Analizarea celor mai vechi portrete din lume a scos la iveală un lucru surprinzător

O echipă de cercetători din cadrul Northwestern University, Evaston (Illinois) şi University of California, Berkley, au prelevat probe de pigmenţi şi au folosit tehnici de imagistică non-distructive, cu scopul de a afla cum au fost realizate cele mai vechi picturi din lume.

Urmărește
2292 afișări
Imaginea articolului Analizarea celor mai vechi portrete din lume a scos la iveală un lucru surprinzător

Analizarea celor mai vechi portrete din lume a scos la iveală un lucru surprinzător

Unele dintre cele mai fascinante descoperiri făcute în interiorul mormintelor egiptenilor antici sunt portretele care îi înfăţişează pe cei trecuţi în viaţa de apoi. Reprezentările de acest tip au fost concepute pe suport de lemn şi au o vechime de circa 2000 de ani, notează Descoperă.

Oamenii de ştiinţă presupun că aceste picturi au influenţat puternic stilurile şi tehnicile de realizare a icoanelor religioase pe întreg cuprinsul Europei.

Portretele au fost descoperite începând cu anul 1899, în zona aşezării antice Tebturnis, astăzi Umm el-Baragat. Picturile sunt 15 la număr, iar alături de ele au mai fost găsite suluri de papirus.

O echipă de cercetători din cadrul Northwestern University, Evaston (Illinois) şi University of California, Berkley, au prelevat probe de pigmenţi şi au folosit tehnici de imagistică non-distructive, cu scopul de a afla cum au fost realizate picturile. Mai mult decât atât, specialiştii au demonstrat care au fost etapele conceperii portretelor şi cum au fost executate straturile picturale.

Rezultatele analizelor i-au surprins pe cercetători: pigmenţii folosiţi de artiştii antici erau artificiali. Oamenii de ştiinţă au mai aflat că susbtanţele folosite fuseseră importate din mai multe colţuri ale Europei. Astfel, unii pigmenţi proveniseră din zona Spaniei, iar alţii fuseseră importaţi din Grecia. Mai mult decât atât, lemnul utilizat drept suport era originar din Europa Centrală.

Portretele descoperite fuseseră, într-o primă fază, acoperite cu alte straturi picturale. Cercetătorii au aflat, însă, că înainte de a-şi realiza lucrările, artiştii le-au schiţat pe suportul de lemn cu un pigment extrem de scump la acea vreme, Albastrul egiptean. Echipa de cercetare susţine că, după ce operele de artă erau finalizate, li se aplica un strat de verniu, realizat din ceară folosită iniţial pentru conservarea mumiilor.

Dr. Marc Walton, unul dintre arheologii implicaţi în programul de investigaţie, sugerează că, pentru a achiziţiona pigmenţi atât de scumpi cum sunt cei utilizaţi pentru realizarea portretelor studiate, artiştii erau conectaţi la o reţea comercială complexă, ce se întindea pe întreg cuprinsul Imperiului Roman. Prin intermediul căilor de comerţ au circulat şi influenţele culturale, motiv pentru care artiştii greci au început să se inspire din operele egiptenilor, folosindu-le tehnicile de execuţie pentru a crea ulterior primele reprezentări ale lui Iisus, ale Fecioarei Maria şi ale sfinţilor celebraţi în Creştinism.

Portretele descoperite la Tebturnis sunt considerate unele dintre cele mai bine conservate picturi din perioada secolelor I-III d.Hr. În momentul de faţă, ele alcătuiesc una dintre cele mai valoroase colecţii de artă din întreaga lume.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici