Unul dintre mecanicii morţi în accident era pasionat de locomotive, şi-a dedicat viaţa meseriei

Alexandru Garcea, mecanicul de 66 ani de ani care şi-a pierdut viaţa, sâmbătă, în accidentul petrecut în zona Merişor din judeţul Hunedoara, era pasionat de locomotive. Originar din judeţul Gorj, bărbatul a lucrat la Petroşani, a ieşit la pensie de la Simeria şi s-a angajat în sistemul privat.

Urmărește
6800 afișări
Imaginea articolului Unul dintre mecanicii morţi în accident era pasionat de locomotive, şi-a dedicat viaţa meseriei

Unul dintre mecanicii morţi în accident era pasionat de locomotive, şi-a dedicat viaţa meseriei

Pasiunea cu care şi-a făcut întotdeauna meseria este justificată în ochii foştilor lui colegi atunci când se vorbeşte despre decizia de a nu părăsi ”corabia de fiare” – locomotiva în care a semnat pentru ultima dată contractul cu viaţa.

Adrian Andrei, un fost coleg al mecanicului Alexandru Garcea, îşi aminteşte despre perioada în care au lucrat împreună.

”A fost mecanic aici la Petroşani şi apoi a fost transferat la Simeria. De acolo a şi ieşit la pensie şi s-a angajat la privat. Am lucrat împreună, locomotivele erau viaţa lui. A fost un foarte bun şi pasionat mecanic. Cu siguranţă, dragul pentru meserie a dominat când a decis să se angajeze şi după pensionare”, spune mecanicul petroşănean.

Prin ochii lui, accidentul feroviar de la Băniţa – Merişor se vede altfel, are o altă nuanţă şi alte ecouri profesionale.

”Îmi este foarte greu să vorbesc despre un coleg care şi-a dedicat viaţa meseriei. Imaginile de ieri nu le voi uita uşor, empatia nu poate fi descifrată în cuvinte. Cunoaştem rutina profesională, ne cunoaştem cu bune şi cu rele, cu plusuri şi cu minusuri. Eu mă pot apropia, e adevărat, de ceea ce au simţit cei doi colegi ai noştri, pentru că ştiu ce înseamnă să fii acolo (în locomotivă – n.r.), decodez mai uşor solicitarea lor, fiindcă înţeleg din interior întregul tablou al evenimentului”, spune mecanicul care a fost, sâmbătă, la faţa locului pentru recunoaşterea lui Alexandru Garcea.

Mecanicul povesteşte că presiunea în astfel de clipe este nemăsurabilă fiindcă responsabilităţile sunt multiple, iar cele ale propriei vieţi ajung pe ultimul loc.

”Cunoştea meseria din scoartă în scoarţă, cu toate responsabilităţile ei. Noi avem din prima oră de lucru până în a 12-a oră din program responsabilitatea siguranţei pe calea ferată. Aceeaşi responsabilitate. Vorbesc şi de responsabilitatea propriei garnituri şi de cea a partenerilor la trafic, cum le spuneţi dumneavoastră. Sunt convins că i s-au derulat – pe repede înainte – toate ipotezele de lucru. Imaginaţi-vă că putea exista pe linie un tren care mergea în aceeaşi direcţie de mers. Putea să-l prindă din urmă, cu viteza scăpată de sub control pe un tronson cu restriţie de 40 de kilometri pe oră. Un om care simte meseria – şi la el nu existau dubii în acest sens – nu cred că s-a gândit o secundă să se autosalveze”, spune fostul coleg al mecanicului mort.

O simplă privire aruncată asupra locului în care a început alunecarea necontrolabilă a trenului – porţiune cu vegetaţie - arată că dacă cei doi şi-ar fi propus salvarea, sărind din tren, ar fi avut şanse mari de supravieţuire.

Mecanicul a solicitat sprijin împiegatului de mişcare din Merişor. Solicitarea reprezintă în ”uzanţa mecanicilor” un strigăt excepţional de ajutor, un semnal de ”dezarmare” al celui care lansează apelul.

”Nu vreau să folosesc cuvinte mari, dar au murit ca nişte eroi pe altarul meseriei noastre. Aveau şi posibilitatea să sară din locomotivă, să abandoneze garnitura, dar nu au făcut-o, ceea ce spune multe despre simţul datoriei. Sunt sigur că a făcut tot ce a fost omeneşte posibil să evite această tragedie şi să salveze garnitura pe care o conduceau. E un act de total curaj să rămâi în continuare pe locomotivă când conştientizezi că nu mai poţi controla nimic. Eşti cumva predat în mâna necunoscutului”, a spus Adrian Andrei.

Localitatea hunedoreană Băniţa reprezintă vârful traseului Târgu-Jiu – Simeria. Până la Băniţa se urcă, se traversează Carpaţii, cum spun mecanicii, şi apoi începe coborârea.

Adrian Andrei îşi aminteşte de pe vremea când era ajutor de mecanic, cu mulţi ani în urmă, că îi povesteau colegii despre o întâmplare similară petrecută în aceeaşi zonă.

”Atunci era o garnitură mult mai grea, avea peste 1.800 de tone, care prinsese 80 de kilometri la oră. Au reuşit să o oprească parcă pe la Bretea Română, nu-mi mai amintesc exact. Atunci infrastructura avea altă calitate”, a adăugat mecanicul.

Alexandru Garcea a murit împreună cu un coleg de-al său în vârstă de 51 de ani, ajutor de mecanic, în accidentul feroviar care s-a soldat cu deraierea a 14 vagoane dintr-o garnitură de 16.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici