- Home
- Economic
- BUCUREŞTI, (28.09.2011, 21:15)
- Thomas Dinca ,
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Guvernul a avizat noul contract cu Bechtel pentru construirea autostrăzii Transilvania
Guvernul a avizat noul contract cu compania americană Bechtel pentru construirea autostrăzii Transilvania, care prevede reducerea costului aferent lucrării la 6,9 milioane euro/km şi permite scoaterea la licitaţie a tronsoanelor încă neîncepute, a anunţat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.
Urmărește
536 afișări
Autostrada Transilvania (Imagine: Haaz Sandor/Mediafax Foto)
Ministrul a precizat că acest contract nu va fi prezentat public, constructorul american insistând ca termenii înţelegerii să rămână confidenţiali.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Ce înseamnă să fii președinte? Alexander Lukașenko spune că este treaba unui bărbat: „Doamne ferește să fie aleasă o femeie în Belarus”
-
Liderul nord-coreean Kim Jong Un ordonă producerea în masă a dronelor explozive
-
Războiul din Ucraina, ziua 996. Zelenski: Zece puncte ale planului intern de rezilienţă vor fi prezentate săptămâna viitoare / Noi sancţiuni împotriva Rusiei din partea UE
-
Guvernatorul Băncii Angliei îndeamnă la reconstruirea relaţiilor cu UE: Brexitul a subminat economia
"Ca urmare a negocierilor, în ciuda unui alt guvern care şi-a propus să ne facă cetăţeni de mâna a treia în faţa statelor membre ale Uniunii Europene, se realizează o economie la bugetul de stat de 6 miliarde euro, deci dacă am fi continuat să lucrăm la preţurile din contractul iniţial, costul total al autostrăzii ar fi fost de 10 miliarde euro", a spus Boagiu.
Ea a arătat că din contract a fost eliminată clauza care interzicea statului român pentru o perioadă de doi ani să scoată la licitaţie vreunul dintre tronsoanele autostrăzii, în cazul rezilierii contractului, astfel că în perioada imediat următoare va fi lansată licitaţia pentru sectorul de drum Gilău - Nădăşel, documentaţia aferentă fiind finalizată.
Potrivit ministrului, cuantumul total al solicitărilor de plată formulate de către constructorul american către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a fost redus, în urma negocierilor, de la 380 milioane euro la 115 milioane euro, sumă care va fi plătită în trei tranşe, respectiv până la 31 decembrie 2011, până la 31 martie 2012 şi până la 31 mai 2012.
Termenele de plată a facturilor au fost de asemenea extinse, de la maximum 25 zile la 65 zile, iar clauzele de indexare şi cele privind costurile indirecte au fost eliminate.
"Prin aceste clauze, şi dacă lucrau, şi dacă nu lucrau, erau îndreptăţiţi să primească lunar un milion de euro", a spus Boagiu.
Pentru tronsoanele care urmează să fie executate de Bechtel au fost introduse clauze similare celor din contracte pentru construcţia altor autostrăzi, referitoare la termene de executare şi penalităţi zilnice pentru depăşirea acestor termene, cuprinse între 0,05% şi 10% din valoarea secţiunii rămase de executat.
"Mai există şi o modificare legată de perioada de garanţie, care urcă de la 24 luni la 30 luni", a adăugat ministrul.
Problema autostrăzii Transilvania a fost discutată, în luna august, în şedinţă de guvern, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, anunţând la finalul acelei reuniuni că totalul costurilor de construire va fi redus la 6,9 milioane euro/km, cu circa 50% mai puţin, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe două tronsoane, statul fiind liber să liciteze celelalte şase sectoare de drum.
Premierul Emil Boc a susţinut atunci, la rândul său, că Bechtel nu va primi despăgubiri pentru modificarea contractului.
"Se continuă lucrările pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, iar la nivelul politic am decis, în coaliţie, ca tronsonul de la Gilău la Mihăieşti să fie scos imediat la licitaţie, deoarece proiectarea este finalizată. Pentru tronsonul Târgu Mureş-Câmpia Turzii va fi reluată proiectarea, în vederea organizării licitaţiei de execuţie. Evident că Bechtel nu va primi despăgubiri, ce despăgubiri să primească ?", spunea atunci Boc.
Potrivit ministrului Transporturilor, compania Bechtel va continua lucrările doar la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii Transilvania, statul fiind liber să liciteze celelalte şase tronsoane, fără nicio pretenţie din partea constructorului american.
Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărţit în opt tronsoane de construcţie. Lucrările nu au fost începute pe şase dintre ele, însumând 297 de kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km).
Costul de construire a autostrăzii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continuă să lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, faţă de 14,7 milioane euro/km în prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat şi raportat inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmând însă să fie stabilit în urma licitaţiilor.
Boagiu preciza în luna august că plăţile restante pe care Guvernul trebuie să le mai achite companiei Bechtel însumează circa 90 milioane euro, achitate în două tranşe, dintre care prima în perioada imediată, iar a doua la finalul acestui an.
Tronsonul Suplacu de Barcău-Borş va fi finalizat în totalitate de Bechtel în 2013, Boagiu evitând însă să avanseze şi un termen de finalizare a întregii autostrăzi Transilvania.
Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru construcţia unui traseu de 415 kilometri, dar porţiunea construită până în prezent cu finanţarea statului, la şapte ani de la lansarea proiectului, depăşeşte cu puţin 10% din traseul total.
Până în prezent au fost contruiţi doar 52 km din autostradă, iar lucrările sunt oprite de la începutul anului, din lipsă de fonduri.
Premierul Emil Boc a declarat recent că noul contract cu Bechtel va fi discutat în Guvern în luna septembrie, iar apoi va fi scos la licitaţie tronsonul Gilău - Nădăşel.
Citește pe alephnews.ro: Eva Longoria dezvăluie că familia ei nu mai locuiește în Statele Unite după victoria lui Trump. Unde s-a mutat actrița
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Dezastru pentru un gigant din tehnologie, care concediază mii de oameni pentru a deveni competitiv într-un domeniu unde o singură companie deţine 80% din piaţa
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Doi concurenți s-au logodit în secret, chiar în timpul filmărilor Asia Express 😲 Abia acum s-a aflat!
CANCAN.RO
Ce a pățit un pensionar de 92 de ani, după ce a angajat o menajeră ROMÂNCĂ mult mai tânără
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe