejează animalele, toate îşi canalizează eforturile în această campanie, care, deşi nu adună suficiente fonduri pentru susţinerea unui proiect un an de zile, spre exemplu, asigură măcar partea de cofinanţare pentru anumite proiecte.

"E greu. Redirecţionarea merge mult pe notorietate. E o părere personală. Însă aceşti doi la sută sunt foarte importanţi pentru noi, pentru că se adaugă la alte fonduri şi sunt importanţi pentru cofinanţarea proiectelor. Nu poţi face din banii adunaţi un proiect de sine stătător, dar e important şi dacă putem susţine nişte cursuri, spre exemplu", spune reprezentanta Romanian Angel Appeal, care în acest an doreşte să folosească fondurile strânse pentru copii cu autism.

În anul 2011, Romanian Angel Appeal a strâns 7.800 de lei din campania de redirecţionare a doi la sută din impozitul pe venit, iar în 2012 suma a crescut la 11.400 de lei.

Despre dificultatea de a aduna fonduri prin convingerea angajaţilor să direcţioneze cei doi la sută a vorbit şi Lavinia Mandache de la Asociaţia Telefonul Copilului. Ea spune că, pe lângă abordarea angajaţilor în cadrul companiilor, mesajele, campaniile şi cauzele pentru care luptă asociaţia sunt promovate şi în mediul online. Chiar şi aşa, "merge foarte greu", a recunoscut Lavinia Mandache.

Lângă ONG-urile care protejează copiii este standul Asociaţiei pentru protecţia animalelor Robi, "asaltat" de două doamne, foste proprietare de patrupede, care au decis, în amintirea lor, să sprijine animalele. "Au trecut trei ani şi tot sufăr după el", spune una dintre ele în timp ce completează formularul 230.

"Nu sunt fonduri care să ne ajute un an de zile cu hrana animalelor, să zicem, dar ne ajută. (...) Anul trecut am sterilizat, hrănit şi am asistat medical 250 de câini şi 200 de pisici", spune Laura Cruceru, de la Asociaţia Robi.

Cu banii adunaţi anul trecut din redirecţionarea a doi la sută din impozitul pe venit, Asociaţia "Dăruieşte viaţa" a putut să asigure, timp de un an, consumabilele pentru centrul de excelenţă în tratarea cancerului la copii, care funcţionează în cadrul Spitalului "Louis Ţurcanu" din Timişoara.

Bianca Voinescu, de la "Dăruieşte viaţa", spune că în 2012 s-au adunat 100.000 de euro prin campania doi la sută. "Oamenii rezonează cu o cauză, dar transparenţa este foarte importantă, pentru că oamenii trebuie să înţeleagă pentru ce donează. E foarte important ca banii să nu se ducă la stat, pentru că aceşti bani pot sprijini proiecte concrete", susţine Voinescu.

Asociaţia P.A.V.E.L, formată din părinţi cu copii bolnavi de cancer, a reuşit să susţină cu banii adunaţi în 2012 aproximativ 550 de copii care nu aveau posibilitatea să facă analizele solicitate de medic, să se deplaseze la un anumit spital sau să urmeze tratamentele indicate. "Necesarul e cam de 3.000 de euro pe lună", spune Iulia Ghidu, director executiv P.A.V.E.L.

La cea de-a treia ediţie a Târgului ONG-urilor au participat şi 12 antreprenori sociali, unii producători de legume bio, alţii de produse apicole sau de artizanat, alţii de produse confecţionate prin reciclarea lemnului. Fiecare dintre ei are printre angajaţi persoane defavorizate, iar profitul obţinut este direcţionat către o cauză socială.

Posibilitatea de a redirecţiona doi la sută din impozitul pe venit către o organizaţie neguvernamentală (asociaţie sau fundaţie) este prevăzută de Codul Fiscal. Angajaţii pot contribui la soluţionarea problemelor societăţii sprijinind acele ONG-uri care se ocupă direct de rezolvarea lor. Necompletarea declaraţiei de redirecţionare duce la virarea sumei aferente celor doi la sută din impozitul pe venit către bugetul de stat.

Modalitatea de implementare este similară anilor trecuţi, angajaţii trebuie să completeze formularul 230 (pentru veniturile proveniind din salarii) sau 200 (pentru venituri din alte surse) şi să îl depună la administraţia financiară de care aparţin până la 25 mai.

În anul fiscal 2011, 1.663.925 de persoane au redirecţionat doi la sută din impozit, suma totală ajungând la 114.275.170 lei. În total, 26.032 de entităţi nonprofit au beneficiat de prevederea "doi la sută".

În 2012, 84 la sută dintre ONG-urile participante la un studiu au declarat că lipsa de fonduri este principala problemă cu care se confruntă, urmată de întârzierea finanţărilor europene (50 la sută) şi lipsa voluntarilor (46 la sută). Studiul, realizat pe un eşantion de 102 organizaţii nonguvernamentale din 20 de judeţe, a mai arătat că un sfert dintre reprezentanţii ONG-urilor au afirmat că în 2011, prin direcţionarea a doi la sută din venit şi-au asigurat între 5 şi 25 la sută din venituri.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici