• Astronomii cred că un gigant de gheaţă ar putea exista în Norul Oort, la o distanţă de zeci de mii de ori mai mare de Soare decât Pământul.
  • Planeta ar putea fi capturată de gravitaţia solară sau expulzată de interacţiuni cu Jupiter şi Saturn, având o orbită excentrică.
  • Distanţa extremă face detectarea planetei din Norul Oort foarte dificilă, complicând observaţiile directe.
2034 afișări
Imaginea articolului Oamenii de ştiinţă sugerează prezenţa unei planete secrete în sistemul nostru solar

Astronomii au sugerat posibila existenţa a unei planete suplimentare în sistemul nostru solar, care ar putea să se afle în Norul Oort — o regiune îndepărtată, plină de corpuri îngheţate şi resturi, potrivit Indy100.

Această ipoteză a apărut din calcule care indică o probabilitate de 7% ca Terra să aibă un vecin planetar nedescoperit, aflat mult dincolo de Neptun. Această planetă teoretică ar putea fi un gigant de gheaţă, asemănător cu Neptun sau Uranus, situată la o distanţă de zeci de mii de ori mai mare de Soare decât Terra.

Nathan Kaib de la Planetary Science Institute şi Sean Raymond de la Laboratorul de Astrofizică al Universităţii din Bordeaux, autorii studiului, explică faptul că o astfel de planetă ar putea fi capturată de gravitaţia sistemului nostru solar sau ar putea fi expulzată spre marginea exterioară a acestuia prin interacţiuni cu planete masive precum Jupiter şi Saturn.

Dinamica gravitaţională dintre aceste planete mari poate să le destabilizeze, împingând una dintre ele în Norul Oort îndepărtat sau chiar în afara sistemului solar. Dacă această planetă există, ar putea avea o orbită excentrică — destul de diferită de orbitele aproape circulare ale planetelor interioare.

În ciuda acestei posibilităţi fascinante, detectarea unui astfel de obiect îndepărtat prezintă provocări semnificative. Distanţa extremă a Norului Oort face ca observarea directă să fie foarte dificilă.

Conform Malenei Rice de la MIT, amplasarea ipotetică a acestei planete în Norul Oort, aflată la o distanţă de mii de ori mai mare de Soare decât Terra, complică detectarea ei. Paradoxal, ar putea fi mai uşor să detectăm exoplanete aflate la sute de ani-lumină distanţă decât să identificăm acest corp ceresc din apropiere, din cauza slăbiciunii sale şi poziţiei sale îndepărtate.

Descoperirea unei astfel de planete ar redefini înţelegerea noastră despre sistemul solar, sugerând că lumi ascunse în propria noastră „curte cosmică” ar putea rămâne nedetectate, aşteptând avansări astronomice viitoare pentru descoperirea lor.