Studiu. Un părinte din doi nu respectă dreptul la protecţie al copiilor

9 din 10 copii şi-ar dori ca părinţii să fie informaţi despre efectele violenţei. Este concluzia la care au ajuns reprezentanţii World Vision România. Ei au creat Şcoala Părinţilor şi fac apel la includerea educaţiei parentale într-un program naţional.

Urmărește
370 afișări
Imaginea articolului Studiu. Un părinte din doi nu respectă dreptul la protecţie al copiilor

Studiu. Un părinte din doi nu respectă dreptul la protecţie al copiilor

Un studiu realizat anul trecut de Fundaţia World Vision România arată că 1 din 2 părinţi nu respectă dreptul la protecţie al copiilor, iar aproape 70% dintre aceştia nu respectă dreptul la libera exprimare.

Violenţa şi formele de abuz sunt prezente în continuare în familiile din România, cu precădere în comunităţile dezavantajate, acolo unde părinţii nu sunt expuşi la informaţie în ceea ce priveşte modalităţile pozitive de creştere a copiilor.

De Ziua Internaţională a Familiei, sărbătorită pe 15 mai, soluţia propusă de World Vision România este includerea cursului Şcoala Părinţilor, acreditat de Ministerul Educaţiei Naţionale, într-un program integrat la nivel naţional.

Conform ultimelor statistici ale Autorităţii Naţionale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii, în anul 2020 au fost raportate către autorităţi peste 14.170 de cazuri de abuz, neglijare şi exploatare a copiilor, dintre care peste jumătate au fost din mediul rural.

Din păcate, acest număr nu reflectă realitatea, el fiind, de fapt, mult mai mare, susţin specialiştii. Copiii şi adulţii din mediul rural nu ştiu sau nu pot să raporteze aceste situaţii, iar principala cauză este lipsa de informare asupra drepturilor lor.

Un alt motiv pentru care educaţia parentală este necesară, mai ales în zonele vulnerabile, este lipsa de implicare a părinţilor în educaţia şcolară a copiilor. Atitudinea părinţilor faţă de educaţia şcolară este unul dintre indicatorii analizaţi în fiecare an de rapoartele World Vision România, având în vedere faptul că această atitudine reprezintă un factor determinat al participării şcolare a copilului.

Pentru 30% dintre părinţi consideră că reţeaua socială şi cunoştinţele sunt mai importante decât educaţia pentru a-ţi găsi de lucru, o creştere cu 10% faţă de 2018 când doar 20% dintre respondenţi au fost în mare măsură de acord cu această afirmaţie. În plus, în 80% dintre gospodării copiii şi tinerii de toate vârstele (de la grădiniţă la liceu) lucrează acasă făcând curăţenie, îngrijind animalele sau având grijă de alţi membri ai gospodăriei, de cele mai multe ori în detrimentul şcolii.

Soluţia propusă de World Vision România, de Ziua Internaţională a Familiei: Programul Şcoala Părinţilor extins la nivel naţional. Este vorbă despre o iniţiativă destinată părinţilor din mediul rural, care îşi propune să le ofere acestora instrumentele necesare pentru a-şi creşte copiii fără violenţă, conştientizând importanţa şcolii pentru viitorul acestora.

„Am participat la activităţile din cadrul proiectului «Şcoala Părinţilor» şi am învăţat unii de la alţii, dar şi din exemplele de viaţă trăite. Am vorbit despre cât de important este ca noi, părinţii, să fim aproape de copiii noştri, să ţinem permanent legătura cu şcoala, să le înţelegem nevoile copiilor şi să-i ascultăm, pentru a-i putea ajuta”, povesteşte Mariana, o mamă dintr-un sat din Vaslui despre activităţile din program.

World Vision România lucrează cu peste 20.000 de copii şi părinţi din 500 de comunităţi rurale, iar de peste 30 de ani are în centrul activităţii sale bunăstarea copiilor şi accesul acestora la o educaţie incluzivă de calitate. Fundaţia face apel la autorităţi, susţinând că programele de educaţie parentală ar trebui extinse la nivel naţional, mai ales că 90% dintre copii îşi doresc ca părinţii lor să fie informaţi cu privire la efectele negative ale violenţei.

„Ne dorim ca programele de educaţie parentală să fie extinse la nivel naţional, susţinute şi integrate în programele locale de dezvoltare. Adulţii din comunităţile rurale, participanţi în programul «Şcoala Părinţilor», sunt însoţiţi pas cu pas de consilieri, asistenţi sociali şi psihologi, pentru a depăşi situaţii dificile în creşterea şi educarea copiilor. Însă există foarte mulţi părinţi, atât din mediul rural cât şi din cel urban, care încă nu au acces la astfel de programe. De aceea, acestea ar trebui continuate şi diversificate astfel încât să crească implicarea părinţilor în educaţia copiilor şi să îmbunătăţească relaţia dintre aceştia. Nu doar în comunităţile în care suntem noi prezenţi, ci la nivel naţional. Educaţia parentală ar trebui sustinută logistic şi financiar, mai ales pentru părinţii care accesează Venitul Mediu Garantat”, declară Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici