Proiect: Firmele şi PFA-urile vor interacţiona cu ANAF doar online

Ministerul Finanţelor a lansat un proiect, potrivit căruia interacţiunea firmelor şi a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar urma sã se facã exclusiv online.

Urmărește
287 afișări
Imaginea articolului Proiect: Firmele şi PFA-urile vor interacţiona cu ANAF doar online

Proiect: Firmele şi PFA-urile vor interacţiona cu ANAF doar online

Potrivit unui comunicat al Ministerului Finanţelor, scopul proiectului este de a proteja sãnãtatea cetãţenilor, de a evita blocajele în activitatea organelor fiscale şi pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor.

Astfel, proiectul de act normativ prevede înrolarea în Spaţiul Privat Virtual (SPV) a persoanelor juridice, asocierilor şi a altor entitãţi fãrã personalitate juridicã, precum şi a persoanelor fizice care
desfãşoarã o profesie liberalã sau exercitã o activitate economicã în mod independent.

Înscrierea în SPV rãmâne opţionalã pânã la data la care actul normativ va intra în vigoare. Dupã acest termen, cererile, înscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central în format letric nu vor mai fi luate în considerare, a transmis MF.

„Am publicat acest proiect spre consultare publicã, iar forma finalã va fi adoptatã dupã încheierea discuţiilor cu partenerii din mediul privat. Ne dorim ca Spaţiul Privat Virtual sã devinã un instrument-cheie în ceea ce priveşte interacţiunea cu contribuabilii şi vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de înrolare a persoanelor juridice şi a persoanelor fizice autorizate. În prezent se lucreazã la identificarea unor mecanisme de simplificare şi flexibilizare a înrolãrii şi autentificãrii utilizatorilor în SPV”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanţelor.

Conform acestuia, până la aprobarea proiectului, ANAF trebuie sã ia mãsuri pentru a fi pe deplin pregãtitã atât sã proceseze numãrul suplimentar de contribuabili care se vor înrola în SPV, cât şi sã ofere tot suportul acestora pe parcursul întregului demers astfel încât tranziţia sã se desfãşoare fãrã probleme.

„Prin eliminarea hârtiilor, a cozilor la ghişeu şi a birocraţiei excesive, consider cã facem un pas foarte important spre digitalizarea administraţiei fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele şi de bunele practici europene în domeniu, adicã de normalitate", a mai spus Nazare.

De asemenea, Ministerul Finanţelor anunţă că serviciile oferite contribuabililor prin intermediul platformei SPV vor fi extinse, astfel că pânã la data intrării în vigoare a actului normativ, contribuabilii vor benefica de declaraţii pre-completate, rapoarte care sã se poatã importa în programele de contabilitate, fişiere prelucrabile, precum şi de posibilitatea de a efectua plãţi prin platforma SPV.

În acest moment, în România sunt 1,5 milioane de persoane juridice, dintre care au cont în SPV 510.000 de contribuabili. Aceastã situaţie se traduce prin faptul cã 33% sunt deja înscrişi în SPV, urmând ca încã un milion de contribuabili sã beneficieze de aceastã infrastructurã digitalã. Din totalul persoanelor fizice care desfãşoarã activitãţi independente (662.000), doar 5% (35.000) au cont în platforma SPV.

De asemenea, proiectul modificã prevederile Codului de procedurã fiscalã în scopul recunoaşterii bunei credinţe a contribuabililor, în situaţia în care, din greşealã, aceştia plãtesc obligaţiile fiscale la un alt organ fiscal decât cel cãruia i se cuveneau sumele pentru plata obligaţiilor bugetare. Astfel, la cererea contribuabililor, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pãstrarea datei plãţii, iar în funcţie de data plãţii se va pãstra beneficiul acordat de legiuitor de platã a jumãtate din minimul legal al amenzii.

„Pentru aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor se propune:

  • anularea dobânzilor, penalitãţilor şi tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuşi inspecţiei fiscale sau verificãrii situaţiei fiscale personale începute şi pentru care s-a comunicat decizia de impunere în perioada cuprinsã între data de 15 mai 2020 (dupã data intrãrii în vigoare a O.U.G. nr. 69/2020) şi data de 28 martie 2021 (pânã la data intrãrii în vigoare a O.U.G. nr. 19/2021). Acordarea facilitãţii se realizeazã cu respectarea condiţiei de platã integralã a obligaţiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pânã la un anumit termen, şi cu depunerea cererii de anulare pânã cel târziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv. În situaţia în care obligaţia bugetarã principalã stabilitã prin decizia de impunere a fost achitatã pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscalã dacã depune cererea pânã la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv;
  • anularea dobânzilor, penalitãţilor şi tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuşi verificãrii documentare dupã data de 15 mai 2020. Acordarea facilitãţii se realizeazã cu respectarea condiţiei de platã integralã a obligaţiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pânã la anumite termene şi cu depunerea cererii de anulare pânã cel târziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere dacã termenul de 90 de zile se împlineşte dupã 31 ianuarie 2022 inclusiv. În ambele situaţii reglementate, accesoriile stinse atât înainte, cât şi dupã data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se restituie potrivit Codului de procedurã fiscalã”, a mai transmis Ministerul Finanţelor.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici