Reducerea iluminatului, utilizarea scărilor şi fără aer condiţionat. Economia de energie din Japonia ar putea fi un model pentru Europa

  • În timp ce Europa se pregăteşte pentru penuria de energie cauzată de tăierile de gaze ruseşti, criza energetică din Japonia de acum 11 ani oferă lecţii de supravieţuire pentru gospodării şi întreprinderi, cum ar fi reducerea intensităţii luminii şi folosirea scărilor.
  • Miniştrii energiei din UE au aprobat marţi o propunere ca ţările membre să reducă voluntar consumul de gaz cu 15% în perioada august-martie, pe fondul incertitudinilor legate de aprovizionarea din Rusia din cauza războiului din Ucraina.
  • Economisirea energiei, sau "setsuden", a devenit un proiect naţional pentru Japonia în urma cutremurului şi a tsunami-ului din martie 2011, care au declanşat topirea centralei nucleare de la Fukushima.
Urmărește
5333 afișări
Imaginea articolului Reducerea iluminatului, utilizarea scărilor şi fără aer condiţionat. Economia de energie din Japonia ar putea fi un model pentru Europa

În săptămânile şi lunile care au urmat, centrele comerciale au oprit scările rulante, fabricile au redus timpii liniilor de asamblare, iar sălile de jocuri de noroc pachinko, renumite pentru luminile lor intermitente şi aparatele zgomotoase, au fost închise temporar, relatează Reuters.

Atitudinea multor japonezi la acea vreme a fost: "Trebuie să facem ceva, altfel va fi un dezastru", îşi aminteşte Koichiro Tanaka de la Institutul de Economie Energetică din Japonia.

Presiunea socială intensă, de genul celei care a asigurat respectarea aproape în totalitate de către populaţie a purtării măştilor în timpul pandemiei COVID-19, a jucat, de asemenea, un rol, a spus el.

Măsurile luate în Japonia pentru economisirea energiei

Tokyo Electric Power, operatorul instalaţiei de la Fukushima, a pierdut aproximativ 40% din capacitatea sa de generare a energiei electrice după accidentul nuclear din martie 2011.

Imediat după accident, aceasta a emis prima pană de curent programată vreodată şi a întrerupt intermitent alimentarea cu energie electrică în zona capitalei în săptămânile următoare. În cele din urmă, a repornit centralele mai vechi, alimentate cu gaz şi cărbune.

În luna mai a aceluiaşi an, guvernul i-a îndemnat pe cetăţenii şi întreprinderile din Tokyo şi din nordul Japoniei să reducă energia cu 15% la orele de vârf din timpul verii. Măsuri similare sunt luate din nou în acest an în Japonia, care se confruntă şi ea cu o aprovizionare mai strânsă cu energie.

Cele mai multe companii japoneze au intrat în modul de austeritate imediat după dezastrul din 2011, stingând luminile şi oprind lifturile. Ministerul Mediului a vizat o reducere şi mai mare, de 25%, prin măsuri precum oprirea a mai mult de jumătate din imprimantele sale în orele de vârf şi solicitarea adresată lucrătorilor de a-şi aduce propriile băuturi reci pentru a putea deconecta automatele.

Echipele profesioniste de baseball şi de fotbal au întrerupt jocurile de noapte şi au mutat meciurile după-amiaza pentru a reduce cererea de iluminat.

Managerii de la locurile de muncă la birou au renunţat la aer condiţionat şi au încurajat angajaţii să adopte campania guvernamentală "Cool Biz" de a purta haine mai lejere în timpul verii.

Producătorul de automobile Nissan a modificat orele de schimb din fabrică pentru a uşura povara asupra reţelei la orele de vârf, iar lanţul de magazine Lawson a trecut la becuri cu LED-uri şi a adăugat panouri solare la multe dintre magazinele sale.

"În cazul europenilor, deoarece sunt conectaţi prin reţele, ei încă pot avea sentimentul că ultima soluţie vine de undeva", a spus Tanaka. "Aici, în Japonia, nu avem acest lux. Suntem doar noi".

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici