- Home
- Life-Inedit
- BUCUREŞTI, (09.08.2016, 08:43)
- Departamentul Cultură-Media
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Mihai Fulger, redactor-şef al Arhivei Naţíonale de Filme: Se încearcă discreditarea activităţii unei instituţii publice de interes naţional, care funcţionează de aproape şase decenii - INTERVIU
Angajaţi care se simt hărţuiţi la locul de muncă, acuzaţii fără fundament şi încercarea de discreditare a unei instituţii publice. Redactorul-şef al Arhivei Naţíonale de Filme, Mihai Fulger, a vorbit în EXCLUSIVITATE pentru MEDIAFAX despre situaţia actuală şi raporturile cu ministerul Culturii.
Urmărește
1609 afișări
Mihai Fulger, redactor-şef al Arhivei Naţíonale de Filme: Se încearcă discreditarea activităţii unei instituţii publice de interes naţional, care funcţionează de aproape şase decenii - INTERVIU
Mihai Fulger, redactor-şef Arhiva Naţíonală de Filme, a acordat un interviu MEDIAFAX în condiţiile unui conflict generalizat în sistemul cinematografic românesc. Reforma Cinematografiei declarată de actualul ministru al Culturii a început cu revolta unei părţi majore a cineaştilor şi a angajaţilor instituţiilor din subordine. Corina Şuteu a organizat o audiere publică pe 2 august 2016 de ”împăcare” a opoziţiilor, care însă s-a transformat într-o contestare de data aceasta virulentă. În opinia ministrului, reformarea cinematografiei se vrea una radicală, afectând CNC şi instituţii conexe precum RADEF, Arhiva Naţională. În fapt, un grup semnificativ de cineaşti îi cer demisia ministrului Corina Şuteu, considerând că reforma nu este decât pretextul schimbării dorectorului CNC şi capturarea CNC pentru scopurile grupurilor de interese apropiate actualului ministru: http://www.mediafax.ro/cultura-media/58-de-cineasti-ii-cer-premierului-sa-o-demita-pe-corina-suteu-ministrul-culturii-foto-15546323
ULTIMELE ȘTIRI
-
Surse: Nicolae Ciucă demisionează din funcția de lider al partidului PNL, după EXIT POLL
-
Rezultate parţiale după numărarea voturilor din aproape 70% dintre secţiile de votare. Ciolacu pe unu, Georgescu pe doi, Simion pe trei. Lasconi pe 4, dar aşteptă marile oraşe
-
Alegeri prezidenţiale. Noi rezultate EXIT-POLL. Ciolacu scade, Lasconi şi Georgescu cresc
-
Primele declaraţii ale candidaţilor după exit-poll-uri. Ciolacu: Rezultatul ne confirmă că am făcut ceea ce trebuie pentru ţară / George Simion anunţă victoria deşi exit-poll-urile îl dau pe 4 / Lasconi: Speranţa este vie în România
Cel vizat în disputa actuală, directorul CNC a declarat că nu-şi dă demisia:
Interviul MEDIAFAX cu redactorul şef ANF confirmă starea conflictuală generalizată dintre ANF şi minister, parte datorată felului în care ministerul s-a situat pe poziţii ostile faţă de o instituţie ce deţine parte din patrimoniul cultural al României (un exemplu fiind faptul că filmele nonficţionale din colecţie documentează ultimii 120 de ani din istoria poporului român).
Declaraţiile principale ale redactorului-şef al Arhivei Naţíonale de Filme:
”Dialogul” ministerului cu Arhiva: ”Ministerul m-a invitat pe email şi link la reformarea ANF”
Hărţuirea angajaţilor ANF: ”Angajaţii Arhivei se simt hărţuiţi de persoanele din grupurile de lucru înfiinţate de minister şi intenţionează să-şi exprime public revolta faţă de presiunile constante ale acestora.”
Minciuni proliferate privind ANF: ”Am auzit, ce-i drept, nişte acuzaţii uluitoare făcute acum câteva zile de Tudor Giurgiu, în cadrul unei audieri publice organizate de minister. Vă pot asigura că redactorii ANF folosesc un unic sistem de catalogare şi de indexare a filmelor din colecţia proprie, conceput conform standardului european.”
Scopul reformei, discreditarea Arhivei: ”Echipa ministerială are drept ţel nu atât revitalizarea, cât discreditarea activităţii unei instituţii publice de interes naţional, care funcţionează de aproape şase decenii”
Unul din motivele lipsei de reformă în ANF: ”Este foarte greu să angajezi tineri competenţi, specializaţi în activităţile specifice unei arhive cinematografice, atunci când nu le poţi oferi salarii sau beneficii cât de cât motivante. Sunt aspecte, din nefericire, ignorate deliberat de echipa ministerială, mai interesată să caute nod în papură personalului ANF şi fostei sale conduceri decât să găsească soluţii problemelor actuale şi persistente ale instituţiei.”
Citiţi interviul integral cu Mihai Fulger, directorul Arhivei Naţionale de Filme
Mediafax: Ştiţi de planul de reformare al cinematografiei. Care sunt limitările acestui plan, în privinţa ANF?
Mihai Fulger: Acum câteva săptămâni, când am fost invitat pe email, la fel ca multe alte persoane care activează în domeniul cinematografic, la audierea publică de pe 2 august, în care ar fi trebuit să se discute propunerile de modificare a Ordonanţei Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, am primit şi un link către un document conţinând, aşa cum afirma anunţul din partea ministerului, „principalele modificări propuse” (deşi mi s-ar fi părut normal, după cum am şi scris atunci, să am acces la textul complet al noului proiect de act normativ). Am consultat cu interes documentul, dar nu am găsit în el decât o singură referire la ANF. Acolo era vorba despre un program de educaţie cinematografică pentru elevii din cursul gimnazial şi cel liceal, pe care, după ce Ministerul Educaţiei Naţionale şi CNC l-ar fi conceput şi realizat, acelaşi minister amintit şi Arhiva Naţională de Filme ar fi urmat să-l implementeze. Anterior, în document se propusese „reorganizarea” Centrului Naţional al Cinematografiei prin înlocuirea sa cu „Agenţia Naţională a Cinematografiei” (ANC), dar nu se precizase ce s-ar întâmpla cu ANF, instituţie aflată în subordinea CNC, dacă s-ar realiza această schimbare: ar trece la ANC, ar rămâne la CNC (dacă acesta ar funcţiona în continuare, măcar pentru a concepe programul educaţional menţionat) sau, poate, ar deveni independentă? Aşadar, nu vă pot spune care sunt limitările proiectului de lege în privinţa ANF, deoarece încă nu am primit nici o înştiinţare oficială, din partea echipei miniseriale, privind viitorul Arhivei.
Mediafax: Care sunt raporturile stabilite de ANF cu noul ministru? Există un război?
Mihai Fulger: ANF are cu noul ministru, aşa cum a avut şi cu anteriorii miniştri ai Culturii, raporturi strict instituţionale. Diferenţa principală este că, în trecut, aceste raporturi erau intermediate de CNC, după cum prevede Ordonanţa Guvernului nr. 39/2005: conform Articolului 6 din acel act normativ, Centrul Naţional al Cinematografiei este cel care „emite reglementări, norme şi instrucţiuni pentru instituţiile din subordine” (cum este ANF), nicidecum ministerul (de altfel, în paranteză fie spus, şi proiectele de acte normative pentru domeniul cinematografic, conform legii încă în vigoare, ar trebui să fie elaborate şi propuse spre aprobare Guvernului, prin Ministerul Culturii, de către CNC, nu invers). Totuşi, în ultimele luni, membrii echipei ministeriale au făcut tot ce le-a trecut prin cap la ANF, fără a-i consulta – sau măcar informa asupra intenţiilor lor – pe reprezentanţii CNC. Cum ar putea fi caracterizat un asemenea comportament? Vă las pe dumneavoastră să găsiţi cuvântul potrivit. Pot doar să adaug că mulţi angajaţi ai Arhivei se simt hărţuiţi de persoanele din grupurile de lucru înfiinţate de minister şi intenţionează să-şi exprime public revolta faţă de presiunile constante ale acestora.
Mediafax: Raportul înaintat ministerului arată că Arhiva nu are nici măcar o indexare/catalogare a filmelor. Ce este adevărat/fals în acest raport?
Mihai Fulger: Noi, la Arhiva Naţională de Filme (ANF), nu avem cunoştinţă de acest raport, nu ştim cine l-a întocmit şi cu ce legitimitate. Am auzit, ce-i drept, nişte acuzaţii uluitoare făcute acum câteva zile de Tudor Giurgiu, în cadrul unei audieri publice organizate de minister. Vă pot asigura că redactorii ANF folosesc un unic sistem de catalogare şi de indexare a filmelor din colecţia proprie, conceput conform standardului european EN 15744:2009 şi ţinând cont de recomandările Comisiei de Catalogare şi Documentare a Federaţiei Internaţionale a Arhivelor de Film (FIAF) – o organizaţie al cărei membru deplin ANF este din 1960. În timp, acest sistem s-a dovedit util şi accesibil pentru cercetare. Cât despre inventarele despre care Tudor Giurgiu pretinde că nu există în Arhivă, ele intră la fiecare sfârşit de an în bilanţul contabil, iar, dacă nu le-am fi avut, Curtea de Conturi, ai cărei auditori financiari externi vin în control la ANF o dată la doi ani, ne-ar fi închis de mult instituţia.
Mediafax: Are vreun sens Arhiva? Ce spune contemporanilor Facebook?
Mihai Fulger: Colecţia ANF reprezintă o parte indispensabilă a patrimoniului cultural al României. De pildă, filmele nonficţionale din colecţie documentează ultimii 120 de ani din istoria poporului român. Aşadar, Arhiva are o importanţă inestimabilă pentru generaţiile de azi şi de mâine. Din păcate, de mai mulţi ani, predomină – inclusiv pe Facebook – o gândire de tip „hic et nunc”, care tinde să ignore patrimoniul cultural naţional şi însemnătatea acestuia. După ce, la mijlocul lunii iunie, ministerul Culturii a anunţat demararea unui amplu „proiect de restructurare şi de revitalizare” a ANF, am putut constata – mai ales pe Facebook – o creştere semnificativă a interesului faţă de Arhivă, nu doar în rândurile persoanelor din domeniul cinematografic. Această schimbare ar fi fost îmbucurătoare, dacă ulterior nu aş fi remarcat (iar anexa recentei scrisori a ministrului, prin care i se cere directorului general al Centrului Naţional al Cinematografiei să îşi dea demisia, o dovedeşte fără putinţă de tăgadă) că echipa ministerială are drept ţel nu atât revitalizarea, cât discreditarea activităţii unei instituţii publice de interes naţional, care funcţionează de aproape şase decenii. Aleg acum un singur exemplu: se pretinde, în acea anexă, că numărul de bilete vândute la Cinemateca Română (departament al ANF) în 2015 a fost cu 10% mai mare decât cel înscris în registrele celor două săli (Eforie şi Union). De fapt, diferenţa remarcată de reprezentanţii ministerului între situaţia din registrele de evidenţă primară şi cea din evidenţa contabilă este dată de valoarea abonamentelor vândute în fiecare stagiune a Cinematecii, dar nimeni nu a cerut o explicaţie personalului specializat al ANF înainte de a raporta această enormitate care ne calomniază instituţia.
Mediafax: Care sunt neputinţele la Arhivă?
Mihai Fulger: Neputinţele Arhivei ţin, în primul rând, de limitările financiare: bugetul anual al ANF gravitează în jurul unui milion de euro (din care 35% reprezintă fondul de salarii al celor 98 de angajaţi, 47% – cheltuieli pentru întreţinerea depozitelor de film, care sunt energofage, a cinematografelor, laboratoarelor sau birourilor, iar restul de 18% – bugetul de investiţii, inexistent anul acesta), 70% dintre angajaţii ANF – printre care mulţi având în spate decenii de activitate în cinematografie – câştigă lunar salariul minim pe economie sau cu câteva zeci de lei mai mult, deoarece grilele de salarizare sunt blocate încă din 2008, legislaţia actuală nu prevede un capitol bugetar dedicat promovării ANF etc. Este foarte greu să angajezi tineri competenţi, specializaţi în activităţile specifice unei arhive cinematografice, atunci când nu le poţi oferi salarii sau beneficii cât de cât motivante. Sunt aspecte, din nefericire, ignorate deliberat de echipa ministerială, mai interesată să caute nod în papură personalului ANF şi fostei sale conduceri decât să găsească soluţii problemelor actuale şi persistente ale instituţiei.
Mediafax: Ce vă reproşaţi în activitate?
Mihai Fulger: Că nu am reuşit mereu, din motive ce ţin în bună parte de îngrădirile menţionate anterior, să aduc în sălile Cinematecii un public pe atât de numeros pe cât l-ar fi meritat spectacolele programate. Concentrarea pe evenimente (în general mai atractive decât proiecţiile obişnuite) şi pe promovarea gratuită oferită de Facebook (în condiţiile lipsei unui buget specific) au dat roade (de exemplu, în primul an de când am preluat Cinemateca, încasările sălilor au crescut cu 30%), dar pentru a avea rezultate tot mai bune în continuare trebuie fonduri pentru investiţii, nu anchete ministeriale menite să discrediteze Arhiva.
Citeşte şi: Leonard Cohen, scrisoare către muza sa, Marianne, care s-a stins: "Trupul mi-e slăbit, vin în urma ta" - VIDEO
Citeşte şi: Festivalul Untold: 1.600 de persoane au primit asistenţă medicală, cei mai mulţi au băut excesiv alcool
Citeşte şi: "Fly Me to the Moon": Cântăreţul canadian Garou revine în concert, la Bucureşti, pe 31 octombrie - FOTO
Citeşte şi: Cum s-au distrat Emil Boc şi soţia la cel mai mare festival din Europa de Est, Untold - FOTO
Citeşte şi: Angelina Jolie trece la catedră: Va ţine un curs la Universitatea Georgetown din Washington
Citeşte şi: Cea mai iubită acvilă din România: Arlie a cuibărit cu succes după ce s-a întors acasă zburând 12.000 km - GALERIE FOTO
Citeşte şi: Fiica cea mică a lui Barack Obama lucrează peste vară într-un banal restaurant ce serveşte fructe de mare. Ce "beneficii" vin la pachet pentru Sasha - VIDEO
Citeşte şi: Pokemon Go şi Protestele pentru Democraţie: "Vânătoarea", un pretext pentru manifestaţii ilegale
Citește pe alephnews.ro: EXIT POLL 21:00 Alegeri prezidențiale 2024, turul 1: Marcel Ciolacu – 24,1%, Elena Lasconi 19,6%, Călin Georgescu 17,1% George Simion 13,8%
Citește pe www.zf.ro: Cutremur pe piaţa imobiliară: ”Preţurile se vor duce la cer în perioada următoare. Realitatea e că cei care nu îşi vor mai permite să cumpere vor sta cu chirie, cum se întâmplă şi în străinătate“ VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
EXIT POLL Alegeri prezidențiale 2024, turul 1: Marcel Ciolacu – 25%, Elena Lasconi 18%, Călin Georgescu 16%, George Simion 15%
Cutremur pe piaţa imobiliară: ”Preţurile se vor duce la cer în perioada următoare. Realitatea e că cei care nu îşi vor mai permite să cumpere vor sta cu chirie, cum se întâmplă şi în străinătate“ VIDEO
Cine este antreprenoarea care a revoluţionat industria textilă cu afacerea sa? Ea a renunţat la jobul pe care il avea, pentru a se implica într-un proiect pe care îl creştea de mai multă vreme
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
PROSPORT.RO
Au fost publicate REZULTATELE de la ora 22:44. Răsturnare de situație a voturilor! Cine e pe locul 2 acum
CANCAN.RO
De nerecunoscut! Cum a ajuns să arate Maria Sharapova, la 5 ani de la retragerea din tenis GALERIE FOTO
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe