- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
DOSAR - Tramvaiul 41, linia neagră a Capitalei: Cinci morţi şi numeroase incidente în nici zece ani de la modernizare - FOTO
În nici zece ani de când a fost transformat în metrou uşor, tramvaiul 41 a făcut cinci victime. Problemele au început încă de la probe, când însuşi actualul preşedinte, pe-atunci primar, a aşteptat trei ore într-o staţie pentru a testa "cel mai mare proiect de investiţii al Capitalei" după 1989.
Tramvaiul 41 (Imagine: Mihai Dascalescu/Mediafax Foto)
Tramvaiul 41, construit în Bucureştiul comunist pentru a lega cartierele Ghencea, Drumul Taberei, Militari şi Crângaşi de nordul Capitalei, a fost modernizat în 2002. Actualul preşedinte al României, la acea vreme primar al Bucureştiului, considera că modernizarea liniei de tramvai lungă de mai puţin de 11 kilometri este "cel mai mare proiect postdecembrist realizat de municipalitatea Capitalei".
Dacă iniţial tramvaiele circulau pe acest traseu cu o viteză medie de 14 kilometri pe oră, după modernizare, traseul de 10,8 kilometri şi cu 15 staţii pe fiecare sens avea să fie parcurs cu o viteză medie de 22 de kilometri pe oră.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Marcel Ciolacu rămâne Premierul României
-
Moşteanu: USR nu va vota guvernul Ciolacu 2
-
Promisiuni: Guvernul Ciolacu 2 vrea să majoreze contribuţia la Pilonul II de pensii private de la 4,75% la 6% în patru ani şi să majoreze suma deductibilă pentru Pilonul III
-
Ciolacu, după ce a fost desemnat premier: Românii au nevoie de stabilitate
Lucrările pentru modernizarea liniei de tramvai au început în octombrie 2001. Exact un an mai târziu, în 21 octombrie 2002, primarul general de la acea vreme inaugura investiţia, însă anunţa că tot sistemul aferent liniei fostului tramvai 41, devenit "metrou uşor", va funcţiona optim după încă două săptămâni.
Primele probleme ale acestei investiţii au apărut în 30 septembrie 2002, când primarul Traian Băsescu, însoţit de jurnalişti, a făcut un drum de probă că o garnitură a liniei 41. Băsescu a fost nevoit să aştepte în jur de trei ore la capătul din bulevardul Ghencea, plecarea în cursă fiind întîrziată de apariţia unor probleme la instalaţia electrică. "Am aşteptat ca tramvaiul ăsta să intre în funcţiune în seara aceasta mai mult decît am aşteptat-o pe nevastă-mea la cununia civilă", a spus atunci, râzând, Băsescu.
Tot din cauza problemelor cu tensiunea electrică la linia de metrou uşor, un cablu de pe marginea străzii a luat foc, fapt care a determinat oprirea temporară a iluminatului public în zonă.
În cele din urmă, primarul a mers cîţiva kilometri cu noul metrou, din bulevardul Ghencea şi pînă în apropierea pieţei Drumul Taberei. Fiind doar o probă, traseul a fost însă parcursă cu o viteză inferioară celei utilizate din momentul deschiderii metroului pentru populaţie.
În ziua inaugurării a avut loc şi primul accident: o garnitură de tramvai transformată în metrou uşor a lovit un copil, pe Podul Grant. Copilul traversa podul împreună cu bunica lui, care îl ţinea de mână, când garnitura 24 a liniei de tramvai l-a lovit pe copil din lateral. Puştiul de zece ani a fost dus de urgenţă la spital şi operat, însă după două săptămâni de suferinţe a murit.
Traian Neghirlă, directorul de atunci al RATB, a declarat pentru MEDIAFAX că tramvaiul, penultimul care urma să intre pe traseu imediat după inaugurare, avea în jur de 40 de kilometri pe oră, în momentul impactului şi că vina aparţine bunicii copilului, care a traversat liniile printr-o zonă în care acest lucru era interzis. Martorii evenimentului spuneau însă că zona - una intens circulată de pietoni pe timpul lucrărilor la modernizarea liniilor - nu era semnalizată corespunzător, astfel că cei care în această perioadă străbăteau frecvent Podul Grant pe jos nu aveau de unde să ştie că tramvaiul 41 şi-a reluat circulaţia.
Câteva luni mai târziu, în 2003, metroul uşor 41 a devenit subiect de contre politice între liderii PSD şi cei ai Alianţei DA PNL-PD, care se pregăteau de alegerile din 2004. Prima declaraţie i-a aparţinut ministrului de atunci al Industriei, Dan Ioan Popescu. Acesta a apreciat că introducerea tramvaielor modernizate pe linia 41 din Bucureşti reprezintă un experiment nereuşit, care mai mult a încurcat circulaţia decît s-o descurce.
Ministrul Industriei şi Resurelor a făcut această declaraţie la Atelierele Centrale ale RATB, cu prilejul prezentării a două tipuri de tramvaie care urmau să fie puse în circulaţie în 2004, respectiv 2005, pe liniile de metrou uşor din Capitală.
În 17 iunie 2003, tramvaiele liniei 41 fac a doua victimă: un tânăr este accidentat mortal de o garnitură în apropiere de strada Turda din sectorul 1. Tânărul a vrut să traverseze, dar a văzut tramvaiul venind şi s-a răzgîndit. El s-a oprit însă înainte de a sări gardul de siguranţă, rezemîndu-se de acesta. În momentul în care tramvaiul a ajuns în dreptul lui, din cauza curenţilor de aer, gardul a început să se balanseze, iar tînărul a fost accidentat mortal de garnitură.
După încă o lună, a treia persoană moare călcată de tramvaiul 41. O pensionară din Bucureşti este accidentată mortal în 27 iulie 2003 de un tramvai 41 în timp ce încerca să traverseze liniile şi strada în zona Piaţa Crîngaşi. Femeia, în vârstă de 69 de ani, a traversat pe roşu către Piaţa Crângaşi, dar a fost lovită în plin de tramvai, murind pe loc.
După trei accidente mortale în mai puţin de un an de la inaugurarea liniei de metrou uşor 41, autorităţile Capitalei au anunţat, în 5 august 2003, că vor lua măsuri pentru siguranţa pietonală. Printre măsurile propuse atunci au fost instalarea a încă 17 semafoare pietonale, dintre care 12 în intersecţii, precum şi lărgirea cu pînă la doi metri a unor peroane şi impunerea unei limite de viteză a tramvaielor la 30 de kilometri pe oră.
Prefectul Capitalei a admis atunci că linia de metrou uşor are deficienţe de construcţie care trebuie remediate, concomitent cu declanşarea unei campanii de educaţie pietonală a populaţiei, care la acel moment "lăsa mult de dorit". "Săptămîna viitoare, vom discuta un plan de măsuri pentru a garanta siguranţa cetăţeanului în traficul din Bucureşti", anunţa prefectul Enescu.
În paralel, disputele politice pe tema investiţiei în modernizarea liniei 41 au continuat. În 28 septembrie 2003, liderul PSD şi premierul de atunci, Adrian Năstase, îl critica dur pe primarul Băsescu, pe care l-a acuzat că se ascunde după starea de opozant şi se plînge că nu a primit fonduri utilitare. Năstase critica realizările lui Băsescu şi spunea că nu este de acceptat că în mandatul acestuia, în Bucureşti "nu s-a reuşit decît să se facă din tramvaiul 41 tot tramvaiul 41". "Măcar să-i fi schimbat numărul", spunea Năstase.
Seria victimelor făcute de tramvaiul 41 este întreruptă până în 2007 când, în 16 martie, un bărbat de 60 de ani este lovit de o garnitură a liniei 41 în staţia din zona Pieţei Drumul Taberei.
Nici un an mai târziu, la începutul lui 2008, un tramvai al liniei 41 a deraiat în apropiere de Piaţa Moghioros, pe sensul de mers spre Ghencea, traficul în zonă fiind blocat timp de peste jumătate de oră.
În 20 martie 2008, un alt bărbat moare călcat de un tramvai 41. Tânărul de 30 de ani a fost lovit de un tramvai care ieşea din Pasajul Lujerului. Bărbatul încerca să traverseze strada către şoseaua Virtuţii.
Trei tramvaie ale liniei 41 au fost implicate, joi dimineaţă, într-un accident, în pasajul Lujerului din Capitală, 86 de persoane ajungând la spital, iar şapte fiind încă internate. Potrivit repreazentanţilor RATB, unul dintre tramvaie a rămas defect pe linie, al doilea a oprit la timp în spatele primului, însă cel de-al treilea nu a reuşit să frâneze şi le-a lovit pe celelalte două.
(Material de Ovidiu Vanghele, ovidiuv@mediafax.ro)
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.