- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (09.12.2013, 15:31)
- Aurelia Alexa
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Mai multe ONG-uri cer CNA să susţină legiferarea a unor prevederi ce ţin de demnitatea femeilor
Mai multe organizaţii neguvernamentale solicită CNA, într-o scrisoare deschisă, să susţină introducerea în Legea 504/2002, dar şi în Codul de Reglementare a Conţinutului Audiovizual, a unor prevederi ce ţin de demnitatea umană a femeilor, se arată într-un comunicat transmis, luni, MEDIAFAX.
Urmărește
406 afișări
Mai multe ONG-uri cer CNA să susţină legiferarea a unor prevederi ce ţin de demnitatea femeilor (Imagine: Shutterstock)
Un grup de 25 organizaţii neguvernamentale a trimis, luni, Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) o scrisoare deschisă prin care solicită să ia măsuri pentru tratarea cu responsabilitate în audiovizual a cazurilor de violenţă asupra femeilor.
Organizaţiile susţin că prezentarea cazurilor de violenţă asupra femeilor pe canalele TV şi radio se face cu accent pe latura senzaţională, se foloseşte un limbaj pseudo-pornografic în relatările despre viol, de multe ori credibilitatea victimelor este contestată, celelalte abuzuri, în afară de actele de brutalitate extremă, nu sunt relatate, iar violenţa cu care se confruntă femeile din anumite grupuri cu vulnerabilitate crescută (comunitatea romilor şi minorităţile sexuale) este invizibilă.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Guvernul PSD-PNL publică scrisoarea Ucrainei despre interzicerea lui George Simion în țară. Ce spune liderul AUR
-
Veste bună pentru orădeni: Se inaugurează primul tronson al inelului metropolitan
-
FRF face primele declaraţii despre incidentele de la meciul România – Kosovo
-
Studiu: Care sunt ţările cu cei mai educaţi politicieni? Cum stă România la acest capitol
Reprezentanţii societăţii civile arată totodată că femeile sunt prezentate în mass media într-o manieră "hiper-sexualizată", fapt ce constituie o formă de violenţă simbolică asupra acestora.
"Femeile sunt folosite ca decor, reduse la statut de obiecte sexuale şi puse în ipostaze degradante. Acest model perpetuează, întăreşte şi legitimează stereotipurile misogine şi atitudinile negative la adresa femeilor", se arată în scrisoarea deschisă.
Organizaţiile neguvernamentale consideră că mass media, prin superficialitatea cu care tratează fenomenul şi prin tabloidizarea şi transformarea violenţei împotriva femeilor în divertisment, contribuie la întreţinerea şi promovarea unei culturi a violenţei ce intră în disonanţă cu legislaţia referitoare la protecţia victimelor şi garantarea demnităţii umane.
În acest context, se solicită introducerea în Legea 504/2002, dar şi în Codul de Reglementare a Conţinutului Audiovizual, a unor prevederi ce ţin de demnitatea umană a femeilor, astfel încât prezentarea cazurilor de violenţă sexuală şi domestică, inclusiv a celor de hărţuire şi viol, să se realizeze cu deplina respectare a acestei demnităţi.
ONG-urile cer şi introducerea, în obiectivele de monitorizare asumate de către CNA, a violenţei de gen, a abordărilor stereotipe negative cu efect degradant asupra imaginii femeilor şi a elementelor de hiper-sexualizare a femeilor.
"Această revendicare vine să reafirme şi să consolideze rolul de câine de pază pe care mass media trebuie să îl aibă într-o societate democratică, fiind recunoscută ca a patra putere în stat. Libertatea de exprimare este definitorie, însă ea trebuie folosită cu scopul de a face auzite vocile cetăţenilor şi cu respect faţă de demnitatea umană a acestora. Considerăm ca mass edia poate şi ar trebui să îşi asume rolul de formatoare de agendă publică, iar în acest sens respectarea demnităţii grupurilor vulnerabile sau marginale ar trebui să fie un principiu etic de netăgăduit al ofertanţilor de servicii audio-vizuale", se arată în scrisoarea adresată CNA.
Semnatarii susţin că, în realitate, în România, multe din emisiunile de radio sau televiziune continuă să promoveze valorile unei societăţi patriarhale în care există un raport clar şi nedrept de putere între bărbaţi şi femei şi să utilizeze violenţa împotriva femeilor, sub diversele ei forme (viol, hărţuire sexuală, violenţă domestică), ca sursă de divertisment, destinată creşterii rating-urilor.
"Credem că rolul Consiliului Naţional al Audiovizualului în remedierea celor menţionate mai sus este definitorie. În acest sens, cerem acestei instituţii iniţierea unui proces de revizuire legislativă prin care să introducă referiri explicite la femei ca grup vulnerabil, mai ales în situaţii de violenţă în capitolele destinate protecţiei demnităţii umane şi a dreptului la propria imagine", se arată în scrisoare.
Astfel, semnatarii solicită introducerea obligaţiei ca în situaţiile de violenţă domestică materialele difuzate să precizeze clar care sunt legislaţia, instituţiile, organizaţiile la care victimele pot apela, dar şi a unui text informativ de interes public standardizat, după difuzarea materialului, prin care să se transmită un mesaj de toleranţă zero cu privire la violenţa asupra femeilor.
Organizaţiile neguvernamentale mai cer dezvoltarea de atribuţii şi activităţi specifice de monitorizare cu privire la promovarea prejudecăţilor şi stereotipurilor de gen în producţiile de televiziune şi radio.
"Cerem introducerea în obiectivele de monitorizare asumate de către CNA a violenţei de gen, a abordărilor stereotipe negative cu efect degradant asupra imaginii femeilor şi a elementelor de hiper-sexualizare a femeilor. Sprijinim libertatea de exprimare şi încurajăm jurnalismul etic, profesionist, responsabil. Condamnăm însă public orice încercare de a deghiza mesajele degradante, misogine, umilitoare şi violente la adresa femeilor sub masca libertăţii de exprimare!", se mai arată în scrisoare.
Demersul celor 25 de organizaţii neguvernamentale face parte din campania 16 Zile de Activism pentru Eliminarea Violenţei asupra Femeilor (25 noiembrie - 10 decembrie).
Citește pe alephnews.ro: FastGlioma ajută neurochirurgii în detectarea tumorilor reziduale. Cum funcționează sistemul cu Inteligență Artificială
Citește pe www.zf.ro: Încă o insolvenţă zguduie piaţa: Unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti a cedat şi a intrat în insolvenţă
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Sectorul tech e „zguduit” de prezența lui Elon Musk. Ce impact are noua Administrație Trump asupra marilor companii
Încă o insolvenţă zguduie piaţa: Unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti a cedat şi a intrat în insolvenţă
Povestea româncei care a creat una dintre cele mai importante afaceri româneşti, cu care a devenit şi miliardară in euro
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
S-a despărțit cuplul anului din tenisul mondial. Gestul rusoaicei Anna Kalinskaya, după ce Jannik Sinner a dat o declarație ciudată despre relația lor
PROSPORT.RO
Adevăratul motiv pentru care Silviu Prigoană s-a retras din masonerie. Ce înseamnă gradul 33, de fapt
CANCAN.RO
Cât a plătit acest bucureștean, în localul lui Mugur Mihăiescu, pentru un singur ou ochi și o porție de mămăligă, cu brânză și smântână
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe