- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (28.03.2014, 18:37)
- Dorina Călin
Cartea "Efectul Sherlock Holmes", despre filme-cult de Hitchcock şi Antonioni, dezbătută în Capitală
Specialistul în istoria artelor Victor Ieronim Stoichiţă, profesor la Universitatea din Fribourg, aşteaptă publicul, luni, de la ora 19.00, la librăria Humanitas de la Cişmigiu, la o dezbatere care va porni de la cel mai recent volum al său, "Efectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice".
Urmărește
163 afișări
Cartea "Efectul Sherlock Holmes", despre filme-cult de Hitchcock şi Antonioni, dezbătută în Capitală (Imagine: Publimedia/Shuttesrstock)
"Efectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice" este cel mai recent titlu apărut în seria de autor "Victor Ieronim Stoichiţă", la editura Humanitas.
La evenimentul de luni, vor participa, alături de autor, Anca Oroveanu, profesor la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti şi director ştiinţific New Europe College - Institut de Studii Avansate Bucureşti, Ruxandra Demetrescu, profesor la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, Sorin Alexandrescu, profesor la Universitatea din Bucureşti şi director al Centrului de Excelenţă în Studiul Imaginii (CESI), şi Vlad Russo, redactor la editura Humanitas.
Volumul "Efectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice" reprezintă continuarea cărţii "Vezi? Despre privire în pictura impresionistă", apărută la editura Humanitas, în 2007.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Război în USR. Lasconi vrea s-o dea afară din partid pe Clotilde Armand: Încearcă să saboteze campania electorală
-
Anunţul oficial al CCR: funcţia de preşedinte al României devine vacantă. Interimatul se asigură de preşedintele Senatului, Ilie Bolojan
-
Summit-ul IA de la Paris. 61 de ţări au semnat un acord, SUA şi Marea Britanie au refuzat
"Această carte (...) îşi propune să abordeze arta filmică drept parte integrantă a istoriei artei, sau mai bine spus a unei «arte a privirii». Ea abordează trei pelicule-cult, a căror temă reală este văzul (cu toate capcanele sale). Este vorba despre «Fereastra din spate» (1954 - 1955) şi «Femeia dispărută» (1937-1938) de Alfred Hitchcock şi despre «Blow-Up» de Michelangelo Antonioni (1966). Aceste trei filme sunt analizate în lumina raportului dintre voyeurism, erotism şi delict. Modul specific în care Hitchcock glosează pe marginea acestui raport se confruntă aici cu solidele cunoştinţe pe care regizorul le avea despre arta «imaginilor fixe» din timpul său, în primul rând cunoştinţele sale picturale. Se au în vedere de asemenea aluziile - adesea ironice - ale filmelor sale la structurile mixte formate din cuvinte şi imagini pe care le găsim în publicaţiile populare ale romanului poliţist ilustrat (şi în primul rând la romanele lui Conan Doyle avându-l ca erou pe Sherlock Holmes), precum şi trimiterile transparente la psihanaliza freudiană. În acest context, «Blow-Up» de Antonioni, ascunsa replică intelectuală la filmografia lui Hitchcock, se înfăţişează drept un adevărat film despre reprezentare şi, în acelaşi timp, ca o meditaţie asupra interpretării reprezentării. Mesajul său final este descurajant, dar lucid: imaginea nu se lasă pătrunsă până la ultimele sale secrete. La orizontul (sau în adâncurile) ei se află indefinitul şi indefinibilul, vagul, lipsa, vidul, nimicul. Analiza acestui film generează în interpret un efect în oglindă cu discursul pe care-l propune filmul însuşi. A risca să-l deconstruieşti se dovedeşte totuşi fascinant şi util în măsura în care acest demers se propune ca o reflecţie în jurul zonei sensibile în care reprezentarea şi interpretarea se ating, dezvăluindu-şi limitele", a declarat Victor Ieronim Stoichiţă.
Specialist recunoscut în istoria artelor, Victor Ieronim Stoichiţă este din 1991 profesor la Universitatea din Fribourg, Elveţia, profesor invitat la Sorbona (1987), Göttingen (1989 - 1990), Frankfurt (1990), Harvard (2005 - 2007), precum şi la Collège de France (2008) şi cercetător asociat al unor importante instituţii internaţionale (Institute of Advanced Study/ Princeton, The Getty Center/ Los Angeles, Wissenschaftskolleg zu Berlin, Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte/ Roma, Center for Advanced Studies in Visual Arts/ Washington). În februarie 2007, a primit titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, iar, în 2011, cel de Doctor Honoris Causa al Universităţii Catolice din Louvain. Din 2012 este membru al Academiei Naţionale Italiene ("Dei Lincei").
În seria de autor "Victor Ieronim Stoichiţă" au apărut la editura Humanitas: "Creatorul şi umbra lui" (2007), "Vezi? Despre privire în pictura impresionistă" (2007), "Ultimul carnaval. Goya, Sade şi lumea răsturnată" (2007), "Pontormo şi manierismul" (2008), "Scurtă istorie a umbrei" (2008), "Experienţa vizionară în arta spaniolă a Secolului de Aur" (2011), "Efectul Pygmalion. De la Ovidiu la Hitchcock" (2011), "Instaurarea Tabloului. Metapictura în zorii Timpurilor Moderne" (2012), "Efectul Sherlock Holmes. Trei intrigi cinematografice" (2013).
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Prestigioasa universitate Harvard: România are a 20-a cea mai sofisticată economie a lumii. E mai complexă decât te-ai aştepta ţinând cont de nivelul de dezvoltare. În urmă cu 20 de ani eram pe locul 40
Cine este gelatierul român care a câştigat un premiu la cea mai prestigioasă competiţie continentală din industria îngheţatei artizanale?
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Primele imagini cu explozivul cuplu Tamaş – Alexa, din Asia Express, în infernul din Filipine, cu 31 de grade la ora 18:00 şi 75% umiditate. FOTO&VIDEO EXCLUSIV
PROSPORT.RO
Ce conțin iaurturile din supermarket, de fapt. Dragoș Pătraru ne spune care e singurul sănătos
CANCAN.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe