• Studiile arată că ochii albaştri provin de la o mutaţie în gena HERC2, care dezactivează gena OCA2 responsabilă pentru pigmentul căprui.
  • Aproximativ 8-10% din populaţia globală are ochi albaştri, iar culoarea finală a ochilor se poate schimba în timp, uneori devenind căpruie.
  • Cercetătorii de la Universitatea din Copenhaga confirmă că toţi cei cu ochi albaştri sunt descendenţi ai unui individ care a trăit între 6.000 şi 10.000 de ani în urmă.
Urmărește
Imaginea articolului Cercetătorii descoperă că toţi oamenii cu ochii albaştri au un singur strămoş comun

Cercetările ştiinţifice recente au dezvăluit că fiecare persoană cu ochi albastri de pe Pământ este descendenta unui singur individ care a trăit între 6.000 şi 10.000 de ani în urmă, potrivit Indy100. Această descoperire provine din studiul unei mutaţii genetice care a fost urmărită până la această figură ancestrală. Iniţial, toţi oamenii aveau ochi căprui în nuanţe variate. Schimbarea spre ochi albaştri a fost declanşată de o mutaţie specifică într-o genă cunoscută sub numele de HERC2. Această genă acţionează ca un „întrerupător” care dezactivează gena OCA2, responsabilă pentru producerea pigmentului căprui în ochi.

Potrivit echipei de cercetători de la Universitatea din Copenhaga, această mutaţie este prezentă la fiecare persoană cu ochi albaştri din prezent, indicând o strămoşie comună. Ochii albaştri sunt relativ rari, afectând doar 8 până la 10 procente din populaţia globală. În plus, ochii nu îşi dezvoltă complet culoarea finală în copilărie. Astfel, unele persoane cu ochi albaştri pot dezvolta eventual ochi căprui pe măsură ce îmbătrânesc, dacă producţia de pigment căprui începe mai târziu.

Profesorul Hans Eiberg, din cadrul Departamentului de Medicină Celulară şi Moleculară al Universităţii din Copenhaga, a explicat că mutaţia iniţială a creat un „întrerupător” genetic care a oprit producţia de pigment căprui, rezultând în ochi albaştri. Acest studiu subliniază nu doar originile genetice ale culorii ochilor, ci şi interconectivitatea populaţiei umane prin moştenirea genetică.