- Home
- Externe
- BUCUREŞTI, (17.07.2012, 19:27)
- Departamentul Social - Mediafax , Lucia Efrim - Mediafax ,
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Raportul MCV: Inconsecvenţa şi lipsa de predictibilitate a instanţelor, o preocupare pentru mediul de afaceri
Comisia Europeană consemnează, în raportul tehnic MCV, faptul că inconsecvenţa şi lipsa de predictibilitate în jurisprudenţa instanţelor constituie o preocupare majoră pentru comunitatea de afaceri şi pentru societate în general, iar activitatea ICCJ va fi crucială în unificarea jurisprudenţei.
Urmărește
444 afișări
Raportul MCV: Inconsecvenţa şi lipsa de predictibilitate a instanţelor, o preocupare pentru mediul de afaceri (Imagine: Shutterstock)
Raportul Comisiei Europene se referă la unificarea jurisprudenţei în România, arătând că la momentul aderării ţării noastre la Uniunea Europeană o vulnerabilitate persistentă identificată a fost inconsecvenţa în interpretarea şi aplicarea legii.
Raportul tehnic, obţinut de agenţia MEDIAFAX şi care urmează să fie dezbătut şi aprobat miercuri de Comisia Europeană, arată că de la aderare, prin reformele legislative importante adoptate, s-a tot încercat consolidarea mecanismelor de unificare a jurisprudenţei. Răspunzând în parte recomandărilor Comisiei Europene din 2009 şi 2010, prin adoptarea Legii Micii reforme a fost modificată competenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, reducând sfera sa de competenţă în calitate de primă instanţă şi primă instanţă de apel, în scopul de a ajuta ICCJ să se concentreze pe casaţie şi unificare a jurisprudenţei.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Marcel Ciolacu este desemnat Premierul României
-
S-au votat preşedinţii la Camera Deputaţilor şi la Senat: Ilie Bolojan, la Senat; Ciprian Şerban, la Camera Deputaţilor
-
Crin Antonescu va fi candidatul comun pentru alegerile prezidenţiale. Propunerea va fi aprobată de fiecare partid al alianţei
-
FT: Echipa de tranziţie a lui Donald Trump vrea să retragă SUA din OMS „în prima zi” de mandat
De asemenea, s-a simplificat recursul în interesul legii (RIL), cale extraordinară de atac existentă, pentru rezolvarea de cazuri viitoare, a problemelor juridice care decurg din decizii finale inconsistente.
Noile coduri de procedură consolidează aceste reforme. De altfel, noile Coduri de procedură introduc un nou şi mai proactiv mecanism de unificare a jurisprudenţei. Procedura preliminară permite instanţei de pronunţare a unei hotărâri, în ultimă instanţă, să adreseze întrebări la Înalte Curţi pentru o decizie de interpretare, care este obligatorie atât pentru instanţa în cauză, cât şi pentru cazurile viitoare.
CE consemnează faptul că noile prevederi aduse de Legea Micii reforme au fost bine primite de către practicieni şi au condus la îmbunătăţiri reale în ceea ce priveşte eficienţa în rezolvarea cazurilor. Cu toate acestea, numărul total de apeluri rezolvate prin acest mecanism rămâne mic, rămânând sub semnul întrebării cât de mult contribuie la rezolvarea problemelor de inconsecvenţă jurisprudenţială. Reforme mai profunde sunt introduse de noile Coduri de procedură. Aceste coduri oferă potenţial pentru Înalta Curte să îşi consolideze şi să îşi intensifice rolul său important în unificarea jurisprudenţei, în îndeplinirea responsabilităţilor sale constituţionale consacrate.
CE spune că rămâne de văzut modul cum va funcţiona în practică procedura preliminară în regimul jurisdicţional revizuit. Înalta Curte va trebui să fie pregătită pentru sarcinile sale revizuite. Filtre adecvate vor trebui să stabilească clar admisibilitatea căilor de atac sau a cererilor de hotărâri preliminare.
În opinia CE, Înalta Curte va fi crucială pentru succesul reformelor legislative în stabilirea eficientă a mecanismelor de unificare a jurisprudenţei. Înalta Curte a început să ia măsuri şi să se pregătească pentru sarcinile noi, implicit în obţinerea de finanţare pentru a angaja magistraţi asistenţi.
Cu toate acestea, rămân întrebări dacă competenţa Înaltei Curţi a fost reconfigurată corespunzător.
Reformele legislative în sine nu rezolvă jurisprudenţa inconsecventă. CE notează faptul că întâlnirile între judecătorii Înaltei Curţi şi ai Curţillor de Apel pentru a discuta despre probleme de jurisprudenţă au încetat din cauza lipsei de finanţare. Un sistem de video-conferinţă care a fost procurat pentru a permite ca aceste discuţii să aibă loc de la distanţă este, de asemenea, foarte rar utilizat, din cauza constrângerile bugetare. Finanţarea adecvată trebuie să fie asigurată. Accesul la jurisprudenţă rămâne, de asemenea, un impediment major. Publicarea online a tuturor motivărilor deciziilor instanţelor, o recomandare a Comisiei, nu a fost încă atinsă. Aceasta include şi Înalta Curte, care nu publică încă on-line toate hotărârile motivate, relatările reflectând atât constrângeri de resurse cât şi o recunoaştere că există exemple de jurisprudenţă inconsecventă şi la instanţa supremă. Pentru alte instanţe situaţia este mai gravă. Jurindex, o bază de date on-line accesibilă publicului, nu este actualizat şi conţine numai o gamă limitată de decizii între 2008-2010, în timp ce secţiunea publică a portalului instanţelor gestionat de către Ministerul de Justiţie conţine decizii chiar mai puţine, doar o fracţiune din numărul total de decizii emise în fiecare an. Baza de date internă este, de asemenea, insuficient de cuprinzătoare, prezintă deciziile judecătorilor de la Curtea de Apel de circumscripţie. Aceste probleme împiedică atât unificarea jurisprudenţei şi, de asemenea, transparenţa şi responsabilitatea actului de justiţie.
Inconsecvenţa şi lipsa de predictibilitate în jurisprudenţa instanţelor a fost identificată ca fiind o preocupare majoră pentru comunitatea de afaceri şi pentru societate în general.
Rapoartele de decizii incoerente continuă să apară şi noile coduri pot testa sever capacitatea sistemului judiciar de a asigura jurisprudenţă coerentă. Acest lucru necesită intensificarea eforturile sistemului. Deşi jurisprudenţa inconsecventă este recunoscută ca o vulnerabilitate importantă de către autorităţile române, nu a fost încercată această vulnerabilitate, ceea ce face mult mai dificilă aprecierea impactului măsurilor luate.
Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.
Citește pe alephnews.ro: Ciprian Șerban, de la PSD, este șeful Camerei Deputaților. Ilie Bolojan, de la PNL, a fost votat Președinte al Senatului
Citește pe www.zf.ro: S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Cum poate România să ajungă o forţă în regiune şi să lase în urmă toţi vecinii
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Cum reuşeşte o companie din România să facă zeci de milioane de euro dintr-o resursă pe care mulţi oameni din ţara noastră o ignoră şi care sunt planurile acesteia pentru viitor
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe