Cum au ajuns "denunţul" şi OUG13 subiecte la Olimpiadă/ EXPLICAŢIA inspectoratelor şi a profesoarei care a elaborat subiectul/ Fost ministru al Educaţiei: O alegere total nefericită şi inoportună

Ministerul Educaţiei anunţă că, începând cu anul şcolar 2017-2018, subiectele pentru etapele judeţene ale olimpiadelor vor fi elaborate de specialiştii instituţiei. Decizia, după ce în trei judeţe unul dintre subiectele la Olimpiada de Limba Română a fost redactarea unui "denunţ". Între timp, o altă situaţie a fost descoperită la Bistriţa, unde elevii de clasa a XII au fost puşi să explice într-un eseu, în engleză, cum Ordonanaţa 13 poate afecta securitatea naţională. Şi fostul ministru al Educaţiei a reacţionat, catalogând subiectele de la olimpiadă drept ”o alegere total nefericită şi inoportună”

Urmărește
4416 afișări
Imaginea articolului Cum au ajuns "denunţul" şi OUG13 subiecte la Olimpiadă/ EXPLICAŢIA inspectoratelor şi a profesoarei care a elaborat subiectul/ Fost ministru al Educaţiei: O alegere total nefericită şi inoportună

Prima măsură după ce “denunţul” a ajuns subiect la Olimpiada de Limba Română/ Cum a reacţionat Inspectoratul Şcolar Prahova

Fostul ministru al Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că subiectele date la olimpiadele de română şi engleză au fost o alegere total nefericită şi complet inoportună, precizând că "denunţul" sau OUG 13 nu pot fi folosite ca un subiect cotidian pentru o astfel de concurs.

"Aceste subiecte sunt o alegere total neferictă şi complet inoportună. Dacă am fi vrut să ne raportăm la cotidian pentru că presupun că asta a fost intenţia, am putea să avem foarte bine subiecte gen scrisoare de motivaţie, modul în care redactezi o ştire sau modul în care îţi alcătuieşti un CV. Nu cred că asta este o abordare pedagogică. Au vrut să se raporteze la romanul «Moromeţii» care are două volume şi vreo mie de pagini şi puteau să se focuseze pe orice altă parte pentru alegearea subiectului. Se pune problema şi relevanţei atât la subiectul de la limba română cât şi la cel de la limba engleză", a declarat, pentru MEDIAFAX, Sorin Cîmpeanu.

Fostul ministrul al Educaţiei a mai explicat şi faptul că, în învăţământul de la noi din ţară, nu există nişte prevederi clare prin care să fie gândite aceste subiecte de olimpiadă.

"Lucrurile trebuie atent cântărite pentru că ştim că şi de partea cealalată, a profesorilor care au elaborat aceste subiecte, există motivaţia conform căreia subiectele se încadrează în programă. Atâta vreme cât nu avem regelementări suficient de clare, va fi greu să demonstrăm că o astfel de abordare este greşită. Ar trebui să avem reglementări clare şi coerente pentru că în momentul de faţă, în educaţia românească există reglementări confuze, incoerente şi mai cu seamă contradictorii", a adăugat Sorin Cîmpeanu.

Reacţia lui Sorin Câmpeanu vine după ce, sâmbătă, elevii de clasa a XII-a din Prahova, Bistriţa şi Cluj au avut, la olimpiada de limba română, de formulat un "denuţ la partid" împotriva lui Ilie Moromete. Tot sâmbătă, la olimpiada de engleză, elevii din Bistriţa au avut de explicat cum OUG 13 poate afecta securitatea naţională. Subiectele au creat un val de reacţii, iar Ministerul Educaţiei a luat deja primele măsuri.

Ministerul Educaţiei a anunţat că, începând cu anul şcolar 2017-2018, subiectele pentru etapele judeţene ale olimpiadelor vor fi elaborate de specialiştii instituţiei.

"Pentru a preîntâmpina situaţii de acest gen, Ministerul Educaţiei a decis ca, începând cu anul şcolar 2017-2018, subiectele pentru etapele judeţene să fie elaborate de specialiştii din grupurile de lucru din Ministerul Educaţiei. Măsura are ca obiectiv atât evitarea unor formulări nefericite, cât şi asigurarea unei abordări unitare cu privire la conceperea subiectelor pentru olimpiade şi concursuri şcolare, precum şi la selecţia elevilor. Măsura va fi aplicată din anul şcolar următor, întrucât trebuie modificate regulamentele specifice ale unor olimpiade şi concursuri şcolare, lucru care nu se poate realiza în acest moment, având în vedere că acestea sunt în desfăşurare", transmite Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) printr-un comunicat de presă.

Hotărârea a fost luată de minister după analizarea situaţiei generate de elaborarea unui subiect primit spre rezolvare de elevii din judeţele Bistriţa-Năsăud, Cluj şi Prahova, participanţi la faza judeţeană a Olimpiadei de Limba şi literatura română pentru clasa a XII-a. Subiectele au fost elaborate de un grup de lucru constituit la nivelul celor trei judeţe.

"Deşi subiectul a fost construit pornind de la prevederile Regulamentului specific privind organizarea şi desfăşurarea Olimpiadei de Limba şi literatura română (clasele IX-XII), şi în raport cu programele şcolare pentru Limba şi literatura română (clasele IX – XII), în vigoare la această dată, la nivelul competenţelor, a conţinuturilor şi a atitudinilor, Ministerul Educaţiei consideră că formularea acestuia a fost inadecvată. De asemenea, relevanţa unui astfel de item pentru cunoştinţele şi creativitatea elevilor poate fi discutabilă", susţine instituţia.

Ministerul Educaţiei face apel la toate cadrele didactice implicate în elaborarea de subiecte pentru orice tip de evaluare să respecte programa în vigoare şi să adapteze cerinţele la specificul vârstei, pentru a evita apariţia unor situaţii care lasă loc unor interpretări fără legătură cu mediul şcolar.

Inspectoratul Şcolar Prahova a demarat verificări după ce unul dintre subiectele date la faza judeţeană a Olimpiadei de Limba şi Literatura Română a fost redactarea unui “denunţ”. Subiectul redactării unui denunţ a fost postat pe pagina sa de socializare de către unul dintre profesorii evalutori de la faza judeţeană a Olimpiadei de Limba şi Literatura Română, desfăşurată sâmbătă în Prahova.

„Imaginează-ţi că te numeşti Luca Străjescu şi eşti personajul care colectează cotele ţăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul „Moromeţii” de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunţi calitatea de element duşmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota. Nimic altceva decât un subiect de Olimpiadă de română (jud. Prahova), etapa judeţeană, cls. XII, anul 2017”, a scris Dan Gulea, profesor la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din Ploieşti.

Potrivit cadrului didactic, denunţul valora 30 de puncte, iar întreaga lucrare 120 de puncte.

„Înţeleg că DNA Ploieşti are foarte mult de lucru (îşi face de lucru), dar a transfera denunţul în curriculumul şcolar, fie şi în forma asta, a subiectelor de olimpiadă, întrece limitele bunului simţ. Dar spune foarte mult despre lumea de azi, a denunţului. Olimpiadele denunţului”, a adăugat profesorul.

Federaţia părinţilor: Subiectele la olimpiada de engleză sunt halucinante. OUG 13, printre teme

Elevii din Bistriţa au avut, la olimpiada de engleză, un subiect la fel de halucinant ca şi cel dat la limba română în unele judeţe. Elevii de clasa a XII-a au fost puşi să explice, într-un eseu, cum Ordonanaţa 13 poate afecta securitatea naţională. Ministerul anunţă acum primele măsuri.

"Pornind de la textul de mai jos, scrie un editorial în care să interpretezi această chestiune controversată şi să evaluezi cum consecinţele unei asemenea decizii ar putea afecta securitatea ţării tale. Argumentaţia ta va avea o lungime de 200-250 de cuvinte", este enunţul subiectului trei de la olimpiada de engleză din Bistriţa.

Textul la care cerinţa face referire este un articol apărut în coditianul britanic The Guradian care explica criza politică şi protestele din România în urma Ordonanţei 13. Asociaţiile de părinţi s-au arătat nemulţumite de subiectele primite de elevi.

"Şi la subiectul de la omipiada de engleză am rămas stupefiaţi, subiectul este halucinant, nu ştim cum se poate ajunge la redactarea unui astfel de cerinţe. Care va trebuie să fie competenţa elevului? Chiar nu pot să îmi dau seama ce a fost în capul acestor profesori când au redactat subiectele. Sper că prin ce a hotărât acum ministerul, să se regleze aceste lucruri. Sperăm să nu avem surprize nici la evaluarea naţională nici la bacalaureat", a declarat pentru MEDIAFAX, Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi.

"Cu siguranţa subiectul Ordonanţei 13 şi al evenimentelor care s-au petrecut în luna februarie în ţara noastră vor face subiectul cărţilor de istorie, dar la o lună de la acest eveniment, să fie subiect la olimpiadă ceea ce s-a întămplat atunci, enunţul vorbea despre punerea în pericol a siguranţei naţionale, este exagerat şi cine l-a făcut nu a luat în calcul că este un subiect de olimpiadă şcolară, de liceu. Astfel de subiecte fac mai degrabă obiectul studiului la chestiunile politice, decât subiect pentru olimpiada la engleză", a declarat, pentru MEDIAFAX, Alexandru Manda, preşedinele Asociaţiei Elevilor din Constanţa.

 

Profesoara care a propus OUG13 la olimpiadă: Nu e nimic deplasat,îi evaluăm după aranjarea în pagină

Corina Burduhos, profesoara de limba engleză din Năsăud, care a propus subiectul legat de vizita lui Klaus Iohannis în mijlocul protestatarilor, susţine că nu e nimic deplasat, elevii având dreptul la liberă exprimare. Profesoara spune că evaluarea se va face după punerea în pagină, nu după opinii.

Corina Burduhos, profesoara de limba engleză care a propus subiectul pe care cei 20 de elevi de clasa XII-a din Bistriţa-Năsăud l-au susţinut la olimpiada de limba engleză spune că şi-a dorit un subiect la care şi elevii de la ţară să aibă acces şi informaţii.

“Subiectul <<editorial>> e nou apărut în programa de limba engleză. M-am informat şi eu ce înseamnă şi ce se aşteaptă de la un astfel de text – un text complex, pe o temă complexă, de actualitate. Tot gândindu-mă ce subiect să propun am ajuns la concluzia pentru că este un subiect extrem de discutat şi extrem de dezbătut în media cel al vizitei preşedintelui Klaus Iohannis în Piaţa Victoriei, deoarece elevii au informaţii – şi naţionale şi internaţioanle. Pentru că subiectul a fost foarte cunoscut, şi elevii de la ţară au acces la aceste informaţii. M-am uitat în propunerile date de cei care susţin atestările Cambridge şi un subiect legat de o parcare subterană, de exemplu pentru elevii care nu locuiesc în oraşe mari, nu este unul cunoscut, nu au o opinie legată de o parcare subterană, de exemplu. Acesta a fost un subiect foarte cunoscut, existau opinii de toate felurile, au existat informaţii pe această temă aşa că şi elevii de la ţară pot să îşi argumenteze opiniile. Pentru realizarea unui editorial este foarte important să ai informaţie. Elevii au 18 ani cu toţii, sunt încurajaţi de familie şi de şcoală să îşi exprime opiniile, sunt cetăţeni cu drept de vot, au dreptul să voteze şi nu mi s-a părut deplasat subiectul, să le cerem opinia argumentată dacă vizita preşedintelui Klaus Iohannis în Piaţa Victoriei afectat sau nu securitatea ţării", a declarat, corespondentului MEDIAFAX, profesoara Camelia Burduhos.

Aceasta a comentat şi modalitatea de notare a lucrării, susţinând că tot ce contează va fi punerea în pagină şi nu conţinutul opiniei.

"La evaluare s-a ţinut cont de aranjarea în pagină, de vocabular de corectitudinea gramaticală. Nu aparţin niciunui partid politic, nu am veleităţi politice, nu au făcut politică niciodată” a mai spus Camelia Burduhos.

Profesoara care a propus acest subiect este cadru didactic al Colegiului Naţional George Coşbuc din oraşul Năsăud şi predă limba engleză din anul 2000.

Inspectorul Şcolar Bistriţa: Profesoara care a propus subiectul cu OUG 13 a vrut să fie originală

Inspectorul Şcolar din Bistriţa-Năsăud, Camelia Tabără, spune că alegerea subiectului pentru olimpiada de limba engleză, legat de vizita preşedintelui în Piaţa Victoriei, în timpul protestelor împotriva OUG 13, a fost unul neinspirat propus de o profesoară care a vrut un subiect original.

“Nu a fost cea mai fericită alegere, este adevărat lucru acesta. Eu cred că profesoara a încercat să fie foarte originală şi aşa a ieşit acest subiect - complet neinspirat, un subiect care e discutabil, care nu e încă aşezat şi poate fi interpretat. O să fim cu mult mai atenţi şi atunci când se fac subiectele o să încercăm să transmitem tuturor să cântărească foarte bine fiecare cuvânt, fiecare interpretare. În cazul disciplinelor socio-umane, a limbilor străine, a limbii române, unde lucrurile pot să meargă într-o direcţie în care nu-ţi doreşti şi atunci e bine să chibzuieşti foarte bine. Este adevărat că o olimpiadă înseamnă întodeauna un subiect care să te surprindă. Toţi cei care fac subiecte pentru olimpiadă asta caută. Dacă la un examen normal se dă un subiect pe o cale bătătorită, la olimpiadă asta caută - deosebitul, modul în care copilul se descurcă şi se valorizează într-un context absolut nou. Din acest motiv cred că s-au încercat subiecte extravagante”, a declarat, corespondentului MEDIAFAX, inspectorul şcolar general Camelia Tabără.

20 de elevi din Bistriţa-Năsăud, care au susţinut proba locală a olimpiadei de limba engleză pentru clasa a XII-a, au avut de realizat un eseu după editorialul publicat în The Guardian în 1 februarie, prin care să interpreteze vizita preşedintelui Klaus Iohannis în Piaţa Victoriei, în timpul protestelor împotriva Ordonanţei de Urgenţă 13/2017, în semn de solidaritate cu protestatarii.

Subiectul a fost propus de o profesoară de limba engleză de la un liceu din oraşul Năsăud şi validat de comisia care a stabilit subiectele pentru olimpiadă fără a fi văzut însă de inspectorul de limba engleză sau de conducerea Inspectoratului Şcolar Bistriţa-Năsăud.

„Nu cred că este vorba de vreo implicare politică, nu am nici un mesaj că în şcoală s-ar fi răsfrânt acest lucru. Pur şi simplu, o inspiraţie nefericită şi interpretările care într-adevăr vin pe acest subiect. Măsurile pe care le vom lua sunt interne, de organizare şi de filtre suplimentare în alegerea subiectelor. Vom perfecta toată derularea efectivă a olimpiadelor, acolo unde facem noi subiectele. Am transmis toate rapoartele domnului ministru, inspectorilor de specialitate şi s-ar putea să ne viziteze, să ne verifice modul în care organizăm olimpiadele”, a mai spus pentru MEDIAFAX, Camelia Tabără.

Inspectorul care a ales tema despre denunţ nu şi-a dat seama că "e atât de grav subiectul"

Inspectorul care a ales subiectul redactării unui denunţ la Olimpiada de Limba şi Literatura Română este Horea Corcheş, despre care Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj susţine că "nu şi-a dat seama că e atât de grav subiectul", transmite corespondentul MEDIAFAX.

ISJ Cluj analizează, luni, modul în care inspectorul de limba română Horea Corcheş a ales subiectul privind ”denunţul” pentru olimpiada de română.

Inspectorul şcolar general adjunct al ISJ Cluj, Mariana Pop, a declarat, luni, corespondentului MEDIAFAX, că inspectorul de limbă română care a făcut subiectul nu a realizat cât e gravă este tema despre denunţ.

”Analizăm, luni, în cadrul Consiliului de Administraţie ai ISJ Cluj modul în care inspectorul şcolar de limba română Horea Corcheş a ales acel subiect legat de denunţ. Imaginea instituţiei este afectată. Am vorbit cu Horea Corcheş care a spus că a respectat programa în condiţiile în care <Moromeţii> şi Marin Preda figurau în programă, dar că nu şi-a dat seama că e atât de grav subiectul despre denunţ. Nu se poate să dai un astfel de subiect şi să dai o notă bună copilului care scrie cel mai bun denunţ, e aiurea. Nu poţi cere creativitate la copii care este cel mai bun denunţător, este absurd”, a spus Pop.

Horea Corcheş nu a putut fi contactat.

Subiectul despre denunţ a fost dat la olimpiada de limba română în judeţele Prahova, Cluj şi Bistriţa-Năsăud.

ISJ Prahova: Subiectul redactării unui denunţ - inadecvat; subiectele să fie adaptate vârstei

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Judeţean Şcolar Prahova, Aurel Graur, a declarat, corespondentului MEDIAFAX, că luni dimineaţă a fost întrunită comisia responsabilă de organizarea Olimpiadei de Limba şi Literatura Română, faza judeţeană.

"S-a întrunit această comisie. S-a discutat despre oportunitatea alegerii subiectelor şi modalitatea în care au fost alese. Nu este un subiect făcut în Prahova", a spus Graur.

"ISJ Prahova îşi însuşeşte punctul de vedere al Ministerului Educaţiei şi consideră că formularea subiectului a fost inadecvată. De acum încolo, s-a solicitat cadrelor didactice ca subiectele de la diferitele tipuri de evaluare să fie adaptate la specificul vârstei", a adăugat purtătorul de cuvânt al ISJ Prahova

Inspectoratul Şcolar Prahova începuse verificări după ce unul dintre subiectele date la faza judeţeană a Olimpiadei de Limba şi Literatura Română a fost redactarea unui “denunţ”.

Subiectul redactării unui denunţ a fost postat pe pagina sa de socializare de către unul dintre profesorii evalutori de la faza judeţeană a Olimpiadei de Limba şi Literatura Română, desfăşurată sâmbătă în Prahova.

Potrivit Inspectoratului Şcolar Prahova, subiectele nu au fost făcute de Ministerul Educaţiei.

"Colegii mei au avut de ales: fie fac la nivel de judeţ, fie se asociază cu mai multe judeţe şi fac un subiect unic. Au ales a doua variantă. Ştiu sigur de Cluj şi Bistriţa că au mai fost în această asociere. Fiecare a făcut partea lui din subiecte. Acum nu ştiu cine a făcut acest subiect”, declara, corespondentului MEDIAFAX, Aurel Graur, purtător de cuvânt al ISJ Prahova

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici