Editorial Cristian Tudor Popescu: Oscar 2015 – viaţa n-a reuşit să bată Filmul

Stimaţi cititori cinefili ai Gândului, azi, în zori, am râs. Am râs de bucurie. Nu numai pentru că iubitele mele, Birdman şi The Grand Budapest Hotel, au câştigat. Marele învingător al ediţiei Oscar 2015 a fost Filmul, în faţa Politicii, Propagandei şi Snobismului, aşa cum am încercat să vă desenez bătălia în discuţiile şi articolele din Gândul ultimei săptămâni.

Urmărește
1883 afișări
Imaginea articolului Editorial Cristian Tudor Popescu: Oscar 2015 – viaţa n-a reuşit să bată Filmul

Cristian Tudor Popescu (Imagine: Octav Ganea/ Mediafax Foto)

Birdman este cel mai bun film, are cea mai bună regie, Alejandro González Iňárritu, cel mai bun scenariu original şi cea mai bună imagine, Emmanuel Lubezki, formidabilul operator al lui Gravity. Inteligenţa artistică cu care Iňárritu atinge ţinte mişcătoare şi delicate, soarta filmului, condiţia actorului, minciuna vieţii şi adevărul artei, ţine de fibra profundă a meseriei de cineast. Folosind cu cap artificiile, trucajele generate de computer, îmbinate cu conducerea perfectă a actorilor, minunatul mexican reuşeşte să lovească adevărul frazei scrise în colţul oglinzii de machiaj a vedetei care încearcă să scape de umbra kitsch Birdman şi să fie actor: „Un lucru este un lucru, nu ce se vorbeşte despre el”. Michael Keaton este celebrul Riggan Thomson, este supereroul Birdman şi este Michael Keaton, actorul de 63 de ani,  consumat până acum în pelicule ca Robocop şi Need for speed, sau utilizat doar ca voce în desene animate şi jocuri video. O nedreptate premiul Cel mai bun actor în rol principal dat lui Eddie Redmayne pentru canoneala cu handicapuri în rolul lui Stephen Hawking şi nu lui Keaton.

Toate premiile care ţin de vizualul cinematografic clasic, fără intervenţia computerului,  le-a luat The Grand Budapest Hotel: machiaj, costume, coafuri, decoruri. Plus coloana sonoră a lui Alexandre Desplat. Este recunoaşterea magiei cu care Wes Anderson izbuteşte un lucru atât de rar: cosmogonia cinematografică, crearea unui Univers original, baroc, umoristic negru sau absurd, rocambolesc, funambulesc, din închipuiri de real legate cu pânza de păianjen multicoloră a imaginaţiei artistului.

Citeşte continuarea editiorialului lui Cristian Tudor Popescu despre Premiile Oscar 2015 pe www.gandul.info.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici