Institutul pentru Politici Publice: Înfiinţarea unei unităţi centralizate de achiziţii publice ar aduce economii de 1,8 miliarde euro

Curtea de Conturi a verificat, în 2016, 2700 de autorităţi publice contractante, constatând prejudicii de circa 400 de milioane de euro. Din această valoare, doar 40 de milioane sunt în zona achiziţiilor publice, respectiv 9,3%. Majoritatea sunt în etapa de execuţie a contractului.

Urmărește
402 afișări
Imaginea articolului Institutul pentru Politici Publice: Înfiinţarea unei unităţi centralizate de achiziţii publice ar aduce economii de 1,8 miliarde euro

Institutul pentru Politici Publice: Înfiinţarea unei unităţi centralizate de achiziţii publice ar aduce economii de 1,8 miliarde euro

“Sunt 15000 de autorităţi publice contractante. Dintre acestea, Curtea de Conturi a reuşit să verifice circa 2700 de entităţi în 2016. Au fost identificate 23500 de abateri. Din verificările Curţii de Conturi, valoarea totală a prejudiciilor este de circa 400 de milioane de euro. Din această valoare, doar 40 de milioane sunt în zona achiziţiilor publice, respectiv 9,3%. S-a indentificat mai puţin de o abatere pe unitatea verificată. 93% din abateri sunt în etapa de execuţie a contractului, adică post atribuire. Doar 7% din abateri sunt în etapa de organizare şi derulare a procedurii de atribuire. Din cele 2303 unităţi verificate, 78% sunt unităţi administrativ teritoriale. La nivel comunal şi orăşenesc se greşeşte cel mai frecvent. Nu au personal suficient şi suficient de bine pregătit”, a declarat, joi, Cristina Breden, directorul Direcţiei de achiziţii publice din cadrul Curţii de Conturi.

Atât Curtea de Conturi, cât şi Institutul pentru Politici Publice consideră că este necesară înfiinţarea unei Unităţi Centrale de Achiziţii Publice.

Din estimările Institutului pentru Politici Publice (IPP), marja de scădere rezonabilă la contractarea de achiziţii publice în sistem centralizat este de minimum 10%, raportat la volumul anual de achiziţii de aproximativ 18 miliarde de euro anual, obţinând o economie de două miliarde de euro. IPP consideră că este necesată înfiinţarea unei Unitatea Centrală de Achiziţii Publice (UCA).

“Legea permite asocierea dintre două unităţi administrative teritoriale şi înfiinţarea unor structuri comune de derulare a procedurilor de achiziţii publice. Nu înţelegem de unde pleacă această reţinere în România. În opinia noastră ar trebui demarat un mecanism în vederea înfiinţării pe plan local a unei astfel de structuri, cred că pentru început la nivelul consiliilor judeţene. În acest moment poza sistemului de achiziţii publice este că risipeşte banii, că-i aruncă. O soluţie, dar nu singura este Unitatea Centrală de Achiziţii Publice (UCA). În toate ţările unde aceasta există simpla ei existenţă este comentată, dar este una dintre soluţii. Este nevoie de eficientizarea cheltuielilor publice. Ne-am uitat pe aceeaşi marcă, la acelaşi categorie de produs, iar diferenţele sunt foarte mari în instituţiile spitaliceşti. Ne-am concetrat pe produsele finite, unde marja de discuţie este foarte scăzută. Ne-am uitat la cantitate, tip, perioada în care s-a făcut achiziţia respectivă”, susţine Violeta Alexandru, Institutul pentru Politici Publice (IPP).

IPP a realizat un studiu, din care rezultă faptul că, acolo unde s-au achiziţionat cantităţi mai mari, preţul a fost mai mare decât în cazul în care s-a cumpărat la bucată. De multe ori s-au cumpărat de la acelaşi furnizor, cu preţuri cu 10-15% mai mari. Iar, în cazul topurile de hârtie, unde catitatea achiziţionată este foarte mare, diferenţele de preţ variază cu 20% în cazul instanţelor. În ceea ce priveşte achiziţia de automobile, în cazul Daciei Duster, diferenţele sunt foarte mari la preţul de achiziţii. Iar, în cazul cumpărării tonerelor pentru imprimante diferenţe preţurilor de achiziţie sunt de până la 30% între diferite autorităţi contractante.

„O UCA aşa cu a fost gândită în strategia naţională se doreşte să fie implementată la nivelul Ministerului Finanţelor pentru produse cum ar fi hârtie de scris, tonere şi carburanţi. O a doua direcţie este gândirea unitară pentru reducerea termenelor şi simplificarea procedurilor pentru proiectele mari”, a precizat Bogdan Puşcaş, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice.

Iar Stella Ronner-Grubacic, ambasadorul Regatului Ţărilor de Jos a arătat că: “Problema achiziţiilor publice este una spinoasă nu doar în România, ci în toată UE. Pentru a atinge scopurile propuse trebuie să combini expertiza. Eficienţa şi transparenţa modului în care se fac achiziţiile publice au un impact direct în economie. Este vorba despre banii contribuabililor, de bani publici. Sectorul privat trebuie să devină, din punctul nostru de vedere, un partener al autorităţilor publice”.

Conform IPP, principalele avantaje ale înfiinţării UCA sunt: posibilitatea de a desfăşura proceduri de achiziţii publice în mod constant, cu cât cantitatea de produse este mai mare, cu atât preţul unitar poate fi mai mic, asigurarea unui standard de calitate pentru produsele achiziţionate şi management mai bun în lansarea procedurii şi gestionarea resurselor, inclusiv de timp şi cele umane.

Potrivit Ministerului Sănătăţii, sistemul centralizat a ajutat la încheierea unui acord pentru 1,4 milioane de doze de avaccin hexavalent, cu o economie de 30%, iar achiziţionarea de combustibil pentru patru ani a adus un discount de 6%.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici