Declaraţiile lui Băsescu despre Udrea şi ieşirile publice ale lui Ponta, subiect de discuţie în CNA

Declaraţiile lui Traian Băsescu de susţinere la preşedinţie a Elenei Udrea şi ieşirile publice ale lui Victor Ponta, în calitate de premier, au creat discuţii în şedinţa CNA de joi, reprezentanţii principalelor televiziuni de ştiri cerând CNA să spună dacă acestea sunt sau nu promovare electorală.

Urmărește
785 afișări
Imaginea articolului Declaraţiile lui Băsescu despre Udrea şi ieşirile publice ale lui Ponta, subiect de discuţie în CNA

Declaraţiile lui Băsescu despre Udrea şi ieşirile publice ale lui Ponta, subiect de discuţie în CNA

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de joi, mai multe statistici privind modul în care au reflectat televiziunile naţionale campania pentru alegerea preşedintelui României.

În acest context, reprezentanţii televiziunilor de ştiri Antena 3 (Mirela Bomboe), B1 TV (Rareş Aniţa), Digi 24 (Veronica Secrieru), Realitatea TV (Mura Frînculescu) şi România TV (Roxana Niculescu) s-au arătat nemulţumiţi de modul în care specialiştii de la departamentele şi direcţiile de specialitate din CNA monitorizează anumite subiecte legate de campania electorală.

Astfel, Roxana Niculescu, directorul de programe al România TV, i-a întrebat pe membrii CNA dacă declaraţiile preşedintelui Traian Băsescu de susţinere a candidatului la preşedinţie Elena Udrea "este sau nu este promovare electorală".

În acest context, Rareş Aniţa, directorul de programe al B1 TV, a spus că numai în monitorizările realizate de CNA în cazul televiziunii B1 TV aceste declaraţii ale lui Traian Băsescu de susţinere a Elenei Udrea au fost încadrate ca fiind promovare electorală.

"Această declaraţie, a lui Traian Băsescu despre Elena Udrea, a fost la toată lumea (la toate televiziunile, n.r.)", a declarat Rareş Aniţa.

Pe de altă parte, Roxana Niculescu a atras atenţia că şi declaraţia lui Teodor Meleşcanu, un alt candidat la preşedinţie, făcută ca urmare a afirmaţiilor lui Traian Băsescu despre "ofiţerul acoperit" Victor Ponta, este un alt subiect care a fost încadrat de reprezentanţii CNA ca "promovare electorală" doar la unele televiziuni, respectiv România TV şi Realitatea TV.

La rândul său, Mirela Bomboe, reprezentanta Antena 3 la CNA, a spus că toate ieşirile publice ale lui Victor Ponta ca prim-ministru sunt încadrate de reprezentanţii Consiliului ca promovare electorală. "La Antena 3 avem şi promovare electorală, dar sunt ieşiri care sunt trecute ca promovare electorală, deşi ele apar pe programul de prim-ministru al domnului Ponta", a spus Bomboe.

"Este vorba despre modul în care este aplicată această decizie (a CNA privind campania electorală, n.r.) Cum sunt monitorizate intervenţiile domnului preşedinte (Traian Băsescu, n.r.) referitoare la un candidat. De ce sunt monitorizate ieşirile domnului Ponta ca promovare electorală?", a mai spus Mirela Bomboe.

Astfel, reprezentanţii televiziunilor au cerut CNA să aplice aceeaşi regulă în cazul tuturor televiziunilor.

"Diferenţa este în funcţie de cine a monitorizat, unii sunt mai experimentaţi sau mai puţin experimentaţi", a spus Laura Georgescu, preşedintele CNA, recomandându-le reprezentanţilor televiziunilor care sunt de obicei prezenţi la fiecare şedinţă a CNA să discute direct cu angajaţii Consiliului care se ocupă de monitorizări.

În viziunea membrului CNA Valentin Jucan, în cazurile sesizate de reprezentanţii televiziunilor joi, situaţia este simplă. "Cum sunt declaraţiile preşedintelui Traian Băsescu? De promovare. Cum sunt declaraţiile lui Teodor Meleşcanu referitoare la ofiţerul acoperit? Sunt ştiri, pentru că era vorba de perioada în care era şef al Serviciului de Informaţii Externe (SIE)", a spus Jucan.

Membrul CNA Christian Mititelu a avut însă o părere diferită în ceea ce priveşte declaraţiile lui Teodor Meleşcanu în legătură cu Victor Ponta. "Domnul Meleşcanu nu mai e şef al SIE, şi-a dat demisia. Dacă şi-a dat demisia, declaraţia domnului Meleşcanu poate fi integrată la categoria de promovare", a spus Mititelu.

Christian Mititelu a mai spus că uneori este greu să-ţi dai seama în ce calitate vorbeşte Victor Ponta, având în vedere că are mai multe calităţi.

"Telespectatorii îşi fac o idee dacă un post face propagandă pentru un candidat", a mai spus Christian Mititelu, referindu-se la modul în care televiziunile prezintă candidaţii în campania electorală.

"Ceea ce se întâmplă acum s-a întâmplat în toate campaniile. Acest refren nu este foarte clar, nu înţelegem, nu ştim cum. Noi am dat o decizie, ea a fost în dezbatere, nimeni nu a ridicat obiecţii. În toate campaniile s-a spus că nu ai voie în calitate de candidat să ponegreşti pe alţi candidaţi. Ceea ce e mai grav acum este metoda prin care se invită în studio un candidat marginal, care nu are nicio şansă şi este folosit să ponegrească pe alţi candidaţi care au într-adevăr o şansă", a mai spus Mititelu.

Pe de altă parte, reprezentanta Digi 24, Vera Secrieru, a spus că televiziunea pe care o reprezintă a început să difuzeze materiale informative despre toţi cei 14 candidaţi, acestea fiind transmise de câte patru ori pe zi, fiind "portrete cu bune şi cu rele" ale aspiranţilor la preşedinţie. Ea i-a întrebat pe membrii CNA dacă aceste materiale informative sunt considerate de Consiliu drept promovare electorală.

Laura Georgescu, preşedintele CNA, i-a spus că aceste materiale nu sunt ştiri. "Este vorba despre o promovare a candidatului. Nu este ceva ce s-a întâmplat în ziua respectivă", a spus Laura Georgescu.

"Din moment ce se face lucrul acesta la toţi cei 14 candidaţi, nu poţi să spui că Digi 24 l-a promovat pe unul, ci pe toţi 14", a spus Christian Mititelu.

Radu Călin Cristea, membrul CNA care a condus şedinţa de joi a Consiliului, a propus ca reprezentanţii televiziunilor interesate să participe la discuţii pe teme electorale cu membrii CNA, în final stabilindu-se ca întâlnirea să aibă loc la începutul şedinţei de marţea viitoare.

Valentin Jucan a spus că este mai puţin important cu sunt marcate anumite emisiuni, ca fiind de dezbatere electorală sau de promovare electorală, precizând că CNA ar trebui să analizeze conţinutul difuzat în campanie de televiziuni. "Mai avem o singură săptămână în care putem funcţiona. Şi v-aş propune să avem o monitorizare de linie pe anumite tronsoane orare, pe anumite emisiuni şi pe anumite teme din Cod sau din Decizie (Decizia CNA privind campania, n.r.). Să ajungem totuşi la conţinut. Noi o singură săptămână mai putem să funcţionăm", a spus Valentin Jucan, referindu-se la faptul că, în prima parte a lunii noiembrie, vor expira mandatele a încă doi membri ai CNA (Christian Mititelu şi Radu Călin Cristea), după încheierea recentă a altor două mandate (Narcisa Iorga şi Cristina Trepcea). Pentru a putea funcţiona, CNA trebuie să aibă un cvorum de opt din cei 11 membri numiţi, potrivit Legii audiovizualului.

Astfel, el a propus ca CNA să realizeze "o monitorizare de linie pentru radiodifuzorii la nivel naţional, pentru un anumit tronson orar". "Rămân nişte situaţii extrem de periculoase (...) şi asistăm şi săptămâna viitoare la nişte subiecte extrem de consistente", a spus Jucan.

Jucan şi-a manifestat nemulţumirea, însă, spre finalul şedinţei CNA de joi şi a părăsit sala, după ce Radu Călin Cristea i-a cerut în mod repetat să spună exact în ce tronson orar şi ce teme să fie urmărite în cadrul acestor monitorizări de linie.

"Eu nu doresc să fac parte dintr-un CNA care stă să se gândească ce emisiuni să monitorizeze, când într-un raport MCV de anul viitor o să fim făcuţi praf", a spus Jucan în timp ce ieşea din sala de şedinţe a CNA.

Ulterior, membrul CNA Monica Gubernat a cerut departamentelor de specialitate ale CNA să monitorizeze, pentru perioada de campanie de până în prezent, emisiunile cu acei candidaţi care aduc acuzaţii de natură morală şi penală, iar moderatorul nu intervine.

Ea a invocat articolul 3, alineatul 2 din Decizia CNA privind campania pentru alegerile prezidenţiale, potrivit căruia "Radiodifuzorii au obligaţia să se asigure că în cadrul emisiunilor de promovare electorală, precum şi în conţinutul spoturilor şi al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziţia acestora de către candidaţi sunt respectate următoarele condiţii: a) să nu fie pusă în pericol ordinea constituţională, ordinea publică, siguranţa persoanelor şi a bunurilor; b) să nu incite la ură pe considerente de convingeri politice, rasă, religie, etnie, naţionalitate, sex sau orientare sexuală şi nici la violenţă; c) să nu conţină afirmaţii sau imagini care pot aduce atingere demnităţii umane, onoarei, vieţii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri; d) să nu conţină acuzaţii cu incidenţă penală sau morală la adresa altor candidaţi, fără a fi însoţite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici