Raportul Inspecţiei Judiciare: Conducerea PICCJ respectă independenţa procurorilor. Nu au fost identificate conflicte

Procurorul general Augustin Lazăr, precum şi colegii săi din echipa de conducere au creat, în interiorul Parchetului General, un climat corespunzător de muncă pentru întreg personalul, nefiind identificate elemente care să contureze conflicte, se arată în raportul IJ, realizat în urma verificărilor.

Urmărește
461 afișări
Imaginea articolului Raportul Inspecţiei Judiciare: Conducerea PICCJ respectă independenţa procurorilor. Nu au fost identificate conflicte

Raportul Inspecţiei Judiciare: Conducerea PICCJ respectă independenţa procurorilor. Nu au fost identificate conflicte

„Din verificări a reieşit că procurorii cu funcţii de conducere, prin modul în care şi-au exercitat atribuţiile manageriale, au creat un climat corespunzător de muncă pentru întreg personalul din cadrul Secţiei bazat pe încredere şi spirit de echipă. Nu au fost identificate elemente care să contureze existenţa vreunor tensiuni sau conflicte. De asemenea, a mai rezultat faptul că toţi procurorii cu funcţii de conducere din cadrul Secţiei au stabilit o bună comunicare atât între ei, cât şi cu procurorii şi personalul din subordine. (...) Toţi cei cu care s-au purtat discuţiile au precizat că există o disponibilitate deplină a procurorului general şi a adjuncţilor acestuia de a asculta şi rezolva, în limitele legale, problemele personalului din subordine indiferent de locul fiecăruia în ierarhia parchetului. Respectarea independenţei procurorilor, în sensul definit de art. 64 şi art. 67 din Legea 304/2004, a fost evidenţiată ca fiind o constantă în activitatea managerială”, se precizează în raportul realizat de către inspectorii judiciari, în urma verificării Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Potrivit sursei citate, echipa managerială a stabilit direcţii clare de acţiune în vederea realizării obiectivelor operaţionale ale activităţii Ministerului Public, care a fost de natură să motiveze personalul din subordine şi să intensifice efortul comun al acestora pentru atingerea scopului propus: realizarea la un standard înalt de calitate a tuturor atribuţiilor conferite de lege.

„Modul în care echipa managerială a înţeles să coopereze şi să comunice în relaţiile interinstituţionale este unul corect eficient care se situează în limitele competenţelor legale. (...) Respectarea standardelor de conduită ale profesiei şi întărirea disciplinei în cadrul parchetelor a reprezentat o altă coordonată a activităţii manageriale. În acest context, s-au luat măsuri pentru identificarea încălcării standardelor de conduită impuse procurorilor, personalului auxiliar şi personalului contractual, fiind folosite pârghiile puse la dispoziţie în calitate de titular al acţiunii disciplinare pentru procurori şi în calitate de procuror general. Astfel, în perioada supusă controlului, în domeniul disciplinar, în două cazuri s-a dispus sesizarea Inspecţiei Judiciare în vederea efectuării cercetării disciplinare faţă de 2 procurori. De asemenea, s-a declanşat şi procedura de revocare din funcţia de specialist antifraudă în cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie - Serviciul Teritorial...”, se mai arată în raportul Inspecţiei Judiciare (IJ).

De asemenea, s-a constatat, în cadrul discuţiilor cu personalul Parchetului General, faptul că procurorul general, prim-adjunctul şi adjunctul sunt percepuţi ca o echipă, cu o viziune şi direcţie de acţiune unitară.

Echipa Inspecţiei Judiciare a verificat mai multe secţii ale Parchetului General, între care şi cea de urmărire penală şi criminalistică, în urma controlului reieşind faptul că, în general, s-a lucrat în mod ritmic, activitatea de urmărire penală fiind planificată şi organizată în mod eficient.

„Au fost identificate însă şi situaţii în care s-au înregistrat întârzieri în efectuarea actelor de urmărire penală. Analiza fiecărui dosar, a evidenţiat că aceste întârzieri s-au datorat unor cauze de ordin obiectiv (cum ar fi: fluctuaţia de personal, volumul mare de activitate şi complexitatea deosebită a cauzelor, neefectuarea în termen a unor expertize şi neîndeplinirea procedurilor în cadrul comisiilor rogatorii; infirmări ale soluţiilor de netrimitere în judecată, impedimente în identificarea părţilor din dosare plecate în străinătate)”, mai este precizat în raport.

Tot privind activitatea managerială, inspectorii au mai constatat că, la un an de la preluarea mandatului, conducerea a elaborat o primă strategie din istoria instituţiei de consolidare a acesteia.

„La un an de la preluarea mandatului de către echipa managerială a fost elaborată prima strategie din istoria Ministerului Public pentru consolidarea dezvoltării şi afirmării instituţionale, care vizează perioada 2017 – 2020, cu următoarele direcţii de acţiune: modernizarea şi consolidarea instituţională; apărarea necondiţionată şi de calitate a ordinii de drept; apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului; creşterea încrederii cetăţenilor în justiţie; integrarea ascendentă în sistemul european de justiţie; dezvoltarea cooperării judiciare internaţionale; consolidarea independenţei, imparţialităţii şi eficienţei Ministerului Public; creşterea performanţelor specifice Ministerului Public; combaterea infracţionalităţii în domeniile vulnerabile la toate nivelurile; creşterea rolului preventiv al parchetului; apărarea independenţei şi imparţialităţii sistemului judiciar în principal prin integritate, profesionalism şi toleranţă zero la corupţie; recuperarea prejudiciilor şi altele”, se mai arată în raport.

Un control similar a fost făcut şi la Direcţia Naţională Anticorupţie, acesta stârnind mai multe controverse după ce o inspectoare a fost înregistrată în timp ce acuza presiuni din partea Laurei Codruţa Kovesi. Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, anunţa că o decizie referitoare la conducerea DNA, după verificările dispuse, va fi luată până la finele anului.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici