- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
În 1990, România a desfiinţat liceele industriale. Astăzi, sunt considerate „salvarea“ pentru piaţa muncii. Dar cine plăteşte pentru aceste erori care au subminat economia?
În toamna anului 1989, Sorin P. intrase într-a IX-a, la clasa de matematică-fizică a unui liceu industrial dintr-un oraş din Moldova. Restul claselor a IX-a, de la B la F, erau de mecanică. În afară de diploma de bacalaureat, absolvenţii aveau la încheierea clasei a XII-a şi un certificat de sudor.
În 1990, România a desfiinţat liceele industriale (Imagine: Remus Suciu/Mediafax Foto)
„Ţin minte că am făcut în primul trimestru două sau trei săptămâni de practică la un atelier mecanic. Aveam şi ore de Ştiinţa Materialelor. Apoi, din clasa a X-a, liceul a devenit teoretic, cu clase de matematică-fizică, de chimie-biologie sau de filologie. Nu mai erau necesari sudorii“, spune Sorin.
Astăzi însă, este în mare vogă revenirea la acest model „dual“ de dinainte de 1989 – teorie plus pregătire pentru o meserie încă din liceu.
ULTIMELE ȘTIRI
-
După anularea alegerilor și suspendarea dreptului TĂU la vot, mai crezi în statul român democratic? VOTEAZĂ AICI / SONDAJ Aleph News – Mediafax – Ziarul Financiar
-
Oficial! Dan Şucu este noul acţionar majoritar al clubului Genoa din serie A
-
Klaus Iohannis: Următoarele alegeri vor avea mai multă transparenţă, lecţiile au fost învăţate
-
Iohannis: România a avut o problemă enormă şi a făcut faţă
Întrebarea este: de ce în 1990 învăţământul industrial era considerat rău, iar astăzi a devenit din nou bun?
Multe companii spun astăzi că vor candidaţi care să ştie o meserie, cum este cea de sculer-matriţer, sudor sau electrician, programatori sau vorbitori de o altă limbă străină decât engleza (care, oricum, este obligatorie). Volumul cel mai mare de cereri este de meseriaşi, acutizat şi de desfiinţarea şcolilor profesionale în 2009 de către ministrul educaţiei de atunci, Ecaterina Andronescu (pe motiv că nu mai erau tineri doritori să înveţe o meserie). Deşi acest sistem de învăţământ a reînviat în 2012, numărul elevilor înscrişi în prezent în şcolile profesionale (de circa 26.000) este insuficient, fiind de peste 11 ori mai mic decât în anul 1995.
Cite;te mai multe despre liceele industriale pe www.zf.ro.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
CANCAN.RO
GANDUL.RO