- Home
- Economic
- BUCUREŞTI, (12.05.2013, 11:18)
- Ioan Dornescu
Şova: Taxarea maşinilor pe autostradă va fi făcută prin SMS, cod de bare sau vinietă de la benzinărie
Pentru taxarea maşinilor care circulă pe autostrăzi există mai multe posibilităţi, precum varianta electronică cu telefonul mobil, printr-un cod de bare amplasat pe geam sau prin achiziţia unei viniete, afirmă ministrul delegat Dan Şova.
Urmărește
1209 afișări
Şova: Taxarea maşinilor pe autostradă va fi făcută prin SMS, cod de bare sau vinietă de la benzinărie (Imagine: Mircea Rosca/Mediafax Foto)
"Sunt mai multe posibilităţi. O să fie şi taxă electronică, cu telefonul mobil, o să fie şi cu un cod de bare pe geam, cine circulă mai mult, eventual, o să fie şi cu posibilitatea să-ţi cumperi vinietă de la benzinărie şi să ţi-o pui în geam, o să fie mai multe mecanisme", a afirmat ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, la emisiunea "După 20 de ani", difuzată duminică de Pro TV.
El a precizat că nu va fi utilizat sistemul cu bariere, care ar genera aglomeraţie şi nu este agreat de potenţialii investitori în construcţia de autostrăzi.
Întrebat ce va presupune taxarea cu cod de bare, el a arătat că această formulă vizează achiziţia unui tip de vinietă amplasată pe geam.
ULTIMELE ȘTIRI
-
LinkedIn Premium e acuzat că a partajat mesaje cu terți pentru a antrena modele de Inteligență Artificială. Cum se apără compania
-
Călin Georgescu: „Se discută ca, în cazul în care aş fi oprit, aş putea să iau legătura cu cineva din zona suveranistă şi să devin prim-ministru”
-
Daniel Fenechiu: Exclus ca Ilie Bolojan să dea înapoi în privinţa concedierilor
-
Trump va susţine un discurs la Forumul Economic Mondial de la Davos, temele fiind încă neclare
"Când treci, camera de luat vederi îţi ia codul de bare şi îţi ia banii din cont automat", a adăugat ministrul.
Şova a arătat că tronsoanele de autostradă Comarnic - Braşov şi Craiova - Piteşti, precum şi centura Sud a Bucureştiului, pe care autorităţile îşi propun să le construiască prin concesiune până la alegerile din 2016, vor fi taxate după intrarea în exploatare.
Citeşte şi:
Şova: Tronsoanele de autostradă Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti şi centura de sud a Capitalei, gata până la alegerile din 2016
Referindu-se la cuantumul taxei, Şova a arătat că modelul financiar are la bază ideea de trei euro pe suta de kilometri.
"În mod normal, noi ar trebui să dăm în concesiune, ca să scăpăm de cheltuielile de la buget, adică să-i dai omului să o exploateze, să ia taxa pe ea şi să o întreţină, să o reabiliteze, ar trebui să dăm toate autostrăzile. Acum, când dăm centura Sud, vom da în concesiune de la Piteşti până la Constanţa. Cei care construiesc centura Sud vor avea de la Piteşti până la Constanţa în concesiune, să le întreţină, să le exploateze", a spus ministrul.
Şova a afirmat că în cazul în care nu vor exista suficiente încasări, statul va interveni prin plăţi de disponibilitate.
"Când faci un asemenea contract, porneşti de la o ipoteză simplă. Faci un model financiar, care are la bază un studiu de trafic, şi spui «trec atâtea maşini, cu taxa respectivă». Cele mai multe taxe, pe toate autostrăzile din lumea asta, şi la noi va fi la fel, se colectează de la maşinile comerciale, adică de la tiruri, camioane şi microbuze. Niciodată nu faci un model financiar la o autostradă pe autoturisme, pentru că ele plătesc taxe mici. Pe autostrada Soarelui, de exemplu, intră cetăţeanul român de trei ori pe an, vara când se duce la mare. Ea se poate sprijini numai pe transportul de marfă ca încasare continuă şi aşa va fi peste tot. Craiova - Piteşti de exemplu e pe zona industrială, este clar, se face tocmai ca să poată ajunge toată industria din sudul ţării în port la Constanţa, deci va avea trafic. Faci modelul financiar pe taxe, şi spui «Noi evaluăm că se va încasa atât» şi se face un model de risc după aia. Vine banca şi spune «Bun, dar s-ar putea să nu încasezi atât şi luăm risc 40%. Cine-l acoperă?». Păi îl acoperă statul prin plata de disponibilitate. Dacă respectivul care administrează ia mai mult decât este prevăzut - şi el trebuie să ia o sumă fixă, nu poate lua mai mult - diferenţa o dă statului", a adăugat ministrul.
Pe de altă parte, Şova a afirmat că dacă în cazul autostrăzilor realizate prin concesiune, taxarea va intra în vigoare după darea în folosinţă, în cazul celor cofinanţate cu fonduri europene situaţia ar putea fi diferită.
"E o chestiune pe care personal încă nu mi-am lămurit-o nici eu foarte clar. Autostrăzile construite cu fonduri europene au o perioadă, trei ani sau cinci ani, în care nu poţi să pui taxă pe ele. Dar nu m-am lămurit nici eu exact", a spus el.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a fost trecută la începutul anului de la Ministerul Transporturilor în subordinea lui Şova.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a afirmat recent că proiectele prin partneriat public-privat (PPP) sunt periculoase, dar necesare pentru dezvoltarea infrastructurii, şi că vrea să găsească şi alte moduri de finanţare a autostrăzilor prin acest tip de investiţii în afara taxării accesului.
El a afirmat că în Europa sunt trei modele în ceea ce priveşte autostrăzile, respectiv cel nordic, unde acestea sunt gratuite, central-european, unde se plăteşte o taxă fixă pe un număr de zile, respectiv vinieta, şi cel mediteranean, unde plăteşti autostrada "aproape mai mult" decât carburantul.
"Sub nicio formă nu cred că pentru România este binevenit acest model sudic. Am reţineri şi dacă e binevenit modelul cu vinietă, dar oricum noi trebuie să discutăm despre o vinietă fixă şi posibilitatea circulării gratuite pe autostrăzi. Pentru aceasta trebuie să fim inventivi şi să găsim alte moduri de finanţare. Sper din toată inima să vă facem o surpriză în următoarea perioadă", a mai spus Fenechiu.
Guvernul a aprobat la finele lunii aprilie ca Ministerul Transporturilor să realizeze proiectele de construcţie a autostrăzilor Câmpia Turzii - Târgu Mureş - Iaşi şi Bucureşti - Alexandria.
Citește pe alephnews.ro: Donald Trump face schimbări în lume în a treia zi de mandat. Țările UE ar putea fi supuse unor tarife vamale din partea SUA
Citește pe www.zf.ro: Pentru companiile austriece, Ungaria a devenit un vis urât. Strabag a intrat în colimatorul guvernului maghiar prin greşelile făcute la construcţia autostrăzii M30, care leagă Miskolc şi Košice. Tronsonul trebuie demolat în totalitate şi consolidat
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Cel mai mare iceberg din lume, A23a, se deplasează spre insula britanică Georgia de Sud. Cât de gravă este situația
Pentru companiile austriece, Ungaria a devenit un vis urât. Strabag a intrat în colimatorul guvernului maghiar prin greşelile făcute la construcţia autostrăzii M30, care leagă Miskolc şi Košice. Tronsonul trebuie demolat în totalitate şi consolidat
Undă verde pentru afacerea secolului: Donald Trump nu are nimic împotriva achiziţiei Tik Tok de către armata sa de miliardari. Cine sunt cei doi titani ai lumii financiare care vor fi vârful de lance al tranzacţiei
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Jurata de la show-ul de talente, fotografiată de paparazzi la întâlnirea cu celebrul milionar mai tânăr cu 12 ani decât ea
PROSPORT.RO
Cu ce a rămas Victor Ponta la partaj, după ce a divorțat de Daciana Sârbu? Iată declarația de avere
CANCAN.RO
Meteorologii Accuweather au revizuit prognoza. Situație NEOBIȘNUITĂ în Capitală, la sfârșit de ianuarie 2025
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe